شناسهٔ خبر: 68222195 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دریافت وام براساس رتبه بندی افراد

فرایند اعتبارسنجی یک تحلیل آماری از سوابق مالی و اعتباری متقاضی دریافت تسهیلات است تا بانک‌ها با بررسی آن، تعیین کنند که آیا فرد واجد شرایط اخذ وام است یا نه؟

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار،‌ سامانه‌های اعتبارسنجی بانکی بر اساس اطلاعات متقاضیان که در بانک مرکزی ثبت شده و در یک بستر یکپارچه در اختیارشان قرار می‌گیرد، می‌توانند تحلیلی از وضعیت و شرایط متقاضیان ارائه و بر اساس آن، رتبه اعتباری متقاضی را تعیین کنند.

لازم به ذکر است که این رتبه بین صفر تا ۹۰۰ خواهد بود و هرچه به ۹۰۰ نزدیک‌تر باشد به این معنا است که متقاضی شرایط بهتری برای دریافت وام دارد.

بانک‌ها بر اساس سیاست‌ها و ضوابط خود، تصمیم‌گیری می‌کنند که به کدام رتبه‌ها تسهیلات دهند و کدام رتبه‌ها را فاقد شرایط برای دریافت وام و تسهیلات بدانند.

سامانه‌های اعتبارسنجی این امکان را فراهم می‌کنند که متقاضیان تنها با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل خود، پس از چند دقیقه ارزیابی شده و رتبه آماری ارائه‌شده توسط سامانه‌ها در اختیار بانک قرار گیرد.

از اواخر شهریورماه تمامی بانک‌های کشور مدل اعتبارسنجی خود را بر اساس مدل جدید دریافت خواهند کرد که پوشش جمعیتی آن از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد جمعیت می‌رسد.

در الگوی جدید ۱۸ مورد اطلاعاتی به حدود ۷۰ مورد اطلاعاتی افزایش پیدا می‌کند.

همچنین به جای اینکه اعتبارسنجی فقط برای یک سوم مردم پوشش داده شود پوشش ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد.

نظر شما