شناسهٔ خبر: 68185781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

عطوان تحلیل کرد؛

نتانیاهو به دنبال راه انداختن جنگ جهانی سوم است | نتانیاهو عامل اصلی حمله آمریکا به عراق بود

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با تشریح پشت پرده بیانیه مشترک پنج کشور در حمایت از تل آویو در برابر حمله انتقام جویانه ایران، به تلاش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای راه انداختن جنگ جهانی سوم پرداخت.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از رای الیوم، عطوان تحلیلگر جهان عرب با اشاره به حمایت غرب از رژیم صهیونیستی نوشت: بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان و درخواست یا به عبارتی دستور به ایران برای دست برداشتن از تنش و تهدید درباره حمله به اسرائیل و تهدید هرگز ما را غافلگیر نکرد، زیرا کاملا مشخص است که این کشورها که هسته اصلی ناتو را تشکیل می دهند، پوشش نظامی و سیاسی برای جنایات رژیم اسرائیل به وجود آورده و این رژیم را به تداوم نسل کشی در غزه تشویق می کنند که تاکنون ۴۰ هزار شهید و صد هزار زخمی داشته و بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می دهند.

 

وی افزود: اعزام ناو «آبراهام لینکلن» و زیردریایی هسته ای آمریکا برای پیوستن به ناو «آیزنهاور» در دریای مدیترانه و نیز ارسال ۱۴ هزار بمب سنگین برای اسرائیل، اقدامی برای ایجاد هراس و آمادگی برای حمایت از هر حمله اسرائیل علیه ایران و مراکز هسته ای آن در راستای واکنش به حمله تهران است.

 

این تحلیلگر ادامه داد: نتانیاهوی شکست خورده به دنبال راه انداختن جنگ جهانی سوم با وارد کردن غرب است. او طوفان الاقصی که شوکت رژیم و ارتش وی را بر باد داد، به مثابه حمله «پرل هاربر» و حادثه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ می داند و به همین سبب بسیار سریع به نقض حاکمیت ایران به شکل تحریک آمیز و حساب شده با ترور «اسماعیل هنیه» کرد تا آن را به واکنشی سخت و متناسب با این اقدام در دفاع از خود سوق دهد؛ موضوعی که به جنگ منطقه ای و چه بسا جهانی با ورود غرب به سرکردگی آمریکا تحت بهانه حمایت از رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

 

عطوان اضافه کرد: نتانیاهو مغز متفکر و اصلی حمله آمریکا به عراق و اشغال و فروپاشی و ممانعت از تبدیل شدن آن به قدرت منطقه ای بود و بهانه اش هم سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای بود و الان هم قصد دارد همان سناریو و همان بهانه ها را علیه ایران به کار گیرد. شاید بیانیه مشترک پنج کشور غربی گواهی برای موفقیت طرح او باشد که در کنگره آمریکا برای آن تبلیغ کرد. نتانیاهو بود که ترامپ را تحریک به لغو توافق هسته ای با ایران کرد.

 

این تحلیلگر بیان کرد: اوج وقاحت است که پنج کشور غربی از ایران بخواهند که دست از تنش بردارد و از کرامت و حاکمیت خود دفاع نکند و یک کلمه هم نتانیاهو را سرزنش نکنند که این بحران را با ترور هنیه در تهران و «فواد شکر» از فرماندهان حزب الله در ضاحیه بیروت رقم زده است. این اوج وقاحت نباید بدون واکنش قوی باشد؛ واکنشی که به این زورگویی پایان دهد، تاوان آن هرچه می خواهد باشد.

 

سردبیر رای الیوم نوشت: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران اوج مسئولیت پذیری را در واکنش به استکبار غربی به ریاست آمریکا و بیانیه پنج جانبه نشان داد، هنگامی که گفت ایران مصمم به دفاع از حاکمیت خود است و برای حقوق مشروع خود در واکنش از احدی اجازه نمی گیرد.

 

این تحلیلگر تصریح کرد: این موضع ایران مبنی بر حق دفاع از کرامت کشور و حاکمیتش در برابر تجاوزات اسرائیلی در صورتی که ترجمانش واکنش عملی قوی باشد، مستحق حمایت کل جهان عرب و اسلام است، زیرا ایران به سبب حمایت از مقاومت علیه اشغالگران با این تهدیدات آمریکایی و غربی روبه رو است. نباید فراموش کنیم که هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس است که گردانهای القسام آن به همراه دیگر گروه های مقاومت فلسطین بزرگترین شکست در تاریخ رژیم اشغالگر را در جریان عملیات طوفان الاقصی رقم زدند.

 

عطوان در پایان نوشت: رژیم اشغالگر به دنبال جنگ و خطری واقعی برای امنیت منطقه و ثبات آن با ارتکاب جنایات علیه بی گناهان است و آمریکا حامی بزرگ این نسل کشی در روز روشن، بازنده بزرگ خواهد بود، در صورتی که طرح نتانیاهو برای وارد کردن آن به جنگ موفق شود.

سران آمریکا و چهار کشور اروپایی در بیانیه مشترکی خواستار انصراف ایران از حمله تلافی‌جویانه احتمالی به رژیم صهیونیستی شده و اعلام کردند که از این رژیم در برابر حمله ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه حمایت می‌کنند.

 

در بیانیه مشترکی که دوشنبه شب در تارنمای کاخ سفید منتشر شد، آمده است: ما سران آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا درباره اوضاع خاورمیانه گفت‌وگو و حمایت کامل خود را از تلاش‌های جاری برای کاهش تنش‌ها و رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها (اسرا) اعلام کردیم.

 

در پی ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید «فواد شکر» از فرماندهان برجسته حزب الله لبنان، مقامات و مسئولان ارشد محور مقاومت اعلام کردند که انتقام خون این شهیدان فرمانده را از رژیم صهیونیستی خواهند گرفت.

 

این در حالی است که ترس، وحشت و آشفتگی روانی رژیم صهیونیستی از پاسخ حتمی ایران به ترور شهید هنیه و واکنش مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید شکر، روز به روز افزایش می‌یابد.

 

انتهای پیام /ی.ح/20

 

 

نظر شما