شناسهٔ خبر: 68207178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

دختر تاریخ‌ساز می‌خواهد بدون کنکور پزشک شود!

چند روز پس از اتمام المپیک پاریس، جنجال‌های مربوط به یک درخواست ملی پوش تکواندو ادامه دارد و حالا کاربران فضای مجازی نظرات مختلفی در خصوص آن در شبکه‌های اجتماعی می‌دهند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 به گزارش ''ورزش سه''، ماجرا از این قرار است که بعد از تاریخ‌سازی مبینا نعمت‌زاده در رقابت‌‌های تکواندو در وزن ۴9- المپیک پاریس و کسب مدال برنز، او مقابل دوربین گزارشگر صداوسیما ایستاد و زمانی که گزارشگر از او پرسید که چه درخواستی از مسئولین دارد؟ در پاسخ گفت: در یک سال اخیر درگیر اردوهای مداوم تیم ملی بودم و نتوانستم برای کنکور بخوانم. از رئیس جمهور محترم درخواست دارم برای من یک دانشگاه خوب در نظر بگیرند!

دقایقی بعد از این مصاحبه رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد که مبینا می‌تواند در این دانشگاه مشغول به تحصیل شود، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش هم با انتشار توییتی اعلام کرد که مشکلی از این جهت وجود ندارد و قهرمانان المپیکی می‌توانند با یک تبصره وارد دانشگاه شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که تبصره در نظر گرفته شده برای قهرمانان ورزشی، مربوط به ادامه تحصیل در رشته «تربیت بدنی» است و این محل اختلاف آنچه مبینا می‌خواهد و آنچه مسئولین برای ورزشکاران در نظر گرفتند است. 

ملی‌پوش ۱۹ ساله تیم ملی تکواندو، درست چند روز قبل از اعزام به پاریس در گفت‌وگویی تلویزیونی با برنامه «پرتره» گفته بود که به واسطه پزشک بودن پدر و خانواده پدری، علاقه‌مند است در این رشته تحصیل کند اما به دلیل دنبال کردن ورزش به صورت حرفه‌ای، نتوانسته است کنکور بدهد و از این جهت ناراحت است.

اما بعد از تایید درخواست مبینا نعمت‌زاده توسط مسئولین و انتشار مصاحبه او مبنی بر اینکه علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی است، شبکه‌های اجتماعی با موجی از نظرات مختلف کاربران مواجه شد. توییت‌های با این مضمون که «اگر او می‌تواند به دلیل قهرمان ورزشی بودن به دانشگاه بیاید، پس به ما دانشجویان هم مدال المپیک بدهید؛ چراکه به دلیل درس خواندن نتوانستیم ورزش کنیم و به المپیک برویم.» البته کاربران شبکه‌های اجتماعی هم همگی مقابل درخواست مبینا نبودند و عده‌ای هم معتقد هستند شاید «حضور یک قهرمان المپیک در دانشگاه، درخواستی است که قبول آن برای هر دو طرف برد – برد است.»

نکته مهم، معضل کنکور و دشواری ورود به رشته‌های برتری مثل پزشکی در ایران است که با صرف هزینه‌های گزاف و اصطلاحا فسفر سوزاندن حداکثری اتفاق می‌افتد و طبعا پذیرفتن درخواست مبینا برای حضور در رشته‌ای مثل پزشکی بسیار واکنش‌برانگیزتر است چرا که یک سهمیه این رشته هزاران هزار مدعی و علاقه‌مند دارد، اگرچه در خارج از ایران امکان تحصیل در این رشته در بسیاری از کشورها وجود دارد و حتی نخبگان ورزشی احتمالا از تسهیلات ویژه در این مسیر دشوار برای دریافت مدرک پزشکی برخوردار خواهند بود. 

سوال اصلی البته چیز دیگری است. اینکه یک ورزشکار حرفه‌ای و المپین قادر به ایجاد تعادل بین دو دنیای متفاوت تحصیل و ورزش هست یا ممکن است نه پزشک خوبی و نه قهرمان خوبی از این درهم جوشی بیرون بیاید. در واقع مهم‌تر از ورود مبینا به دانشگاه، نحوه ادامه تحصیل این قهرمان است چراکه همانطور که خودش گفته است؛ حضور مداوم در اردوها به او اجازه درس خواندن نمی‌دهد و دنبال کردن یکی از سخت‌ترین رشته‌های تحصیلی درحالی که همزمان به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای فعالیت می‌کنید؛ بسیار دشوار خواهد بود.

 

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما