شناسهٔ خبر: 68225446 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نشست «شبی با موسیقی» برگزار شد؛

شرط آقای خواننده در همکاری با آهنگسازان/مردم را با آواز آشتی دهیم

علیرضا سعیدی

تازه‌ترین نشست «شبی با موسیقی» عصر روز جمعه بیست و ششم مرداد با حضور مجتبی عسگری خواننده موسیقی ایرانی و تعدادی از علاقه‌مندان موسیقی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، تازه‌ترین نشست «شبی با موسیقی» عصر روز جمعه بیست و ششم مرداد با حضور مجتبی عسگری خواننده موسیقی ایرانی و تعدادی از علاقه مندان موسیقی در حالی برگزار شد که این هنرمند موسیقی از شرایط و نحوه همکاری با آهنگسازان در تولید آلبوم و پروژه‌های موسیقایی سخن گفت.

عطا نویدی پژوهشگر و منتقد موسیقی که اجرای این برنامه را به عهده داشت، در ابتدای این نشست، با تاکید به نقش و جایگاه آواز در موسیقی ایرانی، گفت: آواز یکی از ارکان اصلی موسیقی ایرانی است که متاسفانه در دهه‌های اخیر با تغییر ذائقه شنیداری مردم، کمتر از آن استقبال می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین هدف این سلسله نشست‌ها که با محوریت حضور خوانندگان آواز برگزار می شود، آشتی جامعه با هنر آواز است و خوشحالیم این برنامه با حضور یکی از آوازخوانان مطرح دهه اخیر، مجتبی عسگری برگزار می‌شود.

در ادامه مجتبی عسگری سیر آموزش آوازش را از اصفهان تا تهران مرور کرد و گفت: در اصفهان نزد استاد سیدرضا طباطبایی و چند استاد دیگر آواز را فراگرفتم اما سایه مکتب اصفهان آنقدر سنگین بود که در آنجا امکان آواز خوانی به دیگر شیوه ها وجود نداشت. به تهران آمدم و از محضر اساتیدی مانند حسین عمومی، حمیدرضا نوربخش دانسته هایم را تکمیل کردم و خوشبختانه توانستم در کارگاه آواز استاد شجریان نیز از محضر ایشان بهره ببرم.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه درباره بهره گیری اش ازسبک ها و مکاتب مختلف درآوازش گفت: سعی کرده ام به شیوه های مختلف آواز بخوانم اما اینکه یک خوانده به شیوه شخصی اش برسد کار بسیار دشواری ست که لازمه کار و ممارست زیاد است. من سعی کرده ام در آوازم از مکتب اصفهان رنگ و بویی داشته باشم.

عسگری در بخشی از سخنانش درباره تجربه همکاری با آهنگسازان مختلف در سالهای فعالیتش گفت: یک خواننده در سالهای اولیه کارش دوست دارد مدام کار کند و آثار مختلفی ارائه کند. خوشحالم که وقتی بسیاری از کارهای اولیه خود را مرور می کنم هم از آن کارها راضی هستم و با هنرمندان خوبی همکاری کرده ام اما در این سالهای اخیر علاقه دارم با آهنگسازانی همکاری کنم که دارای تفکر پشت آثارشان باشند و در آثار اخیرم و همچنین آثاری که در دست تهیه و انتشار است این موضوع را می توان دید.

تذکر جدی استاد موسیقی به خواننده جوان

وی در بخش دیگر از صحبت هایش درباره برخوردش با شعر در کارهایش گفت: در ابتدای آموزشم اولین تذکر را درباره شعر از استاد طباطبایی گرفتم که سر کلاس برای اولین بار ایشان آواز من را قطع کردند و از اینکه شعر نامناسبی را انتخاب کرده بودم به من تذکر جدی دادند. آن روزها برای من آواز اهمیت بیشتری داشت اما ایشان به من آموختند که باید به شعر توجه ویژه ای داشته باشم. همیشه سعی کرده ام از راهنمایی بزرگان برای انتخاب شعر بهره ببرم و در کنار حافظ با اشعار سعدی، عطار و جامی ارتباط خوبی برقرار می کنم.

محمد موقتیان (مولوی پژوه و استاد ادبیات) در بخشی از سخنانش با تفسیر بیتی از حافظ پرداخت و گفت: در بیت «عاشق و رند و نظر بازم و میگویم فاش/ تا بدانی به که به چندین هنر آراسته ام»، رند پیر خردمند است و عشق خردمندانه انسان را به جایگاهی می رساند که که شایسته انسان باشد. هنر است که می تواند تمدن انسان‌ها و انسان‌ها را به هم نزدیک کند. هنر است که می تواند شایستگی ها را در مراتب خلقت به گوش یکدیگر برساند. و هنر می‌تواند مولد زیبایی ها و مظهر پیوندها باشد.

شرط آقای خواننده در همکاری با آهنگسازان/مردم را با آواز آشتی دهیم

این ادیب و پژوهشگر حوزه ادبیات در پایان سخنانش خاطراتی از زنده یاد استاد شجریان به نحوه آشنایی اش با مجتبی عسگری بیان کرد.

در بخش دیگری از برنامه احسان ذبیحی فرآهنگساز و نوازنده کمانچه که سابقه همکاری با مجتبی عسگری را دارد گفت: مجتبی عسگری خواننده بسیار توانمند، باهوش و خوش تکنیک است. وقتی به عنوان یک آهنگساز با چنین خواننده ای همکاری می کنید اصلا دغدغه و نگرانی ندارید زیرا صدا کاملا تحت کنترل است و سواد و دانش او بسیار بالا است. در همکاری هایی که با وی داشتم از همه بیشتر تعاملش با آهنگساز برایم قابل توجه بود. این تعامل در موسیقی خیلی با ارزش است و خوشبختانه تجربه های خوبی با این هنرمند داشتم. حضور وی در همه کارها یک وزنه سنگین است که از جنس خودنمایی نیست بلکه از جنس تجربه و پختگی است.

برخی از خواننده ها در شناخت شعر ضعف دارند

امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار سخنران بعدی این نشست بود. شریفی در سخنانش گفت: بعد از چند تجربه خوب که با مهدی امامی خواننده موسیقی ایرانی داشتم، دوست داشتم با خواننده دیگری همکاری کنم وقتی از دوستانم در مورد ویژگی های مجتبی عسگری پرسیدم آنها بی‌درنگ گفتند بسیار انسان حرفه ای است. هر چه از او با دقت و وسواس بخواهیم، کم نمی گذارد. تجربه های خوبی با ایشان داشتم و پا به پای ما و گروه همکاری می کرد خوشحالم این همکاری ها همچنان ادامه دارد.

در ادامه مراسم سیدعباس سجادی شاعر و پژوهشگر موسیقی گفت: نکته ای را باید درباره کلام در آواز بگویم این است که علاوه بر حافظ، سعدی، عطار و دیگر شاعرانی که دژهای مستحکم ادب پارسی هستند، از ظرفیت های شعر معاصر غافل نباشید. باید فرزند زمانه خود باشیم زیرا این شاعران از افتخارات ما هستند. دیده ایم برخی هنرمندان اشعاری راخوانده اند که نشان از ضعف شان در شناخت شعر دارد. سناخت خواننده از شعر و ادبیات بسیار مهم است. به سراغ شاعران معاصر بروید زیرا به خواننده فرصت طراحی آواز جدید می دهد و افق هایی را نشان می دهد که اتفاقات خوبی برای آواز می افتد.

در پایان این مراسم مجتبی عسگری و امیر شریفی نوازنده تار به اجرای یک قطعه ساز و آواز پرداختند.

نظر شما