شناسهٔ خبر: 68215337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سفر خودرویی میان ایران و ارمنستان آسانتر شد

ایران و ارمنستان برای تسهیل تردد خودروها بین دو کشور قرارداد صدور «کارنه دوپاساژ» امضا کردند.

صاحب‌خبر -
سفر خودرویی میان ایران و ارمنستان آسانتر شد
کد خبر: 671371
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۶ ۱۳:۰۶:۱۰

ایران و ارمنستان برای تسهیل تردد خودروها بین دو کشور قرارداد صدور «کارنه دوپاساژ» امضا کردند.

به گزارش ایسنا، این قرارداد سه جانبه بین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، کلوپ اتومبیلرانی ارمنستان و یک شرکت خصوصی ایرانی با حضور مهدی سبحانی ـ سفیر ایران در ارمنستان ـ، محمد حسین صوفی ـ رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران ـ، آرسن مانوکیان ـ رییس کلوپ اتومبیلرانی ارمنستان و سعید دلشاد، مدیر عامل شرکت خصوصی به امضا رسید.

مهدی سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان در این مراسم با اشاره به اهمیت تقویت روابط فرهنگی و توسعه همکاری میان ایران و ارمنستان، از گردشگری به عنوان مهم‌ترین موضوع همکاری یاد کرد و گفت: این صنعت می‌تواند سهم عمده‌ای در رونق اقتصادی و ارتباطات ملت‌ها و مردم دو کشور داشته باشد.

سبحانی با اشاره به تاریخچه عضویت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در سازمان‌های بین‌المللی، از کلوپ اتومبیلرانی ارمنستان دعوت کرد تا از این ظرفیت ویژه استفاده کند.

محمد حسین صوفی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز با تأکید بر توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه تسهیل و تسریع تردد گردشگران و مسافران دو کشور، امضاء این قرارداد را اقدامی سازنده و آغازی برای همکاری و تعامل بخش‌های گردشگری و اقتصادی میان ایران و ارمنستان دانست. 

او بیان برخی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران و نقش مؤثر این نهاد ریشه‌دار ایرانی در مجامع بین‌المللی و جهانی، آمادگی کانون را برای ارائه خدمات و همکاری‌های گسترده در حوزه اتومبیلرانی و گردشگری به کشورهای همسایه، ارمنستان اعلام کرد. 

بنابر توضیحات روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، با امضاء این قرارداد، اتباع کشور ارمنستان به منظور سفر به ایران و همچنین دیگر کشورها می‌توانند با استفاده از خدمات کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، «کارنه دوپاساژ» یا دفترچه عبور گمرکی برای خودروهای خود دریافت کنند.

تسهیل و تسریع در تردد خودروهای ارمنستانی به ایران، کمک به توسعه گردشگری و ورود گردشگران خارجی به ایران و تقویت روابط گردشگری و حمل و نقل با کشورهای همسایه از مهمترین اهداف امضاء قرارداد صدور کارنه دوپاساژ برای خودروهای اتباع ارمنستانی میان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران و کلوپ اتومبیلرانی ارمنستان است.

"کارنه دو پاساژ" Carnet de Passages en Douane (CPD)، دفترچه عبور گمرکی است که با حذف تشریفات گمرکی، برای تسهیل در تردد و ورود موقت وسایل نقلیه از مرزهای زمینی برخی کشورها استفاده می‌شود. این مجوز به صورت ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۵ برگ است که در هر بار عبور از مرز یک کشور، یک برگ آن باطل می‌شود و اعتبار آن یک سال است.

این سند، تسهیل‌کننده سفر زمینی بین‌المللی است. افزون بر این، خودرو از این لحاظ که دوباره به سرزمین اصلی بازگردد، گارانتی می‌شود.

کنوانسیون ورود موقت وسایل نقلیه شخصی و قرارداد «کارنه دو پاساژ» در سال ۱۹۵۴ توسط ۵۴ کشور امضا شد و ایران نیز از سال ۱۳۹۱ به کنوانسیون ورود موقت پیوسته است.

 گردشگران و مسافران خارجی با خودرو و وسایل نقلیه موتوری شخصی از ترکیه، امارات، کویت، عمان، پاکستان، عراق و ارمنستان با داشتن «کارنه دو پاساژ» امکان سفر آسان‌تر و کم هزینه‌تری به ایران را دارند.

براساس اطلاعاتی که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پیش تر در اختیار ایسنا قرار داده بود، مدت اجازه تردد با کارنه در ایران حداکثر پنج (۵) ماه برای هر بار ورود در یک سال است. البته این اختیار به گمرک ایران داده شده است که مدت اجازه تردد را در بدو ورود به ایران تعیین کند، بنابراین برای برخی کشورها، از جمله امارات این مدت یک ماه تعیین شده است.

ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز طبق آخرین مقررات گمرکی، در صورتی‌که حداقل سه ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند از این قانون بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما