شناسهٔ خبر: 68233712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

کاظمی: از نزدیک با چالش‌های آموزش و پرورش آشنا هستم+ فیلم

اقتصادنیوز: وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود گفت: خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم. 

وی افزود: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربه‌ام در این سال‌ها به من آموخته است که وزرای محترم آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم همکاران آنان هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال زدنی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند. من از صمیم دل قدردان زحمات آنها هستم و به خوبی می‌دانم که برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی کرده‌اند اما حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. این چالش‌ها تنها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه‌ای ملی است که حل آنها نیازمند همدلی و همکاری همه جانبه ماست.

کاظمی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی برگرفته از قرآن کریم و احادیث اهل بیت (ع) تعلیم و تربیت به عنوان مسیری برای تعالی و ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، عنوان کرد: همچنین مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر به رفع مشکلات نظام آموزشی باشد. اذعان صاحب نظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور و همچنین اهمیت نظام آموزشی در تحقق پیشرفت جامعه، توسعه و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده هر جامعه است. 

وی خطاب به رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس تاکید کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را در صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا قطار پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید. با این حال علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و معلمان سخت کوش در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع، ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند دست‌یابی به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در ادامه غفلت از مسائل آموزش و پرورش به مثابه امر ملی، حاکمیت نگاه هزینه‌ای بر آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداری آموزش و پرورش، سیاست زدگی و فقدان ثبات و پایداری در سیاست‌ها برنامه‌های آموزش و پرورش، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی، ناترازی و کسری بودجه مداوم آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت اهداف ماموریت‌ها و انتظارات، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان تنوع در روش‌های تامین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف و  عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش‌های با کیفیت را به‌عنوان برخی از چالش‌های پیش‌روی نظام آموزش و پرورش کشور عنوان کرد.

کاظمی تاکید کرد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و در محضر خداوند منان نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم و باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی با هم افزایی و همدلی به دنبال راه حل‌های نوآورانه باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون معلم و پرسنل و غریب به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت بیش از ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه گسترده‌ترین نهاد و تاثیرگذار در این دستگاه دولتی است که با قریب به ۵۰ میلیون مخاطب ارتباطی مستقیم دارد.

وی ادامه داد: برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس محترم در دو بخش تدوین شده است؛ یکی اقدامات دوره کوتاه مدت برای حل چالش‌های فوری و دیگری اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی؛ کلیه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این برنامه بر پایه اسناد بالادستی برنامه‌های ملی مصوب در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم، برنامه هفتم و نقشه جامع علمی پیشرفت استوار است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با کیفیت و برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض‌ها و موانع موجود، ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصت‌های برابر، حفظ و پاسداشت کرامت خدادادی حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده سازان سرزمین از طریق روش‌های تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق بر دستاوردهای علم تعلیم و تربیت و پرهیز طبقه‌بندی و جداسازی‌های مخل انسجام در بین دانش‌آموزان، اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن 

راهبری امر مهم تربیت به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس به عنوان پیشران آموزش و پرورش کیفی و شنیدن صدای ذی‌نفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی همه اقدامات و فعالیت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش را از جمله برنامه‌های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد.

نظر شما