شناسهٔ خبر: 68208435 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

محدودیت‌های برق، تولید فولاد را تا مرز ۵ درصد کاهش داد

طبق آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید فولاد کشور در اثر محدودیت‌های برقی تا مرز پنج درصد هم پیش آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، آمار تولید کل زنجیره آهن و فولاد کشور در مجموع چهار ماهه سال جاری نشان می‌دهد که میزان رشد ۱.۶ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه ابتدایی امسال تبدیل به افت ۴.۸ درصدی در آمار چهار ماهه شده که ناشی از محدودیت‌های شدیدتر برقی فولادسازان نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

طبق آمار، بیشترین رشد تولید زنجیره فولاد در کنسانتره سنگ‌آهن و آهن اسفنجی به ترتیب با ۱۶.۷ و ۱۱.۸ درصد بوده است؛ این درحالیست که در مقابل، بیشترین نرخ افت تولید به میزان ۴.٨ درصد برای فولاد میانی ثبت شده است.

همانطور که اشاره شد، تولید کنسانتره سنگ‌آهن بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است؛ طی چهار ماهه امسال، ٢۶ میلیون و ١۵٠ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید شده که نسبت به آمار تولید آن در مدت مشابه سال گذشته به میزان ٢٢ میلیون و ۴٠٧ هزار تن، رشد ١۶.٧ درصدی را نشان می‌دهد.

پس از آن طی این مدت، قریب به ١۴ میلیون و ۵٠٠ هزار تن (١۴ میلیون و ۴٩۴ هزار تن) آهن اسفنجی تولید شده که ١١.٨ درصد بیش از ١٢ میلیون و ٩۵٩ هزار تن تولید شده در مدت چهار ماهه ابتدایی سال ١۴٠٢ است.

در مدت مذکور سال جاری ٢٣ میلیون و ٣۴۴ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده که نسبت به ٢٢ میلیون و ٨۶٢ هزار تن تولیدی در بهار سال گذشته، ٢.١ درصد بیشتر است.

در چهار ماهه نخست امسال، به ترتیب سه میلیون و ۵٠٧ هزار تن مقاطع تخت فولادی و چهار میلیون و ١٧۴ هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که در مقایسه با سه میلیون و ٣٢٣ هزار تن مقاطع تخت و چهار میلیون و ۴۴٩ هزار تن مقاطع طویل تولید شده در چهار ماهه نخست سال گذشته، هرچند که تولید مقاطع تخت ۵.۵ درصد رشد کرده اما تولید مقاطع طویل ٧.٢ درصد افت کرده است.

تولید محصولات فولادی از هفت میلیون و ٨٢٢ هزار تن در چهار ماهه سال گذشته، به هفت میلیون و ۶٨١ هزار تن رسیده و بدین ترتیب ١.٨درصد افت تولید را رقم زده است.

در نهایت تولید فولاد میانی از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه به میزان ١٠ میلیون و ٨٠٠ هزار تن تولید شده که نسبت به ١١ میلیون و ٣۵٠ هزار تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، افت ۴.٨ درصدی را ثبت کرده است.

نظر شما