شناسهٔ خبر: 68225784 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

انتشار «بازمانده» مجید انتظامی پس از ۳۰ سال

آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زنده‌یاد سیف‌الله داد و آهنگسازی مجید انتظامی پس از ۳۰ سال منتشر شد.

صاحب‌خبر -

آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی «بازمانده» به نویسندگی، کارگردانی و تدوین مرحوم سیف‌الله داد، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، منوچهر عسگری‌نسب، سیف‌الله داد و آهنگسازی مجید انتظامی در ۲۳ قطعه، پس از ۳۰ سال به صورت دیجیتال منتشر شد و در تمام پلتفرم‌های بین‌المللی پخش موسیقی قابل دسترس است.

آذرنوش صدرسالک (دستیار آهنگساز)، پرویز وزیری (فلوت عربی)، خاچیک بابایان، همایون رحیمیان، ارسلان کامکار، سهیل دهبستی، ابراهیم لطفی، رضا عالمی (ویولن)، سیاوش ظهیرالدینی، والود تارخانیان (آلتو)، کریم قربانی، محسن تویسرکانی (ویولنسل)، زنده یاد علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، جاوید مجلسی، مسعود غریب‌نواز (هورن)، امیر بهشتی، کیومرث میردادیان (ترومپت)، حسین شریفی (ترومبون)، مجید انتظامی (اُبوا)، ناصر رحیمی (فلوت)، اکبر محمدی (کلارینت)، علی پژوهشگر (عود)، سودابه شمس، شهلا میلانی، ریما نوزاد، ویدا نهرودی، رشید وطن‌دوست، علی تفرشی، زنده یاد اسفندیار قره‌باغی (گروه کُر) و ناصر فرهودی (صدابردار و میکس) از نوازندگان و عوامل ساخت این آلبوم هستند که پخش بین‌المللی آن توسط پردیس رکوردز انجام می‌شود.

فیلم سینمایی «بازمانده» محصول سال ۱۳۷۳ یکی از مهمترین و ماندگارترین آثار سینمایی در حوزه مقاومت و آرمان فلسطین است، این فیلم براساس کتاب «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کفانی یکی از مشهورترین نویسندگان و روزنامه‌نگاران عرب در قرن بیستم ساخته شده است و موضوع آن به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد.
بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند همچون سلمی المصری، جیانا عید، بسام کوسا، جمال سلیمان و غسان مسعود همگی عرب بودند و عوامل فنی فیلم «بازمانده» بیشتر ایرانی هستند. فیلمبرداری آن هم در شهر‌های لاذقیه و دمشق در کشور سوریه انجام شده است.

زبان اصلی فیلم «بازمانده» عربی است و دوبله آن به فارسی توسط گوینده‌های ایرانی انجام شده است. رفعت هاشم پور (صفیه)، ناصر تهماسب (شمعون)، منوچهر والی زاده (سعید)، ژاله کاظمی (لطیفه)، سعید مظفری (مرد یهودی)، مینو غزنوی (همسر مرد یهودی)، احمد رسول زاده (رشید)، ژرژ پطروسی (مرد مسیحی همسایه)، ایران بزرگمهر (همسر مرد مسیحی) دوبلور‌های نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

«بازمانده» سال ۱۳۷۴ در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه هیات داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن شد. سلمی مصری هم به دلیل نقش‌آفرینی در این فیلم لوح تقدیر دریافت کرد.

انتشار «بازمانده» مجید انتظامی پس از ۳۰ سال

نقش تأثیرگذار سیف‌الله داد در موسیقی «بازمانده»

انتظامی سال ۱۳۹۳ در گفتگو با یکی از رسانه‌ها درباره ساخت موسیقی فیلم «بازمانده» اظهارداشت: سیف‌الله داد اصرار داشت تِم کار خیلی عربی نباشد، او یک موسیقی کلاسیک می‌خواست که آن حالت را بیان کند.

وی گفت: کار را با کامپیوتر ضبط می‌کردیم و بعد از گذاشتن روی فیلم، کارگردان نقطه نظراتش را می‌گفت و اگر راهی برای بهتر شدن داشت، آن را انجام می‌دادم و کار را در استودیو ضبط می‌کردیم.

