شناسهٔ خبر: 68205101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

هزینه ساخت هر متر آپارتمان در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

مسکن از گذشته یکی از نیازهای اساسی بشر به شمار می‌رود و در دنیای امروز نیز به‌ ویژه در کشورهای در حال توسعه، معضل تامین مسکن به یکی از مسائل چالش‌برانگیز تبدیل شده است. هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۳ به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل قیمت زمین، جواز ساخت و مصالح ساختمانی مانند تیرآهن و قیمت میلگرد می‌شود. در ادامه، به بررسی هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت تا بتوانید با اطلاعات دقیقی با تعرفه‌ها و عوامل موثر در تغییر هزینه‌ها آشنا شوید.

برای بررسی هزینه‌های ساخت خانه و آپارتمان، لازم است مراحل مختلف و هزینه‌های مرتبط با هر مرحله به شکلی دقیق مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه به توضیح این مراحل و عوامل موثر در هزینه‌ها خواهیم پرداخت:

اولین و پرهزینه‌ترین قدم در فرآیند ساخت یک سازه و تعیین هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۳، خرید زمین است. قیمت زمین به‌ ویژه در مناطق شهری و پرجمعیت می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت را به خود اختصاص دهد. انتخاب مکان مناسب و تحلیل قیمت زمین برای تصمیم‌گیری صحیح در این مرحله بسیار مهم است.

پس از انتخاب زمین، گام بعدی تهیه جواز ساخت است. این فرآیند شامل اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه و انتخاب مهندس مشاور برای همکاری در پروژه می‌شود. مهندس مشاور نقش کلیدی در نظارت بر ساخت و تامین استانداردهای لازم ایفا می‌کند.

در مرحله ساخت، انتخاب نوع اسکلت و سیستم سازه‌ای از اهمیت به خصوصی برخوردار است. هزینه‌های اسکلت بتنی معمولا کمتر از اسکلت‌های فلزی است، اما اسکلت‌های فلزی به ‌خاطر هزینه‌های یک‌باره ممکن است از نظر مالی فشار بیشتری ایجاد کنند. تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی بسیار فاحش است و انتخاب هر کدام بستگی به میزان بودجه پروژه دارد.

یکی از مهم‌ترین عوامل بعد از تهیه زمین در برآورد هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۳، تعداد طبقات و متراژ هر طبقه است. هر چه تعداد طبقات و مساحت هر طبقه بیشتر باشد، نیاز به استفاده از مصالح بیشتری است که مستقیما بر هزینه‌های نهایی ساخت تاثیر می‌گذارد. مسلما ساخت یک ساختمان چند طبقه نیازمند هزینه‌های بیشتر برای تامین مواد، تجهیزات و نیروی کار نسبت به یک طبقه است.

بعد از انتخاب اسکلت سازه، حالا نوبت به بررسی هزینه‌های مربوط به متریال مصرفی مانند تیرآهن، پروفیل و میلگرد می‌رسد. انتخاب انواع میلگرد در سایزهای مختلف روی قیمت نهایی آپارتمان تاثیر می­گذارد. به عنوان مثال قیمت میلگرد امیرکبیر سایز ۱۰ با سایز ۱۸ آن متفاوت است. قیمت سایر انواع میلگرد نیز از طریق کانال تلگرام آسن به صورت لحظه‌ای قابل پیگیری است. در نظر داشته باشید که قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف نیز تفاوت زیادی در برآورد هزینه­ ها ایجاد می‌کند. برای نمونه قیمت میلگرد هیربد در مقایسه با قیمت میلگرد نیشابور قیمت ارزانتری دارد.

میزان مصالح مصرفی بر اساس متراژ مفید و غیرمفید، تعداد واحدها و طبقات آپارتمان تعیین می‌شود. برآورد هزینه‌های مصالح ساختمانی یکی از دغدغه‌های اصلی مهندسان پروژه است. سازندگان سعی می­کنند تا مصالح پایه‌ای مانند آجر، سیمان و مقاطع فولادی که در همه سازه‌ها استفاده می‌شوند را با حداقل هزینه تهیه کنند. بهترین حالت در یافت استعلام قیمت هر کدام از این مصالح این است که از مراکز فروش معتبر در یافت شود. قیمت میلگرد درب کارخانه صورت روزانه در وبسایت آسن به روزرسانی می‌شود. قابل ذکر است که قیمت میلگرد و دیگر محصولا فولادی تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوسانات قیمت دلار و قیمت روز آهن‌آلات قرار دارد.

