شناسهٔ خبر: 68222116 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میرزازاده عنوان کرد؛

۲ میلیارد یورو صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در پایان برنامه هفتم

حبیب احسنی پور

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو، به وضعیت صادرات دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فرشته میرزازاده، صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در برنامه زنده تلویزیونی به برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: قرار است در پایان برنامه هفتم توسعه کشور، میزان صادرات دارو به یک میلیارد یورو برسد.

وی افزود: در حال حاضر میزان صادرات دارو ۳۰۰ میلیون دلار است.

میرزازاده در ادامه به وضعیت صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: میزان صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان برنامه هفتم باید به یک میلیارد یورو برسد که در حال حاضر، ۲۵۰ میلیون دلار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که فاصله زیادی تا رسیدن به رقم صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در پایان برنامه هفتم داریم، افزود: در سنوات اخیر در واردات مواد اولیه دارو، صنایع و ماشین آلات، دچار مشکلاتی بودیم.

وی به تکمیل زنجیره تأمین و توزیع کالاهای سلامت محور اشاره کرد و گفت: تکمیل این زنجیره باعث شفاف سازی فعالیت‌های سازمان غذا و دارو می‌شود. اینکه بدانیم دارو و ملزومات پزشکی، چگونه و از چه طریقی تولید و تأمین می‌شود، خیلی مهم است.

میرزازاده بر اهمیت رصد داروها اشاره کرد و افزود: در این بین، رصد داروهایی که ارزبری دارند خیلی مهم است تا اجازه ندهیم حیف و میل و یا قاچاق شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد داروهایی که ارزبری دارند، در سامانه‌های سازمان غذا و دارو ثبت می‌شوند.

میرزازاده در همین زمینه تاکید کرد: قرار است تا پایان برنامه هفتم توسعه، صد درصد داروها در سامانه‌ها ثبت و رصد شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو، بر به روزرسانی فارماکوپه دارویی کشور تاکید و تصریح کرد: یکی از اقدامات سازمان غذا و دارو، به روزرسانی فارماکوپه دارویی کشور است.

وی همچنین از تهیه لیست داروهای گیاهی و سنتی جهت انتشار خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان غذا و دارو، تهیه فهرست داروهای گیاهی و سنتی است که با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مشغول تهیه آن هستند و چنانچه به تأیید سازمان غذا و دارو برسد، منتشر خواهد شد.

نظر شما