شناسهٔ خبر: 68184783 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بلومبرگ: اوکراین با چراغ سبز آمریکا و اتحادیه اروپا به «کورسک» حمله کرد

امیرمحمد سهرابی

درحالیکه اوکراین با وضعیت متزلزل ارتش و نیروهایش حمله‌ای غافلگیرکننده‌ را به «کورسک» روسیه انجام داده و در عین حال ترس مقامات اوکراینی را نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه مسکو برانگیخته، رسانه خبری بلومبرگ در گزارشی فاش می‌کند که اوکراین با دریافت «تاییدیه» از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا دست به چنین اقدامی زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ارتش اوکراین درحالیکه با کمبود نیرو و مهمات در میدان نبرد دست‌وپنجه نرم می‌کند، هفته گذشته حمله رعدآسایی را به عمق خاک روسیه در منطقه «کورسک» انجام داد؛ حمله‌ای که بسیاری از تحلیلگران نظامی و حتی مقامات اوکراینی را نگران کرده زیرا نه تنها روسیه وعده پاسخ متقابل را داده است، بلکه احتمال می‌رود ارتش اوکراین قابلیت حفظ این حمله را نداشته باشد.

رسانه خبری بلومبرگ در گزارشی با استناد به اظهارات یک مقام رسمی غربی که نامش را فاش نکرده، می‌نویسد: «اوکراین پیش از حمله‌ای که روسیه را غافلگیر کرده، احتمالاتی را سبک و سنگین کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «اوکراین سناریوهای متعددی را برای حمله ناگهانی به روسیه بررسی کرده و پیش از اولین حمله به خاک این کشور پس از جنگ‌ جهانی دوم، تاییدیه ایالات متحده و اتحادیه اروپا را دریافت کرده است. با این حال، متحدان ناتو معتقدند که نیروهای مسلح اوکراین بعید است بتوانند قلمروی مورد نظر را در روسیه حفظ کنند.»

«الکساندر سیرسکی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین روز سه‌شنبه در ویدئویی که از خود در کانال تلگرام «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور منتشر کرده، مدعی شد: «در حال حاضر ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از منطقه مذکور تحت کنترل نیروهای اوکراینی است. هم‌چنین نیروهای ما کار خودشان را انجام می‌دهند و در واقع مبارزه در تمام خط مقدم ادامه می‌یابد و موقعیت تحت کنترل است.»

بلومبرگ: اوکراین با چراغ سبز آمریکا و اتحادیه اروپا به «کورسک» حمله کرد ویرانی حاصل از حمله اوکراین به کورسک

اما این ادعاهای فرمانده اوکراینی در حالی مطرح شدند که مقامات روسیه و هم‌چنین خبرنگار نظامی خبرگزاری نووستی ضمن آنکه وضعیت کنونی را در منطقه نامبرده شده «باثبات» توصیف کرده‌اند، خاطرنشان کرده‌اند: «ترجیح دشمن بر مانور است و هنوز آماده در هم شکستن دفاع روسیه نیست. در این حملات، اوکراینی‌ها تجهیزات زیادی را از دست دادند و بالگردهای ما به طور فعالی در حال عملیات هستند.»

حملات به منطقه «کورسک»، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های کی‌یف برای نفوذ به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ ۲ کشور در فوریه ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. هم‌چنین، وزارت دفاع روسیه در این رابطه می‌گوید اوکراین در حمله به کورسک متحمل تلفات سنگینی شده و نیروهای روس به انهدام نیروهای مسلح اوکراین در مناطق مرزی کورسک ادامه می‌دهند و عملیات هنوز ادامه دارد.

بلومبرگ: اوکراین با چراغ سبز آمریکا و اتحادیه اروپا به «کورسک» حمله کرد حملات اوکراین به «کورسک»

بلومبرگ با اشاره به صحبت‌های مقام دیگری از ائتلاف نظامی ناتو می‌نویسد: «اگرچه این حمله دست‌کم نشان داد که کی‌یف می‌تواند کرملین را به چالش بکشد، اما باید در نظر داشت که نیروهای مسلح اوکراین قادر به حفظ قلمرو روسی نخواهند بود.»

این رسانه خبری آمریکایی با اشاره به احتمال اقدامات تلافی‌جویانه روسیه می‌افزاید: «انتقام از سوی مسکو احتمالا در راه باشد. عدم رگبارهای موشکی در بیش از یک ماه احتمالا حاکی از آن است که روسیه با جمع‌آوری تسلیحات آماده یک حمله جدید و بزرگ می‌شود.»

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزات امور خارجه روسیه روز یکشنبه در واکنش به حملات اوکراین گفت: «حملات موشکی و پهپادی اوکراین به مناطق روسیه در روزهای اخیر با هدف تخریب و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامیان انجام شد و علنا ماهیت تروریستی داشت. پاسخ سخت نیروهای مسلح روسیه زیاد طول نخواهد کشید.»

بلومبرگ در پایان این گزارش می‌نویسد: «در حالیکه حمله به کورسک، مسکو و شرکای غربی را به یک اندازه غافلگیر کرد اما برنامه‌ریزی برای چنین تهاجمی نشان می‌دهد که این اقدام بخشی از یک برنامه استراتژیک گسترده‌تر است.»

انتهای پیام

نظر شما