شناسهٔ خبر: 68184756 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقش استخراج غیرمجاز رمزارزها در ثبت رکوردهای نامتعارف برقی

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: استخراج غیرمجاز رمزارزها یکی از عواملی است که این روزها ثبت رکوردهای نامتعارف تقاضای برق را در کشور افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو بدون مجوز از برق یارانه‌ای و شبکه‌های عمومی و سایر بخشها برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند.

وی افزود: سودجویی متخلفان در این حوزه موجب رشد غیرمتعارف مصرف و ایجاد اختلال و بروز مشکل در شبکه‌های برق شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: در تلاشیم ماینرهای غیرمجاز را کشف کنیم و در این زمینه پاداش خوبی هم برای کسانی که استفاده‌کنندگان غیرمجاز از شبکه برای استخراج رمزارز را معرفی کنند در نظر گرفته شده، به طوری که به ازای گزارش هر دستگاه ماینر غیرمجاز یک میلیون تومان پاداش اهدا می‌شود.

رجبی مشهدی با اشاره به این که برای استفاده‌کنندگان غیرمجاز از شبکه برای استخراج رمزارز جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون بیش از 230 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز با توان برق مصرفی 800 تا 900 مگاوات کشف شده که مصرف برق آنها معادل مصرف برق استان مرکزی است و تامین این میزان برق به احداث 1300 مگاوات نیروگاه نیاز دارد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه امسال رشد بیش از 8.7 درصدی مصرف برق در کشور فشار بسیاری به شبکه وارد کرد، خاطرنشان ساخت: میانگین رشد مصرف برق سالانه 4 تا 4.5 درصد است و ما امسال شاهد رشد بیش از 8.7 درصد مصرف بودیم که فشار زیادی به شبکه برق نیز وارد شد.

وی با تاکید بر اینکه در بدبینانه ترین حالت رشد مصرف برق 6 درصد در برنامه ریزی های صنعت برق لحاظ شده بود، تصریح کرد: در برخی مناطق تا 4 درجه افزایش دما را نسبت به بلند مدت تجربه کردیم و در مجموع مناطقی مانند تهران از رشد معمول 4 درصدی به طور میانگین، به 12.8 درصد رسید که مهمترین دلیل آن رواج استفاده از کولرهای گازی است چرا که هر کولر گازی تا 3 کیلووات ساعت به مصرف برق اضافه می کند.

رجبی مشهدی ادامه داد: متاسفانه روال استفاده از کولرهای گازی موجب افزایش مصرف شده و تامین برق را با مشکل مواجه کرده است، چرا که در هنگام افزایش دمای هوا و بالا رفتن مصرف برق، شبکه های انتقال و بالادستی علاوه بر کاهش راندمان، دچار مشکلاتی نیز می شوند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه "به ازای هر یک درجه افزایش دما، 3 تا 4 درصد تولید برق نیروگاه کاهش می یابد"، گفت: شبکه ها و ترانسفورماتورها نیز همگی در هوای گرم دچار افت راندمان می شوند چرا که تجهیزات خنک کننده نیز در هوای گرم محیط افت دارند و همه این موارد باعث وارد آمدن فشار مضاعف به شبکه و تجهیزات آن می شود.

وی ادامه داد: در تابستان و به دلیل بالا رفتن مصرف برق، تجهیزات و تاسیسات جایگزین برای ذخیره نداریم چرا که همگی در حداکثر میزان بارگذاری قرار گرفته اند و به همین دلیل به هنگام گرمای شدید و افزایش مصرف برق تعداد حوادث غیر قابل پیش بینی نیز بیشتر می شود.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: بیش از یکصدهزار نفر از نیروهای متخصص و عملیاتی صنعت برق به طور 24 ساعته مشغول تلاش و جانفشانی برای رفع مشکلات احتمالی و حفظ پایداری شبکه و تامین برق ‌پایدار کشور هستند.

انتهای پیام/

نظر شما