شناسهٔ خبر: 68230061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

علت استعفای نخست‌وزیر ژاپن مشخص شد/واکنش جو بایدن چه بود؟

اقتصادنیوز: نخست‌وزیر ژاپن ماه علت استعفای خود را افزایش هزینه‌های زندگی مردم ژاپن در دوران نخست‌وزیری او اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه 24 مردادماه اعلام کرد که ماه آینده از سمت خود استعفا خواهد داد. به نوشته رویترز، تصمیم کیشیدا برای کناره‌گیری در پی نارضایتی عمومی از رسوایی‌های سیاسی و افزایش هزینه‌های زندگی اتخاذ شد که دوره سه ساله او را تحت الشعاع قرار داد و منجر به آغاز رقابت برای جایگزینی او شد.

کیشیدا همچنین با نارضایتی عمومی مواجه شد چرا که دستمزدها نتوانسته‌اند با افزایش هزینه‌های زندگی همگام شوند و ژاپن در حال خارج‌شدن از فشار چندساله تورم منفی است. جانشین کیشیدا به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات با وظیفه بازگرداندن اعتماد عمومی به حزب و مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی با چین و احتمال بازگشت دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال آینده مواجه خواهد شد.
خبر مرتبط
استعفای نخست‌وزیر ژاپن و سایه انتخابات بر این کشور

اقتصادنیوز: نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که برای جلب دوباره اعتماد عمومی به حزبش و همچنین پیشبرد اصلاحات سیاسی، در ماه آینده از ریاست حزب لیبرال دموکرات ژاپن کناره‌گیری خواهد کرد.

در این زمینه، جو بایدن دوره تصدی کیشیدا را «تاریخی» خواند و از استراتژی امنیت ملی جدید، حمایت از اوکراین و اقدامات برای آغاز عصر جدید همکاری آمریکا، کره جنوبی و ژاپن قدردانی کرد. بایدن در بیانیه‌ای گفت: «رهبری شجاعانه کیشیدا برای دهه‌های آینده در هر دو سوی اقیانوس آرام به یاد خواهد ماند و من همیشه از اینکه او را دوست خود می‌نامم، شاکرم».

به گزارش اقتصادنیوز، کیشیدا در انتخابات رهبری حزب لیبرال دموکرات در سال ۲۰۲۱ پیروز شد و در ۴ اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان صدمین نخست‌وزیر ژاپن و جانشین یوشیهیده سوگا شد.

نظر شما