شناسهٔ خبر: 68204332 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

چگونه با کودک‌تان در پیاده‌روی اربعین حاضر شوید؟/ نکات ساده‌ای که بهتر است بدانیم

مائده سادات میرفندرسکی

در این گزارش نکاتی مطرح شده است که با یکبار خواندن آن و یا به خاطر سپردن، می‌توانید همراه کودکتان به پیاده‌روی اربعین رفته و سفر خوبی را تجربه کنید.

صاحب‌خبر -

میراث‌آریا: به طور حتم یکی از دغدغه های مادرانی که فرزند کوچک دارند و دوست دارند در پیاده روی اربعین شرکت کنند این باشد که چطور به این سفر بروم که کودکم اذیت نشود و خودم هم بتوانم استفاده معنوی کافی را از این سفر داشته باشم؟ به هر حال سفرهای زیارتی با حضور کودکان کار راحتی نیست و بهتر است قبل از اینکه عزم سفر کنید وسیله هایی که وجودشان باعث راحتی شما در سفر است را مهیا کنید تا کمتر اذیت شوید و سفر خاطره انگیزی داشته باشید.

در این گزارش نکاتی مطرح شده که با خواندن آنها و یا حتی ذخیره کردنشان می توانید همراه کودکتان در پیاده روی اربعین شرکت کرده و خود و یا کودکتان چند روز خوب را در فضایی سرشار از معنویت بگذرانید.

خودتان را برای سختی ها آماده کنید

در گام نخست باید این را بدانید که خودتان را برای سختی ها آماده کنید، این سفر با بچه ها سفر راحتی نخواهد بود اما انتظار سفری به یاد ماندنی با اتفاق های خوب را داشته باشید.

گام بعدی این است که فکر نکنید سوار ماشین شدن به معنی باختن بازی است، یکی از مهم ترین دلیل های بیماری خستگی زیاد است. در صورت خستگی زیاد بخشی از راه را با ماشین رفته و بیشتر استراحت کنید.

سبک سفر کنید، در پیاده روی حتی یک وسیله اضافی هم می تواند تبدیل به یک زحمت بزرگ شود. پس فقط ضروری ها را بردارید.

چگونه با کودک‌تان در پیاده‌روی اربعین حاضر شوید؟/ نکات ساده‌ای که بهتر است بدانیم

خودتان را کنترل کنید

وسواس های بهداشتی تان را کنار بگذارید. گاهی شاید فرزند شما بخواهد بدون کفش راه رود یا حتی روی خاک بنشیند یا غذایی بخورد که از نظر شما تمیز نیست پس اینجا باید فقط خودتان را کنترل کنید.

شما خدای زندگی بچه ها نیستید، اجازه بدید بچه ها تجربه کنند و این را در این سفر تمرین کنید.

گرما را جدی بگیرید

گرما را جدی بگیرید. لباس های نخی، پودر بچه، کرم ضد آفتاب و قمقمه را همراه داشته باشید.

گم شدن توی مسیر طبیعیه نترسید پیدا می شه. اسم و شماره تلفن را حتما در جیب بچه ها قرار دهید یا کف دستشون بنویسید. راهنمایی شون کنید که حتما وقتی گم شدند این شماره تلفن رو به کسی دهند که پیدایشان می کند.

برای زیارت کردن اصرار نکنید

برای زیارت اصرار نکنید، سفر اربعین سفر زیارت نیست بلکه سفر سلام و عهد است. ممکنه به دلیل ازدحام و شلوغی و با بچه نتونید وارد بین الحرمین شوید از دور سلام دهید و زیارت نامه بخوانید.

نکاتی که می تواند سفر را برای شما راحت تر کند

استفاده از کالسکه یا چرخ دستی در وهله اول می تواند اندکی کار شما را در این مسیر راحت تر کند.

چگونه با کودک‌تان در پیاده‌روی اربعین حاضر شوید؟/ نکات ساده‌ای که بهتر است بدانیم

برای گرمازدگی بچه ها چه کنیم؟

 به همراه بردن خاکشیر و تخم شربتی. این را به یاد داشته باشید که همان میزانی که می خواهید بخورید درست کنید چون در گرما، گازدار شده و وقتی در قمقمه و بطری رو باز کنید فاجعه رخ می دهد.

به این دلیل که برق زیاد می رود یا پنکه های مه پاش کوچک شارژی یا بادبزن کوچک حصیری همراه داشته باشید. بادبزن ها رو خیس نگه دارید و بچه ها رو باد بزنید.

صبح تا عصر در موکب بمونین و شب تا صبح تردد داشته باشین.

آب را تا به دمای محیط نرسیده نخوریم، دوغ و شربت زیاد مصرف کنیم‌.

ضدآفتاب کودک همراهمون باشه.یه ذره ترنجبین و شیرخشت و ساشه های پودر بابوکید برای اسهال و یبوست بچه ها توی کوله کنار دستمال مرطوب و شامپو بچه بذاریم.

برای جلوگیری از عرق سوز شدن بچه ها، پماد کالاندولا و کالامین پودر بچه همراه داشته باشید.

اگر کودک زیر دو سال دارید از مایعات (آب و شیر و ...) بیشتر استفاده کنید.

راهکارهایی برای رهایی از گزیدگی حشرات

عصرها که حشره زیاد هست دست و صورت بچه ها را حتما لیموترش بمالیم تا گزیدگی نداشته باشند.

توصیه های دارویی

چون شیاف استامینوفن در گرما آب می شود و اصولا هلال احمر هم نداره بده و مجبورین دیکلوفناک استفاده کنید پس خودتون قطره پاراکید و شربت استامینوفن‌ همراه داشته باشید. این را می دانید که ممکن است بچه ها به یکباره دندان در بیاورند و تب کنند و هزار اتفاق پیش بینی نشده دیگر که باید برای همه آنها آماده باشید.

چگونه با کودک‌تان در پیاده‌روی اربعین حاضر شوید؟/ نکات ساده‌ای که بهتر است بدانیم

توصیه‌های بهداشتی

حتما پوشک اضافه همراه داشته باشید. بچه ها را تند تند عوض کنید و حتما از کرم کالاندولا و میموزا غافل نشید که سوختگی از اون چیزی که فکر می کنید به بچه ها نزدیکتره.

محض احتیاط توی مشایه و با مصرف زیاد مایعات بچه رو زود به زود در دستشویی هایی به نظرتون تمیزتر هست ببرین و اجازه ندین تنهایی دست به شلنگ‌ ها و آفتابه ها بزنن حتما دستکش یه بار مصرف و دستمال کاغذی و الکل و ژل ضدعفونی به همراه داشته باشید.

برای بچه ها یه اسپری دنتالند همراه داشته باشید و دستشان را با آن ضدعفونی کنید.

اگر موکب میرید برای بچه ها دمپایی ببرید. اگر فرزندتان راه می رود و قراره توی مسیر پیاده روی کند، از کفش طبی برای او استفاده کنید.

لوازم ضروری کودکان در اربعین

ماسک، واکسن، پرونده درمانی داروهای ضروری، کوله پشتی، بیسکویت، اسباب بازی، لباس گرم، خشکبار و آجیل، ضد آفتاب، شیشه شیر و پوشک از لوازم ضروری هستند که می توانید برای فرزندتان بردارید.

چه لباس‌هایی برای کودکان به همراه داشته باشیم؟

وسایل غیر ضروری را کمتر کنید. برای راحتی بچه ها در گرما لباس های خیلی باز برندارید چون قسمت های برهنه بدنشون را آفتاب می سوزاند. ترجیخا لباس های خنک و نخی اما پوشیده بردارید. کرم ضد آفتاب هم می تواند از پوست شان مراقبت کند.

در پایان لازم است به این نکته اشاره کرد که با بچه ها در این سفر طوری رفتار کنید که حسابی به آنها خوش بگذرد. چراکه حضور آنها در این سفر معنوی می تواند برای سالها در خاطرشان باقی بماند و حس و حالشان را به اربعین و ابا عبدالله الحسین (ع) رقم بزند.

انتهای پیام/

نظر شما