شناسهٔ خبر: 68192522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

جاسوسان اسرائیلی در بالاترین مناصب شرکت‌های فناوری جهان

صدها نفر از نیروهای سابق واحد ۸۲۰۰ اسرائیل در بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا از جمله گوگل، متا، مایکروسافت و آمازون در مناصب کلیدی و ارشد این شرکت‌ها مشغول کار هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، شرکت‌های بین‌المللی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون با پشتیبانی فنی از ارتش اسرائیل، در واقع در جنگ ویرانگر 11 ماهه این رژیم علیه نوار غزه مشارکت دارند. این پشتیبانی‌ها به شکلی ویژه حوزه خدمات هوش مصنوعی را شامل می‌شود و تلاش‌ می‌کند تا قابلیت‌های عملیاتی ارتش اسرائیل را توسعه دهد و مقادیر بی‌پایانی از داده‌های مورد نیاز آن را برای استفاده در جنگ ذخیره کند.نقش این شرکت‌ها به مدیریت داده‌های مورد نیاز ارتش اسرائیل و امضای قراردادهای مشترک یا حمایت و پشتیبانی فنی محدود نمی‌شود، بلکه به کارکنان و مدیران برجسته این شرکت‌ها نیز کشیده می‌شود، چراکه بسیاری از آن‌ها قبلا در واحد 8200 ارتش اسراییل خدمت کرده‌اند.

واحد 8200
واحد 8200 یکی از مهمترین دوایر تشکیل دهنده اداره اطلاعات نظامی اسرائیل معروف به «امان» است که اواسط قرن بیست تأسیس شد و هدف آن شنود و رمزگشایی به منظور ارائه اطلاعات و هشدارها به فرماندهی مرکزی و ستاد کل ارتش اسرائیل است.

اولین گام‌های شکل‌گیری این واحد به دهه 1930 در دوران قیمومت انگلیس بر فلسطین برمی‌گردد، زمانی که تعداد زیادی از گروه‌های وابسته به جنبش صهیونیسم به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از دولت‌های عربی منطقه و رمزگشایی از آن‌ها بودند و بسیاری از جوانانی تازه ملحق شده به این جنبش را جذب خود می‌نمود.

این گروه‌ها در آن زمان در رسانه ها به "واحد مجموعه مرکزی" معروف شده بودند.در پایان سال 1948، این گروه ها با هم ادغام شدند و واحد 8200 را تشکیل دادند و به یافا منتقل شدند. آن‌ها در آنجا تیم‌های شنود راهبردی و واحدهای سیاری تشکیل دادند و عملیات‌های خود را تحت اشراف «مردخای آلموگ» و «آبراهام الونی» آغاز کردند.

این یگان علاوه بر توسعه ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات و به روز رسانی مداوم آن‌ها، تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌ها و ارائه اطلاعات به مقامات ذی‌صلاح، وظیفه جمع‌آوری اطلاعات کلیدی و مهم را بر عهده دارد و در بسیاری از نبردها داخل مناطق درگیری حضور و فعالیت دارد.در طول دهه گذشته، این یگان در عملیات‌ها و جنگ‌های ارتش اسرائیل همواره حضور گسترده و فعال داشته است، با این‌حال، مأموریت اصلی این واحد جمع‌آوری سیگنال‌های الکترونیکی معروف به "Signet" و همه مکالمات و بررسی ایمیل‌ها و حتی هک آن‌هاست.
 

 
نیروهای این یگان تلاش می‌کنند، از طریق استراق‌سمع به اطلاعات مختلفی مانند محل اختفای «نیروهای مقاومت» دست یابند. به عنوان مثال به گفته کانال 12 تلویزیون اسرائیل، طی تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه در سال 2014 این یگان تلاش‌های بسیاری کرد تا به بهانه دادن هشدار حمله به خانواده‌های فلسطینی با آن‌ها تماس بگیرد و اطلاعاتی درباره نیروهای مقاومت به دست آورد.

همان‌گونه که گفته شد، واحد 8200 در زمان جنگ ارتش اسرائیل در کنار دیگر واحدهای ارتش این رژیم در میدان نبرد حضور دارد و تقریباً در همه عملیات‌ها از جمله ترورهای هدفمند و تعیین مکان «نیروهای مقاومت» از طریق استراق‌سمع و جاسوسی الکترونیکی مشارکت دارد.با توجه به آن‌چه گفته شد، واحد 8200 واحد معمولی و عادی در ارتش اسرائیل نیست و آن را به «آژانس امنیت قومی اسرائیل» می‌شناسند. در حال حاضر این واحد در یک پایگاه بزرگ نظامی در نزدیکی «بئر السبع» در صحرای نقب فعالیت دارد و بزرگ‌ترین واحد ارتش اسرائیل و یکی از برجسته‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط «مینت پرس نیوز»، باهوش‌ترین جوانان اسرائیلی برای خدمت در این واحد که به «دانشگاه هاروارد اسرائیل» معروف است، با هم رقابت می‌کنند و برای پیوستن به آن تحت آزمایش‌های روزانه و آزمون‌های متعددی قرار می‌گیرند، چون قرار است، به واحدی ملحق شوند که «مسئله مرگ و زندگی» میلیون‌ها اسرائیلی با آن در ارتباط است. آن‌ها برای یادگیری مداوم از طریق آزمون و خطا آموزش می‌بینند.
 

