شناسهٔ خبر: 68221660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تلاش برای احیای رویای از دست رفته

معمای صلح چینی/ یحیی سنوار ماموریت پکن را دشوارتر می کند؟/ تلاش اژدهای زرد برای تکرار الگوی عادی سازی روابط ایران و عربستان نتیجه بخش است؟

اقتصادنیوز: یکی از چالش های حاکم در ارتباط با فلسطین شکاف میان گروه های فلسطینی بالاخص فتح و حماس است؛ این شکاف ها به غرب فرصت داده تا پروژه عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل را کلید بزند، اما حالا با گذشت ده ماه از جنگ غزه و انتخاب چهره ای چون یحیی سنوار، گمانه زنی ها در باب تلاش های دیپلماتیک جهت هم صدایی فلسطینی ها افزایش یافته و بسیاری با اشاره به نشست اخیر پکن می گویند، چین در این مسیر با موانعی روبرو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، 6 اوت، یحیی سنوار، به اتفاق آرا به عنوان رهبر سیاسی جدید حماس و جانشین اسماعیل هنیه انتخاب شد.

سنوار از سال 2017 رهبر ارشد حماس در غزه بود و مدت ها به دلیل تلاش هایش برای پیشبرد مذاکرات آشتی داخلی در فلسطین شناخته شده بود.بر خلاف دیگر مقامات حماس که موضع سخت تری اتخاذ کردند، لحن سنوار بسیار آشتی جویانه تر بود. سنوار حتی از رهبری فتح خواست که به غزه بازگردد و امور غیرنظامی این منطقه را مدیریت کند، هرچند پیشنهاد او رد شد.سنوار همچنین روابط حماس را با چندین بازیگر عرب مانند مصر بهبود بخشید و دو سال پیش زمینه را برای نزدیکی این گروه با سوریه هموار کرد.حال به واسطه تلاش های ناموفق برای مصالحه، ناظران اکنون به نقش سنوار برای ایجاد وحدت میان گروه های مختلف فلسطینی نگاه می کنند.

رویارویی که محقق نشد

سنوار قرار است تا سال 2025 عهده دار سمت تازه اش باشد. از همین رو انتظار می رود او در این بازه زمانی برای یافتن زمینه های مشترک با رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین خیز بردارد.

با این حال آنگونه که میدل ایست آی نوشته، با توجه به تفاوت های غیرقابل حل در استراتژی و رویکرد سیاسی سازمان های فلسطینی – فارغ از نقشی که تشکیلات خودگردان تحت حمایت فتح در فروپاشی اقتصادی و سیاسی غزه ایفا کرده - چنین تلاش هایی به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهند شد.

23 ژوئیه، درست هشت روز قبل از ترور هنیه، 14 جناح فلسطینی به دعوت دولت چین در پکن گرد هم آمدند تا اعلامیه وحدت را امضا کنند و در عین حال خواستار تشکیل "دولت وحدت ملی" جدید در رام الله شدند.

این نشست بیست و سومین تلاش برای آشتی بین دو جناح اصلی فلسطینی، فتح و حماس، از سال 2007 بود. جلسات قبلی در دوحه، قاهره، صنعا، بیروت، الجزایر و العلمین و همچنین در سطح بین المللی در استانبول و مسکو.برگزار شده بود و اعلامیه هایی در سراسر منطقه از جمله در مکه امضا شد.

با این حال تحت رهبری عباس هیچ یک از توافق های امضا شده بین فتح و حماس اجرا نشد و همه مذاکرات وحدت بی نتیجه ماند.

بیانیه پکن از نظر ماهیت و محتوا بسیار شبیه به بیانیه قاهره در سال 2011 و توافقنامه آشتی الجزایر در سال 2022 بود. احزاب برای تشکیل دولت وحدت، برگزاری انتخابات و پایان دادن به آزار و اذیت و بازداشت فعالان سیاسی به توافق رسیده بودند. در سال 2017، سنوار به فرایند مذاکرات آشتی در قاهره بین حماس و فتح کمک و شخصاً از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان برای رهبری جلسات در غزه دعوت کرد. در آن زمان، حماس امتیازات قابل توجهی از جمله واگذاری تمام مناصب ارشد دولتی به تشکیلات خودگردان تحت کنترل فتح و اجازه استقرار 3 هزار افسر امنیتی تشکیلات خودگردان در غزه را داد. دو طرف در اکتبر همان سال توافقی را امضا کردند. با این حال، علی‌رغم درخواست‌های فراوان رهبران حماس، عباس نتوانست این توافق را اجرا کند.دو ماه بعد، در ماه دسامبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل اعلام کرد و فرایند صلح را در هم شکست.

3

چرایی شکاف میان گروه های فلسطینی

میدل ایست ای در بخش دیگری یادداشت خود آورده، بیانیه پکن در میانه جنگ غزه منتشر شد، در آن بازه زمانی این گمانه زنی مطرح بود که ایا توافق پکن برخلاف توافق های پیشین می تواند به شکاف حاکم بر گروه های رقیب پایان دهد یا نه.برای دهه ها، فلسطینی ها در باب اهدافی چون آزادی فلسطین و احیای حقوق فلسطینی ها، به ویژه حق بازگشت آوارگان ، که پس از نکبت 1948 در قطعنامه 194 سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده بود، متحد بودند. در واقع هدف اصلی از تأسیس سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1964 تحقق این اهداف بود.با این حال، از سال 1974، ساف به رهبری فتح، روندی سیاسی را با محوریت تأسیس کشور فلسطین انتخاب کرد.این روند با امضای توافقنامه اسلو در سال 1993 به اوج رسید، زمانی که یاسر عرفات، رهبر وقت فتح حضور اسرائیل در 78 درصد ازسرزمین های  فلسطین را به رسمیت شناخت و در مقابل به حاکمیت فلسطین بر 22 درصد سرزمین های اشغالی چون غزه، کرانه باختری و شرق بیت المقدس تن داد.