انتظامی با بیان اینکه خیلی دیر در جریان ساخت موسیقی متن این فیلم قرار گرفته است، افزود: تیتراژ اول را با نی ضبط کردیم، اما سیف‌الله داد دوست نداشت از نی واقعی استفاده کنیم و به علت اینکه خیلی عربی می‌شد، خواست با دستگاه انجام شود. در اصل موسیقی که در استودیو ضبط کرده بودیم، نی ضبط شده با دستگاه را بر روی آن گذاشتیم.

این آهنگساز بیان کرد: قرار بود موسیقی تکه‌تکه باشد و از تصاویر گذر کند که خوشبختانه روی فیلم هم خوب چفت شد. آن موقع یک دستگاه سیتی سایزر کوچک داشتم و با اندازه گرفتن پلان‌ها سعی می‌کردم، موسیقی سر موقع عوض شود. سیف‌الله داد هم وسواس زیادی داشت و تأکید می‌کرد ساز همان جایی بیاید که باید بیاید.

وی نقش سیف‌الله داد را در موسیقی «بازمانده» بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: او پشتکار زیادی داشت و می‌دانست چه می‌خواهد و آنچه می‌خواست از عوامل می‌گرفت. هنگام ضبط موسیقی هم هر روز به استودیو می‌آمده و نقطه نظراتش را منتقل می‌کرد.

انتظامی افزود: هر کدام از موسیقی‌هایی که برای فیلم ساخته‌ام، پنج، ۶ بار نوشته و پاره شده است و به جایی رسیده که حس من و کارگردان به هم نزدیک شده تا توانستیم آن را در استودیو ضبط کنیم.

معمول نبودن برخی ساز‌ها در موسیقی «بازمانده»

این آهنگساز بزرگترین مشکل در راه ساخت موسیقی «بازمانده» را معمول نبودن برخی ساز‌ها عنوان کرد و گفت: برخی ساز‌ها معمول نیست و هر کسی آن را نمی‌زند. ضمن آنکه با ساز‌های ارکستر سمفونیک هم همخوان نمی‌شود. مانند نی عربی و من معمولا خیلی با رغبت سمت این کار‌ها که ساز محلی دارد، نمی‌روم.

انتظامی با اظهار رضایت از موسیقی فیلم «بازمانده» در بین کارنامه هنریش اظهارداشت: بسیار خوشحالم که این فیلم ماندگار و اثرگذار شد.

مجید انتظامی موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده اُبوا و رهبر ارکستر متولد ۱۳۲۶ در تهران است. وی در دوره ابتدایی آغاز به فراگیری موسیقی کرد و یک سال پس از گرفتن دیپلم هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد و زیر نظر آنتوان کاتلوس اُبوا، آموخت. انتظامی سلفژ، تئوری و هارمونی را نزد ثمین باغچه‌بان و مصطفی کمال پورتراب آموزش دید و نخستین نت موسیقی را به کمک پورتراب نوشت.

انتظامی فارغ‌التحصیل کنسرواتوار برلین است. نخستین تجربه موسیقی تصویری او با ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶ بود و با فیلم «سفر سنگ» به طور حرفه‌ای کار ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد. انتظامی حدود یکصد موسیقی فیلم و حدود ۱۰ موسیقی صحنه‌ای نوشته است.

وی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است و سال ۱۳۹۳ به عنوان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرده است.

انتظامی با دریافت چهار سیمرغ بلورین برای فیلم‌های «بای سیکل ران»، «روز واقعه»، «آژانس شیشه‌ای»، «مجنون» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر است.

سمفونی‌های «ایثار»، «انقلاب اسلامی»، «خرمشهر»، «صلح»، موسیقی متن سریال «شیخ بهایی»، «تنهاترین سردار»، «مردان آنجلس» و فیلم‌های «ترن»، «بوی پیراهن یوسف»، «از کرخه تا راین»، «مریم مقدس»، «و آسمانی آبی» و «جایی برای زندگی» از دیگر آثار انتظامی است.

این آهنگساز سال گذشته نیز آلبوم‌های موسیقی متن سریال‌های «آواز مه» را پس از ۲۱ سال و «کلاه پهلوی» را پس از ۱۱ سال به صورت دیجیتال منتشر کرد.

نظر شما