شناسهٔ خبر: 68213290 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اردبیلی:

اربعین فراتر از یک سفر زیارتی است

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، موضوع اربعین را فراتر از یک سفر زیارتی دانست و گفت: اربعین مسابقه عشق و ابزار تمدنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم اردبیلی در آئین بدرقه خادمین اربعین ۱۴۰۳ با بیان اینکه جلوه‌گری حماسه عاشورا یک جلوه‌گری خاص است اظهار کرد: حضرت اباعبدالله (ع) حماسه‌ای را در تاریخ با فدا کردن خویش در راه حق رقم زد؛ حماسه‌ای که هم در آن زمان اتفاق عظیمی بود و پیامدهای بسیاری داشت زیرا حرکت شیعی و حرکت حقانیت ولایت امیرالمومنین (ع) از این واقعه، مسیر دیگری پیدا کرد اما در آنجا تمام نشده است.

وی با بیان اینکه اکثر وقایع تاریخی فقط در زمان خودشان معنا دارند و به مرور زمان کمرنگ خواهند شد، ادامه داد: از برخی از وقایع فقط نقل قول‌هایی در بین آدم‌ها باقی مانده و یا در کتاب‌ها نوشته شده اما «عاشورا» واقعه‌ای است که گویا هرچه زمانه جلوتر می‌رود، عظمت آن بیشتر نمایان خواهد شد.

رئیس کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با اشاره به این مهم که یکی از نشانه‌های ۵ گانه مؤمن، زیارت اربعین دانسته شده، تصریح کرد: در حرکت عظیم اربعین، هر دفعه، هر سال و هربار که حضور پیدا می‌کنیم، جلوه‌ای دیگر از آن را به عینه مشاهده خواهیم کرد؛ انگار داستان و قصه تازه‌ای رخ داده، برکت دیگر و جلوه‌ای از نور دیگری نمایان شده است. حتی تجربه‌های ما باهم سفرانی که در حال طی یک مسیر مشترک هستیم، متفاوت است. برداشت‌ها از این حرکت عظیم با همدیگر تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه چرا راهپیمایی اربعین یک ظرفیت تمدنی خوانده شده است، خاطرنشان کرد: این سخن بزرگی است؛ یعنی این تمدن توحیدی در عصر حاضر، ابزارهای جدیدی در مقابله با تمدن غرب - که اصول، ابزار، ابعاد، مدل نگاهش به انسان و جهان، قاعده و قانون دارد و به واسطه این اصول و نظمی که در دنیا به وجود آورده، در جهان فراگیر شده - نمایان کرده است؛ ابزارهایی که میراث ما از قدیم بوده و تمدن ساز هستند. معتقدم که در مسیر این زیارت، باید به این موارد بسیار اندیشید.

اردبیلی با تاکید بر این مهم که ما به اربعین به عنوان یک ابزار تمدنی نگاه می‌کنیم، اضافه کرد: در طول مناسک، ما متمرکز بر منبع نورانی لایزال هستیم.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در عصر کنونی؛ ابزارهای تمدن مثل ماشین، پول، امکانات قدرت و ثروت و شئون اجتماعی، مدارک تحصیلی.... حرف نخست را در زندگی ما می‌زند، تصریح کرد: اما همه اینها در پیاده روی عظیم اربعین محو می‌شوند و محلی از اعراب ندارند. توجه کنید که یک جریان عظیم در یک مقیاس چندین میلیونی رخ می‌دهد که کسی برای آن، قاعده‌ها و قوانین وضع نکرده است. اینها همگی جلوه‌های جدیدی از معجزه خون حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در این قرن است که خودش را به ما نشان می‌دهد.

اردبیلی ادامه داد: جلوه‌گری دین با این حب است؛ با این عشق و ابزار عشق است. انگار «اربعین» مسابقه عشق است. در چنین فضایی جالب این است که ملت‌های دیگر، فرهنگ‌های دیگر، حتی غیرمسلمانان و کسانی که با فرهنگ شیعی از کودکی بزرگ نشده‌اند هم، همین حظ معنوی را می‌برند.

رئیس کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با بیان اینکه «به هر حال سفری که نقطه اول و آخرش کانون قدسی حضرت امام حسین (ع) است، دریای عظیمی است که هر ظلم و ظالمی را در خود محو می‌کند، تاکید کرد: امروز بیش از همیشه باور داریم که راه قدس از کربلا می‌گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، خطاب به خادمان اظهار کرد: در زمان فراغت و آن لحظه‌ای که زیارت اربع ین به دست می‌گیرید و اَللّهُمَّ اِنّی اُشْهِدُکَ اَنّی وَلِیُّ لِمَنْ والاهُ را می‌خوانید، آن لحظه را برای خدمتی که به زائران سیدالشهدا (ع) کرده‌اید به شهادت بگیرید تا ان شا ءالله این مسیر پر از برکت و توفیق برای شما و خانواده‌هایتان و برای آینده تاریخ، زمینه ساز ظهور قرار گیرد.

گفتنی است در پایان مراسم و پیش از بدرقه خادمین، احکام مسئولین موکب‌های فرهنگی، کودک و نوجوان، بین الملل و… از سوی رئیس کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران اهدا شد.

نظر شما