شناسهٔ خبر: 68200003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خالد قدومی، نماینده حماس در تهران در گفت‌وگو با «جام‌جم» پیرامون موضوع عدم شرکت حماس در مذاکرات آتش‌بس مطرح کرد

آمریکا شریک جرم صهیونیست ها،نه طراح صلح

محمد علیزاده

جنبش حماس صراحتا اعلام کرده است در مذاکرات آتش‌بس که با حضور نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای واسطه‌گر منطقه‌ای برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد. اصلی‌ترین دلیل اعلام‌شده از سوی حماس، ترور شهید هنیه و بی‌تعهدی مطلق آمریکا و رژیم اسرائیل در قبال توافق‌های قبلی صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -
در مقابل، آمریکا سعی دارد با هدف نجات صهیونیست‌ها از انتقام جبهه مقاومت (بابت ترور شهید هنیه)، تظاهر به میانجیگری و تلاش برای رسیدن به توافق آتش‌بس کند. در این خصوص گفت‌و‌گویی با خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران صورت داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

دیپلمات‌های آمریکایی مشغول رایزنی و لابی‌گری در کشورهای مختلف منطقه و اراضی اشغالی با هدف اعلامی و ظاهری دستیابی به آتش‌بس دائمی در غزه هستند. نظر شما در این خصوص چیست؟
در ابتدا باید تاکید کنم که توافق با عوامل ترور شهید هنیه عملا معنایی ندارد. دشمنی که در حین مذاکرات، رئیس دفتر سیاسی حماس که مسئول مذاکرات است را ناجوانمردانه به شهادت می‌رساند، نه لیاقت توافق را دارد و نه به حداقل‌ها و اصول توافق پایبند است. واشنگتن بارها در جریان مذاکرات آتش‌بس، از توافق‌های اولیه بر سر انعقاد آتش‌بس دائم سخن گفته اما حتی به سخنان خود نیز پایبند نبوده است.پس دراینجا نباید صدور بیانیه اخیر(ازسوی آمریکا، قطرومصر)رابه معنای جدایی واشنگتن از رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی تلقی کرد. آمریکا کماکان به‌عنوان شریک جنایات صهیونیست‌ها به‌صورت همزمان در حال هدایت جنگ و مذاکره است. پس زمانی که ما از عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدها و توافق‌ها سخن می‌گوییم، منظورمان صرفا صهیونیست‌ها نیستند. حامیان غربی تل‌آویو و در راس آنها آمریکا نیز در این خصوص تفاوتی با رژیم‌صهیونیستی ندارند. پس در اینجا نباید مواضع اعلامی و ظاهری آمریکا را جدی تلقی کرد. 
 
اخیرا جو بایدن از طرح 124روزه و سه‌مرحله‌ای آتش‌بس خود در مورد غزه رونمایی کرد که رسیدن به آتش‌بس پایدار در قبال آزادی مرحله‌به‌مرحله اسرا، بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌های خود، خروج نظامیان اشغالگر و بازسازی غزه را پیشنهاد می‌داد. چرا این توافق به سرانجام نرسید؟
زمانی که جنگ‌طلبی‌های رژیم‌صهیونیستی ادامه دارد و شاهد بدترین جنایات ممکن در غزه، ترور سران مقاومت و استمرار نسل‌کشی کودکان و نوزادان بی‌گناه فلسطینی هستیم، چگونه می‌توانیم از آمریکا، کشوری که حامی مطلق جنایات صهیونیست‌هاست به‌عنوان طراح صلح غزه یاد کنیم؟ این خود یک تناقض آشکار است. باید از این مرحله عبور کنیم.  اگر امروز آمریکا خواستار کاهش تنش‌هاست، صرفا به‌دلیل ایجاد نوعی حفاظ برای صهیونیست‌ها با هدف تشدید جنایات آنهاست. مگر کسی می‌تواند منکر تاثیر سفر نتانیاهو به آمریکا در شهادت شهید فواد شکر در لبنان و شهید اسماعیل هنیه شود؟ افکارعمومی دنیا به‌وضوح مشاهده کردند که سران آمریکا و سناتورهای کنگره چگونه وقیحانه جلاد و جنایتکاری که ده‌ها هزار انسان بی‌گناه را در غزه به شهادت رسانده مورد تشویق قرار دادند. در اینجا تاکید می‌کنم که آمریکا شریک جرم صهیونیست‌هاست نه طراح و معمار آتش‌بس و صلح در منطقه. نسل‌کشی گسترده‌ای که در نوار غزه صورت گرفته به همراه تک‌تک ترورهای سران مقاومت، جملگی محصول طراحی و اقدام مشترک واشنگتن و تل‌آویو بوده است.
 
با توجه به آنچه درخصوص ماهیت و اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا ذکر شد، رسیدن به توافق واقعی آتش‌بس در گرو تحقق چه موارد و مؤلفه‌هایی خواهد‌‌بود؟
اگر آمریکا واقعا به دنبال آتش‌بس واقعی است، باید زمینه محاکمه قاتلان هنیه یعنی مقامات رژیم صهیونیستی را فراهم کند، اما می‌دانیم که چنین اقدامی هرگز از سوی واشنگتن صورت نمی‌گیرد. شرایط کنونی و اتفاقاتی که خصوصا طی هفته‌های گذشته و اخیر رخ‌داده، جایی برای مذاکره جدید بر سر آتش‌بس باقی نمی‌گذارد.خواسته‌ها، شروط، مطالبات و خطوط قرمز ما در مذاکرات مشخص است و چندین بار آنها را تکرار کرده‌ایم.ما تاکید کرده‌ایم جنگ باید متوقف شود و گذرگاه رفح نیز باید باز شود اما نه‌تنها رژیم صهیونیستی، بلکه آمریکا نیز اجازه بازگشایی این گذرگاه حیاتی را نداده تا ساکنان نوار غزه در محاصره قرار بگیرند. بهتر است آمریکا بداند که فرمول و روش دیگری در اینجا پاسخگو نیست، زیرا مطالبات و شروط مقاومت دچار تغییر نخواهد شد.پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، مقامات کاخ‌ سفید برای حمایت تسلیحاتی ازصهیونیست‌ها مبلغ 3.5میلیارددلاربودجه درنظرگرفتند. این به معنای حمایت مطلق و کامل واشنگتن از جنایات صورت‌گرفته ازسوی تل‌آویو است. پس بهتر است واشنگتن ژست میانجی و واسطه‌گر را به خود نگیرد. شروط و اصول ما برای انعقاد توافق آتش‌بس مشخص و محکم است. 

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

نظر شما