شناسهٔ خبر: 68210578 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سرعت رشد تورم ماهانه آرژانتین سقوط کرد

اکوایران : قیمت‌های آرژانتین در جولای با رشد ۴ درصدی نسبت به ماه قبل میلادی همراه شده است. همچنین تورم سالانه این کشور به نرخ ۲۶۳/۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

پس از آنکه خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین، شوک‌درمانی اقتصادی خود را از طریق تعویق افزایش قیمت خدمات، به‌طور موقت متوقف کرد، سرعت رشد تورم ماهانه این کشور به پایین‌ترین سطح خود از اوایل سال ۲۰۲۲ رسیده است.

 

به نوشته بلومبرگ، قیمت‌های مصرف‌کننده در جولای ۴ درصد نسبت به ماه گذشته میلادی رشد داشت که همسو با پیش‌بینی رشد متوسط ۴ درصدی اقتصاددانانی بوده که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند. همچنین داده‌هایی که از سوی دولت آرژانتین منتشر شد، ‌نشان می‌دهد سرعت رشد تورم سالانه به ۲۶۳/۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

خبر مرتبط
تظاهرات گسترده مردم در خیابان‌های آرژانتین

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند.

دولت آرژانتین در ماه گذشته میلادی افزایش هزینه‌های مربوط به مالیات‌های سوخت و خدمات را به تأخیر انداخت؛ اقدامی که به گفته جی‌پی مورگان چیس می‌توانست ۱/۲ درصد به تورم ماهانه اضافه کند. دولت این کشور همچنین قیمت‌ بلیت‌های اتوبوس و قطار را بدون تغییر باقی گذاشت، با این حال، برنامه افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و خدمات در آگوست از سر گرفته می‌شود.

لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین، در ماه گذشته میلادی در یک مصاحبه رادیویی گفت: «برای کاهش تعرفه‌های انرژی هماهنگی ظریفی بین کاهش یارانه‌ها و تورم است. [البته] اولویت کاهش تورم است.»

دولت خاویر میلی بارها از افزایش سرعت کاهش ارزش ماهانه ۲ درصدی پزو خودداری کرده است، حتی با وجود اینکه نشانه‌های فزاینده‌ای مبنی بر اینکه این ارز بیش از حد ارزش‌گذاری شده، وجود دارد. این کاهش ارزش تدریجی برای کنترل تورم، همراه با حفظ مازاد بودجه، حیاتی است. ارقام پایین‌تر تورم یک پیروزی دیگر برای خاویر میلی در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما