شناسهٔ خبر: 68207700 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

حباب سکه سقوط کرد؛ قیمت‌ طلا پایین آمد/ رکوردزنی دلار در روز رکود بازار

اقتصادنیوز: در هفته منتهی به 25 مرداد، بازارهای مالی همگی تحت فشار قرار گرفتند و اکثر شاخص‌ها با کاهش مواجه شدند. بازار سکه بیشترین افت را تجربه کرد. برخلاف روند نزولی در بازار آزاد، در بازار رسمی قیمت‌ها افزایش یافتند و رکوردهای جدیدی ثبت شد.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز تهران در هفته منتهی به 25 مرداد تحت فشار قرار گرفت و اکثر شاخص‌ها با کاهش مواجه شدند. در این بین بازار سکه بیشترین افت را تجربه کرد و قیمت سکه در این هفته حدود 4 درصد کاهش یافت و به مرز حمایتی 41 میلیون و 300 هزار تومان رسید. این کاهش قیمت، تأثیر مستقیم خود را بر حباب سکه نیز گذاشت و آن را به 16 درصد رساند که کمترین میزان در سال جاری بوده است. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، دلیل اصلی این افت قیمت، کاهش حباب سکه است؛ چرا که فشار فروش در بازار سکه بالا بوده و این مسئله بر قیمت نهایی تأثیر گذاشته است.

امروز هم بازار هرات همچون روز چهارشنبه به دلیل سومین سالگرد حکومت طالبان تعطیل است؛ کانال نرخ‌دهی هرات نرخ نقدی نداد و فقط قیمت دلار فردایی را اعلام کرده است. قیمت فردایی دلار هرات با گپ منفی 120 تومانی در 58 هزار و 880 تومان بازگشایی کرد. در ادامه همچون روز گذشته کاهشی شد و تا پله ششم کانال 58 هزار پایین آمد. اما قیمت دلار هرات در نیمه دوم معاملات افزایشی شد و تا پله آخر 58 هزار تومان یعنی 58 هزار و 970 تومان بالا رفت. به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار تهران نیز امروز با گپ منفی 300 تومانی نسبت به آخرین معامله پشت خطی در 58 هزار و 900 تومان شروع کرد و با افزایش وارد کانال 59 هزار تومان شد و در پله اول این کانال قرار گرفت.

همچنین امروز قیمت درهم امارات با گپ منفی 50 تومانی در 16 هزار و 70 تومان روز معاملاتی خود را آغاز کرد. قیمت درهم امارات امروز نیز همچون روز چهارشنبه کاهشی بود و تا 16 هزار و 30 تومان نزولی شد و در ادامه معاملات با افزایش دوباره به قیمت بازگشایی خود بازگشت. در این هفته قیمت درهم افت محسوسی را تجربه کرد. برخی از معامله‌گران این کاهش قیمت درهم را ناشی از اقدامات بازارساز برای تزریق ارز می‌دانند که باعث شد قیمت‌ها در این بازار نیز روند نزولی به خود بگیرد.

اما قیمت دلار در سمت رسمی بازار امروز ثبات را تجربه کرد وقیمت یورو مسیری متفاوت را در پیش گرفت و افزایشی شد. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز بدون تغییر نسبت به قیمت روز گذشته 49053 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم تغییری نداشت و 45003 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با افزایش 246 تومانی، 54074 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با افزایش 317 تومانی، به 49609 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه، 13357 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله هم تغییری نسبت به روز گذشته نداشت و 12254 تومان قیمت خورد.

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته جاری، برخلاف روند نزولی در بازار آزاد، در بازار رسمی قیمت‌ها افزایش یافتند و رکوردهای جدیدی ثبت شد. به‌عنوان مثال، قیمت دلار نیما در روز چهارشنبه وارد کانال 45 هزار تومان شد و دلار ثبت شده در سایت بانک مرکزی به سطح بی‌سابقه 40 هزار و 500 تومان رسید. این قیمت به عنوان میانگین موزون دلار در سایت بانک مرکزی ثبت شده و جایگزین دلار 4200 تومانی شده است. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران معتقدند این تغییرات در بازار رسمی نشان‌دهنده حرکت تدریجی به سمت تک‌نرخی شدن ارز است که می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر بازار داشته باشد.

خبر مهم دیگر که بازار طلا و ارز را تحت تاثیر خود قرار داد؛ انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا بود که از کاهش سرعت رشد تورم در ماه جولای خبر داد. این داده اه به‌طور معمول باید موجب افزایش قیمت دارایی‌های پرریسک و ارزهای دیجیتال می‌شد. اما واکنش مثبت بیت‌کوین به این خبر، مدت زیادی پایدار نماند. پس از ثبت قیمت 61,809 دلار، این ارز دیجیتال طی یک ساعت بیش از 3 درصد کاهش را تجربه کرد. بر اساس اطلاعات سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز چهارشنبه و در ساعت 23:17 به وقت ایران، به 58,880 دلار رسید. تغییرات قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بوده و حدود 2,000 دلار کاهش یافته است. ارزش معاملات این رمزارز بزرگ در 24 ساعت اخیر به 30.55 میلیارد دلار رسید و نسبت به یک هفته گذشته، حدود 7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، قیمت اتریوم در ساعت 23:17 دیروز به 2,668 دلار رسید. ارزش معاملات دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار در 24 ساعت گذشته 16.27 میلیارد دلار بوده و نسبت به یک هفته قبل، حدود 13 درصد افزایش یافته است.

اما بازار طلا و سکه تهران که از روز گذشته روند نزولی به خود گرفت و خریداران با کاهش قیمت‌ها مواجه شدند؛ امروز بدون تغییر نسبت به آخرین قیمت‌ معاملات پشت خطی بازگشایی کرد. بازارها امروز از قیمت بازگشایی خود عقب نشستند و کاهشی شدند؛ سپس با تغییر روند صعودی شدند. قیمت طلای آبشده با بازگشایی در 15 میلیون و 100 هزار تومان طی یک روند نزولی تا کف کانال 15 میلیون تومان عقب نشست و با از دست دادن این کانال تا 14 میلیون و 965 هزار تومان پایین آمد. قیمت طلای آبشده در نیمه دوم معاملات با پس گیری کانال قبلی خود افزایشی شد و به 15 میلیون و 100 هزار تومان رسید و بین 15 میلیون و 50 هزار تومان تا 15 میلیون و 100 هزار در معامله بود.

قیمت اونس طلای جهانی نیز که دیروز تا مز رکورد تاریخی خود و 2477 دلار پیش روی کرده بود امروز در 2465 تا 2461 دلار در نوسان بود.

قیمت سکه امامی نیز با بازگشایی بدون تغییر در 41 میلیون و 115 هزار تومان، در ابتدا کاهشی شد و تا کف کانال یعنی 41 میلیون تومان عقب نشست. با ادامه روز معاملاتی قیمت سکه امامی با تغییر فاز، افزایشی شد و به 41 میلیون و 200 هزار تومان رسید. اما این پایان کار سکه امامی نبود و این فلز گرانبهای داخلی با ادامه صعود در 41 میلیون و 300 هزار تومان در معامله بود.

معامله گران معتقدند چند روزی‌ است سامانه ثبت‌نام ایران‌خودرو بازشده و تا به امروز حدودا ۳ میلیون نفر ثبت‌نام کردند و مبلغی به اندازه ۷۰۰ همت در بانک‌ها تا این لحظه بلوکه شده‌ است. به قول معامله گران این طرح فروش خودرو موجب فروش گسترده در بازار طلا و بخصوص سکه شده و یکی از دلایل افت قیمت سکه این بوده است.

به عقیده تحلیلگران بازار در آخر ماه شمسی و همچنین ماه محرم و صفر به دلیل کمبود نقدینگی دچار رکود شده و با آغاز ماه بعد، بازار دوباره جریان می افتد و از این رکود خارج می‌شود. بازار همچنین به کابینه پزشکیان و سیاست‌گذاری‌هایش چشم دوخته و به نظر تحلیلگران از مهمترین عوامل در اقتصاد و بازار طلا و سکه ایران تصمیم‌های دولت چهاردهم در اقتصاد کلان کشور است. البته در همین هفته، معرفی کابینه پزشکیان به مجلس و استعفای محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه، باعث شد که بازار مجدداً از کف قیمتی خود بازگردد، اما این بازگشت چندان قوی نبود و بازار نتوانست افزایش قابل توجهی را تجربه کند.

نظر شما