شناسهٔ خبر: 68185413 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اُرُد انزابی پور به مهر خبر داد؛

اهالی موسیقی درباره «صدا در تئاتر» نشست تخصصی برگزار می‌کنند

علیرضا سعیدی

یکی از مدرسان و مهندسان حوزه صدا از برگزاری تازه ترین نشست تخصصی «صدا در تئاتر» با حضور تعدادی از هنرمندان شاخص عرصه موسیقی و تئاتر در روز دوم شهریور خبر داد.

صاحب‌خبر -

اُرُد انزابی پور از مدرسان و مهندسان شاخص عرصه صدا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری نشست تخصصی «صدا در تئاتر» توضیح داد: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته پنجمین نشست تخصصی «شهرصدا» با موضوع «صدا در تئاتر» ساعت ۱۶ روز ششم شهریور با حضور فردین خلعتبری آهنگساز و مدرس موسیقی، فرشاد فزونی آهنگساز و نوازنده، نعیم مسچیان مهندس صدا و جواد مولانیا کارگردان تئاتر و بنده در مجموعه «شهر صدای پارسیان» برگزار می شود.

وی افزود: این نشست ها طی دورانی که زنده یاد آیدین الفت (از مهندسان شاخص حوزه صدا) در قید حیات بود، به صورت مستمر در مجموعه تحت مدیریت او و دیگر مجموعه ها برگزار می شد اما متاسفانه با درگذشت نابهنگام و غم انگیز او نشست‌های تخصصی هم با وقفه مواجه شد. مسیری که ما را بر آن داشت تا بار دیگر با طراحی سلسله موضوعات تخصصی حوزه صدا آن را دوباره احیا کنیم.

این مدرس حوزه صدا درباره ضرورت برگزاری این نشست های تخصصی بیان کرد: طی سال های اخیر درگیر پروژه های مختلفی در حوزه تئاتر و موسیقی بودم و در همین دوران بود که متوجه ایجاد مشکلاتی درحوزه صدای این پروژه ها شدم. در این زمینه هم پیگیری‌های مستمری را انجام دادم که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این مشکلات به حداقل ترین درجه ممکن برسد. مسیری که می بایست می فهمیدیم که مشکلات از کجا نشات می گیرد.

اهالی موسیقی درباره «صدا در تئاتر» نشست تخصصی برگزار می‌کنند

انزابی پور ادامه داد: اساسا در حوزه صدابرداری آثار نمایشی همواره مشکلات و معایب متعددی وجود دارد که باید بتوانیم با برگزاری چنین نشست ها و کارگاه های آموزشی به روشنگری هایی برسیم که می تواند تاثیر مطلوبی بر ارتقا کیفیت صدای تئاترها به ویژه کنسرت نمایش ها داشته باشد. البته که در این زمینه اولویت بندی هایی وجود دارد که باید بتوانیم روی آن ها تمرکز کرده و به فضای درستی برسیم که نتیجه اش ارتقا کیفیت صدا در تئاتر است. طی این فرآیند هم مستلزم شنیدن نظرات کارشناسان و فعالان عرصه صدا است که برگزاری چنین همایش های مقدمه خوبی برای اتفاقات موثر است.

وی گفت: وقتی همراه دوستان تصمیم به برگزاری این نشست تخصصی گرفتیم داستان برایمان جالب شد و متوجه شدیم هرکدام از ما از زاویه متفاوتی به ماجرای «صدا در تئاتر» تمرکز داریم. شرایطی که قطعا دربرگیرنده نظرات متفاوتی شد و فضایی را فراهم ساخت که تردید ندارم اگر بحث ها خوب پیش برود قطعا می توانیم شاهد خروجی مناسبی از این نشست باشیم.

این مدرس حوزه صدا که طی سال های گذشته در بسیاری از پروژه های موسیقایی و نمایشی حضور موثری داشته در پایان صحبت های خود تصریح کرد: حوزه صدا درعبارت «کنسرت نمایش» دربرگیرنده ایجاد بحث های بنیادین و متعددی است که باید در چنین نشست هایی برای هرکدام از آنها طرح مسئله کرد. پرسش هایی که برای همه ما می تواند آموزنده باشد. فضایی که موجب می شود تا مخاطبان چنین پروژه هایی نسبت به تشخیص خوب و بد بودن صدای یک پروژه نمایشی موسیقایی به آگاهی بیشتری دست پیدا کنند.

نظر شما