شناسهٔ خبر: 68188366 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آزمایشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران به شبکه آزمایشگاهی پیوست

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از پیوستن این آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، فریده رضی مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی عنوان کرد: این آزمایشگاه ذیل دانشگاه علوم پزشکی تهران و از سال ۱۳۹۷ در حوزه زیست فناوری و با همکاری پژوهشگران، استادان برجسته و کارشناسان توانمند به طور تخصصی خدمات آزمایشگاهی و فعالیت‌های تحقیقاتی را در دستور کار خود قرار داده است.

تجهیزات و آزمایشگاه‌های متنوع حوزه زیست‌فناوری و سلولی

این فعال حوزه پژوهش و آزمایش‌های تحقیقاتی با اشاره به زیرساخت‌های مهم آزمایشگاه عنوان کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، در زیرساختی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع، با امکاناتی متنوع، آزمایش‌های مولکولی، کشت سلولی، زیستی و سایر حوزه‌های مرتبط را انجام می‌دهد.

وی افزود: دستگاه‌های ریل تایم، دو دستگاه نانودراپ، فریزرهای منفی ۸۰ و منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد، انواع سانتریفیوژها و تجهیزات متعدد دیگری در آزمایشگاه وجود دارند که انجام پروژه‌های بزرگ و کوچک را امکان‌پذیر می‌کنند.

دکتر رضی، به برخی از امکانات آزمایشگاهی موجود در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه‌های تخصصی «متابولومیکس»، «ژنتیک»، «ماهی زبرا»، «مس اسپکترومتری» و «مدل‌سازی» در این فضا مستقر هستند. در این آزمایشگاه امکان پژوهش در حوزه مطالعات مولکولی، کشت سلولی، بررسی متابولومیکس و ژنومیکس، مطالعات پایه بر روی ماهی زبرا و بررسی پروتئین شیمی و مدلینگ مهیا شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این آزمایشگاه، فضایی به‌عنوان core facility وجود دارد که در این بخش تجهیزات لازم جهت سنجش آنالیت‌های بیوشیمیایی با روش ELISA و با استفاده از اتوآنالایزرهای پیشرفته و همچنین امکانات لازم برای انجام آزمایش‌های پایه و روتین وجود دارد. سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه مستقر بوده و کالیبراسیون تجهیزات در موعد مقرر انجام می‌گیرد.

ارائه خدمات تست و آزمون تخصصی زیستی و سلولی

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بیان کرد: با توجه به این‌که ماهی زبرا، ژنتیکی مشابه انسان دارد و در پروژه‌های متعددی همانند «تهیه و ارزیابی عملکرد کوانتوم دات ها جهت بررسی رسانش انسولین» ، «تهیه و ارزیابی عملکرد نانوذرات پلی اتیلن گلایکول و کربوکسی متیل سلولز برای رسانش خوراکی انسولین در مدل ماهی زبرا» و موارد متعدد دیگری از امکانات آزمایشگاهی این مرکز استفاده شده است.

وی با اشاره به خدمات آزمایشگاهی آزمایشگاه «مس اسپکترومتری» عنوان کرد: این روش شیمیایی تجزیه‌ای، در تعیین مقدار و شناسایی مواد موجود در یک نمونه زیستی، با سنجش نسبت جرم به بار الکتریکی یون‌های فاز گازی کمک می‌کند. در واقع شناسایی مولکول‌های کوچک و یا متابولیت‌ها در یک سلول، بافت و یا ارگانیسم با این روش امکان‌پذیر است.

دکتر رضی با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاه میکروبیوم و فعالیت‌های تخصصی این آزمایشگاه عنوان کرد: این آزمایشگاه تخصصی، با تمرکز بر بررسی میکروبیوتای بزاق و روده، در شناخت بهتر از بیماری‌های غیرواگیر و واگیر و توسعه درمان های جدید نقش دارد. در آزمایشگاه های میکروبیوم از طیف گسترده ای از تکنیک های آزمایشگاهی از جمله استخراج DNA باکتریایی از نمونه های بیولوژیک، تعیین توالی DNA و اندازه گیری فراوانی باکتری‌های مختلف به روش Real Time PCR و کشت میکروارگانیسم‌ها استفاده می شود. آزمایشگاه کشت سلولی نیز با دارا بودن امکانات مناسب و چندین رده سلولی فعالیت داشته و آماده ارائه خدمات است.

برگزاری دوره‌های آموزشی

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با اشاره به برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی و کارگاه‌های عمومی و تخصصی حوزه زیست فناوری گفت: این دوره‌های آموزشی عمدتاً مرتبط با طراحی و مطالعات میکروبیوم، Real Time PCR، طراحی پرایمر و ... هستند که در قالب مدرسه تابستانه برگزار می‌شوند و همچنین کارگاه های مربوط آنالیز داده های NGS (DNA Sequencing (، کشت سلولی، آشنایی با اصول تاندم مس و HPLC، تیماردهی و توکسیکوسیتی در ماهیان زبرا بالغ و دوره جامع تکنیک های آزمایشگاهی، از دیگر دوره‌های آموزشی است که توسط این آزمایشگاه برگزار می‎شوند. علامندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر راجع به این دوره‌ می‌توانند به این وب‌سایت مراجعه کنند.

آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم از زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران است و خدمات متنوعی را در حوزه‌های زیست‌فناوری، سلولی و مولکولی به دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران ارائه می‌دهند.

نظر شما