شناسهٔ خبر: 68204355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

احیای دروازه‌های تاریخی ارومیه نیازمند عزم جدی است

سمیرا محمدی

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه احیای دروازه‌های تاریخی ارومیه را نیازمند یک عزم جدی دانست تا به مرحله عملیاتی برسد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث آریا، ایده ساخت نماد برای دروازه تاریخی ارومیه با عنوان «بازارباش دروازاسی» روز ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ طی جلسه‌ای به ریاست حسین پناهی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور نقی کریمی عضو شورای اسلامی شهر، معاون شهرسازی و معماری شهرداری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ، معاون بازآفرینی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی، اعضای کمیته‌ها و صاحبنظران، در سالن جلسات این مرکز مطرح شد.

حسین پناهی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با موضوع دروازه‌های تاریخی و دبیرخانه ارومیه‌شناسی گفت: متاسفانه تا امروز به نتیجه مطلوب و مدنظر نرسیده‌ایم، این در حالی است که در استان‌های همجوار فعالیت‌های خوبی برای احیای بافت تاریخی انجام شده است. 

او افزود: دروازه‌های ارومیه بخشی از هویت‌مان است و باید با جدیت به این مساله ورود کنیم.

پناهی با اشاره به اینکه ارومیه در برخی حوزه‌ها جزو اولین‌ها بوده است، گفت: متاسفانه از پتانسیل‌های ارومیه غافل شده ایم و باید با پرهیز از حاشیه‌ها به احیا و بازآفرینی دروازه‌ها اقدام کنیم.

لازم به توضیح است در این جلسه کلیاتی از ایده ساخت نماد بازارباش دروازاسی ارائه شد و مورد نقد و نظر حضار قرار گرفت و احیای خود دروازه در مقیاس واقعی به همراه تعیین حوزه مداخله طرح، همچنین جداره‌سازی ابنیه پیرامونی دروازه به جای ساخت نماد، از سوی صاحبنظران مطرح شد، همچنین با توجه به کثرت نظرات تخصصی، پیشنهاد انتشار فراخوان یا برگزاری مسابقه طراحی و انتخاب مشاور و سرمایه‌گذار برای اجرا مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

عدم ایجاد فضای تجاری در محدوده احتمالی احیای دروازه‌ها، حذف دیدگاه هزینه‌ای و نگاه سرمایه‌گذاری گردشگری-تاریخی، قرار دادن یوردشاهی دروازاسی و نووگئچَر دروازاسی در اولویت احیا، تعریف در قالب طرح بازآفرینی شهری و استفاده از اعتبارات استانی و مطالعات باستان‌شناسی برای تعیین محل دقیق دروازه‌ها از مهمترین پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بودند.

انتهای پیام/

نظر شما