حال برای بیش از 30 سال، عباس، جانشین عرفات از سال 2005 به عنوان رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین، تشکیلات خودگردان و فتح، نتوانسته به یک راه حل سیاسی مناسب دست یابد، در حالی که اسرائیل کنترل خود را بر کرانه باختری تثبیت کرده است. شهرک نشینان اسرائیلی از سال 1993 به بیش از 7 برابر یا حدود 800 هزار نفر رسیده اند. این در حالی است که در سال‌های اخیر، اسرائیل سیاست تهاجمی را در بیت‌المقدس، به‌ویژه در مسجد الاقصی یا حرم الشریف در پیش گرفته است.

جدای از اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی بین جناح های فلسطینی، یکی دیگر از دلایل مهم شکست آنها در آشتی، مداخله حامیان فتح بوده که می خواهند منافع خود را تامین کنند.در هر توافق وحدتی، اسرائیل، ایالات متحده و متحدان عرب قادر به کنترل تشکیلات خودگردان نیستند تا به مقامات این نهاد برای تأمین معاش اقتصادی و مشروعیت سیاسی شان کمک کنند.

در چنین شرایطی حماس و جهاد اسلامی روند معیوب اسلو را که به کلی در ایجاد کشور فلسطینی در اراضی اشغالی 1967 شکست خورد، رد کرده اند.این در حالی است که محمود عباس بر ادامه مسیر پافشاری دارد.

در جلسات قبلی، عباس اصرار داشت که همه جناح‌ها، به‌ویژه حماس و جهاد اسلامی، سه شرط را بپذیرند: 1) به رسمیت شناختن همه توافق‌هایی که تشکیلات خودگردان با اسرائیل امضا کرده ، از جمله هماهنگی امنیتی که در خدمت حفاظت از اشغال است. 2) اسرائیل را به رسمیت بشناسد و راهبرد صرفا مذاکره برای راه حل موسوم به دو کشور را علیرغم شکست ها و برنامه های غیرقابل اجرا تایید کند. و 3) با دست کشیدن از تجهیزات نظامی خود یا حداقل قرار دادن آن در کنترل عباس، هرگونه مفهوم مقاومت مسلحانه را کنار بگذارند.این شرایط که بیش از 30 سال است هیچ نتیجه ای نداشته ، مانع بزرگی برای دستیابی به مصالحه واقعی یا توافق بین طرفین بوده است.

حماس و هم جهاد اسلامی استدلال کرده اند که موافقت با چنین شرایطی به منزله دست کشیدن از اصل وجود و اهداف شان است.در چنین بن‌بستی، عباس به نظم منطقه‌ای و بین‌المللی تکیه کرد تا مشروعیتی را که در میان مردم خود نداشت، برایش محقق شود.

اعتبار او به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان در سال 2010 از میان رفت و از آن زمان او از برگزاری هر گونه انتخاباتی که برایش باخت سیاسی به دنبال داشت، خودداری کرد.از سال 2011، تمام توافقات مورد مذاکره جناح های فلسطینی، به ویژه فتح و حماس، خواستار برگزاری انتخابات جدید بود که اندکی بعد توسط عباس لغو شد.

765

سایه جنگ

از آنجایی که تلاش‌ها برای آشتی در گذشته با شکست مواجه شده، دلیل بسیار کمی وجود دارد که انتظار داشته باشیم مذاکرات جدید میان رهبران فلسطینی در شرایطی کنونی بعد از هفتم اکتبر نتیجه بخش باشد.مذاکرات اخیر پکن در سایه جنگ غزه انجام شد.

به نوشته میدل ایست آی، عباس در تلاش برای بازگرداندن مشروعیت خود، نمایندگان خود را به پکن فرستاد تا بدین گونه بتواند اندکی مشروعیت به دست آورد. از همین رو به نظر می رسد که او به جای پذیرش شکست یا دنبال کردن استراتژی جایگزین، به دنبال بقا است.

تشکیلات خودگردان و عباس در واکنش به حملات اسرائیل منفعل بودند و نتوانستند برای توقف کشتار گامی جدی بردارند.تشکیلات خودگردان حتی در این ده ماه جنگ هماهنگی های امنیتی اش را با اسرائیل متوقف نکرد.

مدت‌ها پیش از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، دولت ترامپ و پس از آن دولت بایدن برای پیشبرد توافق عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل که فلسطینی‌ها را به حاشیه رانده و مشکلات آنها را نادیده می‌گرفت، خیزی جدی برداشتند. با ظهور اخیر جهان چندقطبی به رهبری ایالات متحده و چین، چین تلاش کرده است تا به زیان ایالات متحده، خود را به عنوان یک بازیگر بین المللی قابل اعتماد و قدرت بزرگ مسئول جلوه دهد.

در شرایط کنونی و در حالی که نظم جهانی وارد عصری تازه می شود، چین تلاش دارد تا نقشی متفاوت در خاورمیانه ایفا کند. پکن که سال 2023 مقدمات عادی سازی روابط ایران و عربستان را فراهم کرد، اخیرا رهبری مذاکرات میان گروه های فلسطینی را عهده دار شده، با این همه گروهی با اشاره به شکاف ها بر این باورند که چین به واسطه مواضع متناقش محمود عباس شاید در این عملیات شکست بخورد. علاوه بر این انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر ارشد حماس نیز معادلات در این زمینه را پیچیده تر کرده و احتمال اشتی میان فتح و حماس را کم رنگ نشان می دهد.

 

 

 

نظر شما