آموزش استفاده از آخرین ابزارهای فناوری در زمینه‌های جاسوسی بین‌المللی و هک الکترونیک از جمله پیش‌پا افتاده‌ترین کارها و جزو برنامه‌های روزانه و معمول هزاران نیروی این واحد است که به واسطه آن‌ها مهارت و تجربه لازم را کسب می‌کنند تا در آینده و پس از پایان خدمت برای خود شرکتی خصوصی تأسیس کنند و وارد تجارت و رقابت با شرکت‌های بین المللی شوند.در این رابطه، «آویوا لیتان»، محقق و تحلیلگر مرکز «گارتنر» می‌گوید: «رونق صنایع فناوری اسرائیل به ویژه امنیت سایبری مدیون نظامیان این رژیم است که سال‌ها در واحدهای نخبه امنیت سایبری ارتش اسرائیل خدمت کرده‌اند و پس از پایان خدمت، تجارب نظامی خود را به بخش خصوصی منتقل کردند.»

به گفته لیتان هیچ قانونی وجود ندارد که محدودیتی برای اعضای این واحدها وجود ندارد و آن‌ها به راحتی می‌توانند، آموزه‌های و تجارت فنی و مهارت‌های خود را برای «حفاظت از امنیت سایبری اسرائیل» به کار گیرند. علاوه بر این، حضور مستمر در کرانه باختری و اشغال نوار غزه برای آن‌ها به معنای میدان‌های تجارت گسترده و رایگان و البته ایمن برای آزمایش انواع فناوری‌های مورد استفاده و یا توسعه آن‌هاست تا در مرحله بعد بتوانند، آن را به دنیا صادر کنند.
 

شرکت‌های بین‌المللی
بر اساس تحقیقات مینت پرس، صدها نفر از نیروهای سابق واحد 8200 در بسیاری از بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا، از جمله گوگل، متا، مایکروسافت، آمازون و غیره نه تنها مشغول به کار هستند، بلکه در آن‌ها به موقعیت‌های کلیدی و مناصب بالا رسیده‌اند.

براساس اطلاعات پلتفرم معروف استخدام «لینکدین»، درحال حاضر حداقل 99 عضو کهنه‌کار واحد 8200 در گوگل مشغول به کار هستند، اما این قطعا به معنای کاهش میزان همکاری گوگل با این واحد نیست، چون سطح همکاری‌های دو جانبه بسیار فراتر از این‌هاست.

افزون بر آن، این افراد تنها اطلاعات ارائه شده از سوی پلتفرم لینکدین است و سایر پلتفرم‌ها و دیگر شرکت‌ها نمی‌شود. افزون بر آن، این عدد شامل کسانی نمی‌شود که سابقه فعالیت در واحد 8200 را مخفی نگه‌می‌دارند، این موجب می‌شود تا برآوردها عدد بسیار بیشتر از آن‌چه باشد که پلتفرم لینکدین ارائه داده است.
 

گودل، بالمور، کلاین، کوهن مشتی از خروار
بین سال‌های 2010 تا 2016، گابریل گودل در واحد 8200 خدمت کرد. وی به عنوان رئیس بخش آموزش این واحد، مسئول تیم بزرگی از مأموران بود که داده‌های اطلاعاتی را با هدف «درک شیوه‌های عمل مقاومت» تحلیل و بررسی می‌کردند و اطلاعات آنالیز شده را به رؤسای مافوق خود گزارش می‌دادند.

رهاورد تحلیل و ارزیابی این داده‌ها حداقل موجب کشتار هزار فلسطینی غیرنظامی به دست ارتش اسرائیل طی تجاوز سال 2014 این رژیم علیه نوار شد.گودل اخیراً به عنوان رئیس راهبردی و عملیات گوگل منصوب شد.اما امی بالمور یکی از با نفوذترین افراد در شرکت متا و عضو شورای 23 نفره نظارت این است که درباره محتوای این پلتفرم تصمیم‌گیری می‌کنند و روی آن‌ نظارت دارد.بالمور یکی از مأموران قدیمی و با سابقه واحد 8200 محسوب می‌شود. او مسئول حقوقی واحد بود که «دایره پیگیری‌های آنلاین» را در واحد 8200 تأسیس کرد.

مأموریت این دایره وادار کردن فیس بوک به مبارزه با محتوای فلسطینی در این پلتفرم بود.آیال کلاین از2020 تا 2022 به عنوان رئیس فناوری داده در فیس‌بوک مسنجر خدمت کرد و قبلاً مسئول تیمی متشکل از 20 دانشمند و مدیر داده بود که مأموریت داست، مشکلات حریم خصوصی کاربران پلتفرم‌های متا حل کند. وی برای 6 سال در واحد 8200 با رتبه افسر خدمت کرد.اما جوناتان کوهن طی سال‌های 2000 تا 2003 یکی از مسئولان دوایر واحد 8200 بود. پس از آن 13 سال است که در گوگل مشغول به کار است و در مناصب مختلفی مشغول به کار بوده است. او اکنون رئیس بخش دیدگاه‌ها و بازخوردها و داده‌های گوگل است.
 

استخدام گسترده
اما شرکت مایکروسافت غول فناوری مستقر در سیاتل نیز برای طراحی و حفظ سیستم‌ها و دستگاه‌های امنیتی خود در جهان به شکل بسیار زیادی به اعضای سابق واحد 8200 متکی است.در حوزه امنیت سایبری می‌توان به افرادی چون لیا یشوع، یوگف شتریت، جانی مروم، میتار پینتو، و یانیو کارمل و در حوزه مهندسی نرم‌افزار مقابله با حملات سایبری می‌توان به افرادی چون گیلرون تسابکیویچ و دانشمند داده‌های اطلاعاتی دانیل بولیگ اشاره کرد که مایکروسافت آن‌ها را به خدمت گرفته است.

افزون بر آن مایکروسافت افرادی مانند ایتای گرادی، مسئول دایره امنیت اطلاعات واحد 8200، لیات لیشا، مدیر تولیدات امنیتی این واحد را به خدمت گرفته است و افرادی مانند میروم و کارمل و بینتو مستقیما از واحد 8200 به مایکروسافت انتقال داده شدند که تأکید می‌کند، مایکروسافت در سطحی گسترده نیروهای واحد 8200 را به خدمت می‌گیرد.

بسیاری از محصولات امنیتی مایکروسافت، مانند نرم‌افزار آنتی ویروس و نرم‌افزار ابری توسط این افراد از جمله مایکل برگوری، مهندس نرم‌افزار و شلومی هابا، مدیر ارشد مهندسی نرم‌افزار و یانیو یهودا، آساو اسرائیل، میشل یعقوب، مدیران ارشد مهندسی نرم‌افزار و تال راسلر، ادی گریور مهندسان برنامه‌ریزی و یائیل گینوت مدیر تولیدات این ابرشرکت اشاره کرد.
 

خطا و شکست
علیرغم همه تکنیک‌های مورد استفاده واحد 8200 و ابزارهای گسترده آن در کرانه باختری و نوار غزه و استانداردهای بالای آن در انتخاب اعضا، باز این واحد نتوانست، عملیات طوفان الاقصی حماس در 7 اکتبر 2023 را پیش‌بینی کند. عملیات طوفان الاقصی یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل بود که خود این رژیم نیز به آن اعتراف کرد. طوفان الاقصی مشابه عملیاتی بود که ششم اکتبر 1973 انجام شد و تعداد زیادی از نظامیان اسرائیلی توسط ارتش سوریه به اسارت گرفته شدند.

آن عملیات موجب تغییرات گسترده در واحد 8200 شد.یکی از بزرگترین خطاهای این واحد افشای هویت مسئول آن بود، به ویژه آن‌که وی یکی از حساس‌ترین نقش ها را در ارتش اسرائیل ایفا می‌کند و فرماندهی یگانی را برعهده دارد که بنابر ادعای خود یکی از قدرتمندترین سازمان‌های جاسوسی و محرمانه دنیاست.

به گفته کارشناسان یک اشتباه ساده‌لوحانه، منجر به افشای هویت "یوسی سارئیل"، رئیس واحد 8200 و مهندس راهبرد هوش مصنوعی این واحد شد. او در یکی از مصاحبه‌هایش با گاردین گفت که حساب کاربری مستعاری در گوگل دارد و کتاب‌های که در این صفحه منتشر می‌شود، تألیف اوست.به این ترتیب، مشخص شد، نویسنده ناشناس کتاب The Human Machine Team کسی جز یوسی سارئیل نیست که در آن به طور مشروح نحوه استفاده از هوش مصنوعی در ارتش را توضیح می‌دهد.

او این کتاب را در سال 2021 با نام مستعار متشکل از دو حرف اول نامش، سرتیپ «YS» منتشر کرد و در آن طرحی برای سیستم‌های پیشرفته‌ای ارائه داد که با هوش مصنوعی کار می‌کند و توسط ارتش اسرائیل استفاده می‌شد.

نظر شما