هزینه دستمزد نیروی کار یکی از مولفه‌های اساسی در برآورد هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۳ است و به طور مستقیم بر کل هزینه پروژه تاثیر می‌گذارد. نیروی کار ماهر و متخصص، عامل کلیدی در پیشرفت سریع و کیفیت ساخت پروژه‌های ساختمانی به ‌شمار می‌آید. عوامل مختلفی بر میزان دستمزد نیروی کار تاثیر می‌گذارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

در بررسی هزینه‌های ساخت خانه و آپارتمان، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور هزینه تقریبی ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را برای سال ۱۴۰۳ اعلام کرده است. این هزینه‌ها به صورت کلی و به ‌طور تقریبی در جدول زیر ارائه شده و باید توجه داشت که این قیمت‌ها ممکن است با توجه به موقعیت جغرافیایی، امکانات و شرایط ویژه هر پروژه متفاوت باشند. این جدول به عنوان راهنمایی برای برآورد هزینه‌ ساخت هر متر مربع ساختمان استفاده می‌شود.

هزینه ساخت آپارتمان در سال 1403

کاهش هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان بدون افت کیفیت یکی از معضلات مهم در پروژه‌های ساختمانی است. برای دستیابی به این هدف، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنند:

ساخت ساختمان به صورت یکپارچه، یعنی طراحی و اجرای پروژه به نحوی که بخش‌های مختلف به طور هماهنگ و پیوسته انجام شود، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

طراحی ساختمان به‌گونه‌ای که راهروهای اضافی نداشته باشد نیز می‌تواند به کاهش هزینه ساخت آپارتمان کمک کند. راهروهای اضافی به معنی افزایش مساحت و در نتیجه مصرف بیشتر مصالح و هزینه‌های ساخت است.

به جای استفاده از تعداد زیادی پنجره‌های کوچک می‌توان از پنجره‌های بزرگ و باکیفیت استفاده کرد.

برای دیوارهایی که در معرض آب کمتری قرار دارند می‌توان از روش‌های ضد آب کردن به جای کاشی کردن استفاده کرد. این روش به کاهش هزینه‌های کاشی‌کاری کمک کرده و در عین حال از نفوذ رطوبت به دیوارها جلوگیری می‌کند.

خرید مصالح ساختمانی مستقیم از درب کارخانه، به جای خرید از واسطه‌ها، نیز از عوامی است در کاهش هزینه آپارتمان سازی تاثیر چشمگیری دارد. این کار باعث حذف هزینه‌های اضافی واسطه‌ها شده و قیمت مناسب‌تری را به همراه دارد.

اگر ساختمان شما دو طبقه است، طراحی و ساخت بخش‌های مختلف به‌گونه‌ای که بر روی هم واقع شوند، به عنوان مثال، قرار دادن آشپزخانه و سرویس بهداشتی در طبقات بالایی و پایینی به طور هم‌تراز می‌تواند به کاهش هزینه‌های لوله‌کشی و تاسیسات کمک کند.

هزینه ساخت آپارتمان در سال 1403

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان تحت تاثیر عوامل متعددی مانند قیمت زمین، هزینه جواز ساخت، هزینه مصالح و… قرار دارد. برای تامین محصولات فلزی در ساخت‌وساز و تهیه مقاطع فولادی از جمله میلگرد، شرکت آسن خدمات ویژه ایی از جمله سایز کردن و رزوه زنی میلگرد، گالوانیزه کردن میلگرد، خمکاری و برشکاری میلگرد و انبارداری میلگرد را ارائه می‌دهد. با توجه به اهمیت مناسب بودن قیمت میلگرد، آسن با ارائه جدیدترین قیمت‌های میلگرد، به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. از ویژگی‌های مهم آسن در فروش میلگرد، ارائه قیمت‌های مناسب در راستای کاهش هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۳ است.

نظر شما