شناسهٔ خبر: 68199605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آینده تجارت در گرو کسب‌وکارهای بدون کارخانه

تولید به سبکی نوین

دنیای اقتصاد : تولید بدون اتکا به احداث کارخانه و با برون‏‏‏‌سپاری بخشی از فعالیت‌های صنایع یکی از روش‌های نوین تولید است. در این روش هزینه‌های تولید کاهش و بهره‏‏‏‌وری افزایش خواهد یافت. صنایع تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی در رده نخستین صنایعی هستند که به این کسب‌وکار نوین روی‌آورده‏‏‏‌اند. این تغییرنگرش پس از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی به کشور و در شرایطی که بسیاری از واردکنندگان و فعالان این صنعت از کار بیکار شدند، حاصل شد. البته فعالان این صنعت همواره به ضرورت فعالیت در فضای رقابتی و واردات اصولی و قانونی تاکید دارند، چراکه تولید در انحصار نه‏‏‏‌تنها نتیجه‏‏‏‌بخش نیست، بلکه مانع اثرگذاری فعالیت‌های صنعتی و تولیدی می‌شود و از رقابت‌پذیری فعالیت صنایع و همگامی آنها برای حضور مستمر در بازار رقابتی می‏‏‏‌کاهد.

صاحب‌خبر -

 تولید بدون کارخانه روشی نوین در مدیریت استراتژیک کسب‌وکارهای امروزی است که بدون کارخانه و با استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌‌‌‌های معتبر انجام می‌شود. درواقع با برون‌‌‌‌سپاری فرآیندهای تولید و مشارکت با مجموعه‌‌‌‌های مختلف، هزینه‌های صنعتگران برای رشد و توسعه برند به حداقل می‌رسد. تولید بدون کارخانه مزیت‌های بسیاری دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها باید به کاهش هزینه، کاهش ریسک و انعطاف‌‌‌‌پذیری در تولید اشاره کرد. منظور از کاهش هزینه این است که تولید بدون کارخانه به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه یا تجهیزات، محصولات را تولید کنند. در همین‌‌‌‌حال تولید بدون کارخانه به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که قبل از سرمایه‌گذاری در تولید محصولات خود، آنها را آزمایش کنند و درنتیجه از ریسک فعالیت در این بخش می‌‌‌‌کاهد. تولید بدون کارخانه به صنایع این امکان را می‌دهد که محصولات خود را با توجه به نیازهای بازار تغییر دهند و درنتیجه انعطاف‌‌‌‌پذیری فعالیت کسب‌وکارها را ارتقا می‌بخشد، بنابراین باید این‌‌‌‌طور ادعا کرد که تولید بدون کارخانه یک مدل تجاری مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌‌‌‌پذیر است که می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مفید باشد تا بتوانند محصولاتی باکیفیت بالا را با هزینه کمتری تولید کنند.

تولید با حداکثر بهره‌‌‌‌وری

نشست خبری حمایت از فعالان اقتصادی و تولیدات بدون کارخانه توسط اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. در این نشست بر اهمیت رونق تولید بدون کارخانه در دنیای کنونی و تاثیر آن بر ارتقای عملکرد کسب‌وکارهای مختلف تاکید شد. تولید لوازم آرایشی و بهداشتی را باید در رده نخستین صنایع ایرانی دانست که از این استراتژی برای تولید خود استفاده می‌کند.  با توجه به ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور در سال‌های اخیر، اتکا به روش‌های نوین، مانع تولیدات انحصاری در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی شده‌است. در همین‌‌‌‌حال صنایع خود را با روش‌های نوین و روز دنیا همگام و همسو کرده‌اند. به این ترتیب امکانی برای رقابت سالم در بازار جهانی مهیا خواهد شد.

اما و اگرهای وارداتی

در ادامه این نشست به موضوع ممنوعیت واردات لوازم آرایشی طی سال‌های اخیر پرداخته‌شد. واردات چنانچه از مراجع رسمی و قانونی انجام شود و صنعتگران موظف به پرداخت عوارض منطقی گمرکی باشند، ضروری است و حتی به توسعه صنایع داخلی و فعالیت در محیط رقابتی، کمک خواهد کرد. صنایع تولیدکننده لوازم آرایشی هیچ‌گاه مخالف واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور نبوده‌‌‌‌اند. با این‌‌‌‌وجود محدودیت‌های ارزی کشور در سال‌های اخیر زمینه‌‌‌‌ساز اعمال محدودیت در این بخش و صدور بخشنامه‌‌‌‌هایی مبنی‌بر توقف واردات این محصولات به کشور شد. البته نباید فراموش کرد که ورود این محصولات در قالب قاچاق همچنان ادامه دارد و اقتصاد ایران و همچنین سلامت مردم را تهدید می‌کند. پس از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور، بسیاری از واردکنندگان این محصولات بیکار شدند و به سمت تولید آمدند و صنعت را رونق دادند. در چنین فضایی با اتکا به روش تولید بدون کارخانه، فرصت کار و فعالیت برای این افراد نیز مهیا شد.

آسیب به سلامت

در سال‌های گذشته و به‌دنبال ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به ایران، شاهد ورود حجم بالای این محصولات در قالب محموله‌‌‌‌های قاچاق به کشور بودیم. بسیاری از این محصولات از کیفیت لازم برخوردار نیستند یا برای مدت زمان طولانی در گمرکات دپو می‌شوند و پس از ترخیص، سلامت مصرف‌کنندگان را به‌خطر می‌‌‌‌اندازند. تصمیم به قطع واردات لوازم آرایشی به‌‌‌‌یک‌باره گرفته شد. این تصمیم زمینه‌‌‌‌ساز رشد قاچاق این محصولات به کشور بود. تاکنون ستاد مبارزه با قاچاق‌کالا و ارز ۳۰ جلسه با فعالان صنعت لوازم آرایشی برگزار کرده‌است. امیدواریم سیاستگذاران برای اخذ تصمیماتی که با سلامت جامعه مرتبط است، ژرف‌‌‌‌تر بیندیشند. در حال‌حاضر تا حدود زیادی تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران اتفاق‌افتاده و کمبودهای حاکم بر این بخش جبران شده‌است اما در کنار تولید باید واردات هم انجام شود. درواقع ما معتقدیم وقتی صنعت جان می‌گیرد که واردات مکمل تولید باشد و رقابت وجود داشته‌باشد. در سال‌های اخیر شاهد بروز و تحمیل لطمات جدی به صنایع تولیدکننده لوازم آرایشی کشور بودیم، تاجایی‌که فعالیت بسیاری از این صنایع در آستانه توقف تولید قرارگرفت. بااین‌‌‌‌وجود بسیاری از این تولیدکنندگان توانستند با اتکا به روش‌های نوین تولید، روند فعالیت خود را به‌‌‌‌روز رسانی کنند. بهره‌مندی از روش تولید بدون کارخانه به‌ویژه به کمک صنایع کوچک و متوسط می‌آید. در همین حال با اتکا به این روش نوین، بسیاری از واردکنندگان لوازم آرایشی در قامت تولیدکنندگان این صنعت درآمدند. درنتیجه شاهد ارتقای تولید در این بخش و اثرگذاری این صنعت در تولید ناخالص داخلی هستیم.

کیفیت؛ رمز ماندگاری

در ادامه این نشست بر کیفیت محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی تاکید شد. بدون‌تردید کیفیت نخستین پیش‌‌‌‌شرط در مسیر تولید محصولات آرایشی و بهداشتی است. این صنعت هرگز کیفیت را فدای کمیت نکرده‌است. در همین‌‌‌‌حال به‌دنبال خلق ارزش در سطح جهانی است. در همین‌‌‌‌حال محصولات خود را براساس نیازهای نسل جدید تولید می‌کند. تعاریف مختلفی از کیفیت مطرح می‌شود. اثربخشی محصول و برقراری رابطه سالم میان اثربخشی و قیمت را باید مهم‌ترین مفهوم کیفیت دانست.کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی ما به‌‌‌‌اندازه‌‌‌‌ای است که این محصولات توان صادرات و حضور در بازار رقابت جهانی را دارند. کمااینکه محصولات تولیدشده در این صنعت به چندین کشور دنیا صادر شده‌ و حضور موفقی در بازار رقابت جهانی داشته‌‌‌‌اند. وجود فضای رقابتی به ارتقای تولیدات این صنعت و همچنین بازاریابی موفق آنها در بازار رقابت جهانی، منتهی می‌شود. در بازار رقابتی محصولاتی باکیفیت بالاتر تولید می‌شوند و نیازهای متنوع نسل جدید نیز مورد‌توجه قرار می‌گیرد. محصولات آرایشی و بهداشتی سهم ۳ تا ۵‌درصدی از سبد مصرفی خانواده را در اختیار دارند، اما اثرگذاری بسیار بالایی بر تامین سلامت خانواده دارند، بنابراین بسیار حائزاهمیت هستند و نباید به‌سادگی از کنار اهمیت این محصولات گذشت.

کسب‌وکاری سودده

تولید در دنیای کنونی دیگر سبک و سیاق گذشته را ندارد. تولیدکنندگان برای کاهش هزینه‌های خود به شیوه‌‌‌‌های متفاوتی متوسل شده‌اند. برخی به‌دنبال تولید در کشورهای با نیروی کار ارزان بوده و برخی هم سعی دارند که از ظرفیت واحدهای تولیدی دیگر استفاده کنند. ایران یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف لوازم آرایشی در دنیا محسوب می‌شود و یکی از رکوردداران این حوزه محسوب می‌شود؛ بنابراین اتکا به ظرفیت‌های این صنعت می‌تواند تاثیر بسزایی بر رونق شرایط تولید و اثرگذاری جدی آن بر اقتصاد داشته‌باشد. صنعت زیبایی و بهداشتی صنعت بسیار پولسازی در ایران و جهان خواهد بود، اما باید با استراتژی‌های نوین به این صنعت ورود کرد. چنانچه این صنعت خود را با نیازهای روز دنیا مطابقت دهد و تحقیق و توسعه را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد، می‌تواند ارزش قابل‌قبولی را خلق کند. در همین‌‌‌‌حال باید به نیازهای روز توجه ویژه‌ای داشته‌باشد و ضمن شناخت سلایق مشتریان خود، برای بهبود عملکردش برنامه‌‌‌‌ریزی کند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما