شناسهٔ خبر: 68203905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون میراث‌فرهنگی گلستان خبرداد؛

مرمت خانه تاریخی مفیدیان شهر تاریخی استرآباد

گرگان- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از تخصیص مبلغ پنج میلیارد ریال برای مرمت خانه مفیدیان در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی حسینقلی‌زاده در خصوص پروژه‌های مرمتی در حال اجرا در سطح استان، گفت: در سال جاری و از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹ میلیارد ریال به‌منظور مرمت و حفاظت و ساماندهی دیوار بزرگ گرگان تخصیص داده شد که مبلغ ۵ میلیارد ریال آن برای مرمت خانه مفیدیان (ساختمان پایگاه دیوار بزرگ گرگان) در نظر گرفته شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان گفت: مرمت سفال پوشش ساختمان شمالی و جنوبی و سر درب ورودی، ساماندهی و مرمت سرویس‌های بهداشتی، مرمت جداره‌های و اتاق سرداب و ساماندهی سیستم تأسیسات مکانیکی و الکتریکی بنا ازجمله اقداماتی بود که با این اعتبار در حال انجام است.

وی یادآور شد: خانه مفیدیان از آثار مربوط به دوره قاجاریه بوده که در سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۴۲۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حسینقلی‌زاده بیان کرد: در زیر شیر سرهای چوبی ساختمان جنوبی، کتیبه‌هایی با خط نستعلیق و نسخ به رنگ مشکی نوشته‌شده است.

وی افزود: این بنای تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۸۲ به تملک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان درآمد و پایگاه دیوار بزرگ گرگان در آن استقرار دارد.

نظر شما