شناسهٔ خبر: 68182846 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

تصدی‌گری نخواهم کرد

روز گذشته مراسم معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. حسین افشین در این مراسم بر عدم تصدی‌گری و اینکه معاونت وارد منازعات سیاسی نمی‌شود، تاکید کرد. همچنین محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه‌هاست، تاکید کرد که هیچ دستگاهی نباید با این معاونت رقابت کند.

صاحب‌خبر -

حسین افشین در مراسم تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور که امروز با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در محل معاونت علمی برگزار شد، اظهار کرد: معاونت نباید وارد منازعات سیاسی شود و سیاست من در معاونت علمی این است که تا جایی که می‌شود، هیچ کجا تصدی‌گری نکنیم. آقایان عارف و سهراب‌پور جزو کسانی هستند که تفکر معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان را پایه‌گذاری کردند که در حال حاضر به بلوغ رسیده است. من خوشحال هستم زمانی معاونت علمی را تحویل می‌گیرم که به بلوغ خودش رسیده است و اگر در دوره بنده پیشرفتی صورت گرفت به همین دلیل بوده و اگر چنین نشد، قطعا مقصر بنده هستم.» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اعلام اینکه یک بخش از معاونت علمی را حتما به بخش دانش‌آموزی اختصاص خواهم داد، تصریح کرد: «بنده معتقدم دانش‌آموزان، موتور پیشران نیروی انسانی هستند و توسعه کشور از بخش دانش‌آموزی می‌گذرد و خلاقیت از کودکی رشد می‌یابد و باید به این بخش توجه ویژه‌ای شود.»

در ادامه این مراسم، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه‌های نسل چهارم ارتقا پیدا کنند، گفت: «تعدادی از دانشگاه‌ها را باید برای تحول‌آفرینی وارد این چرخه کنیم. ما دیپلماسی علمی داشتیم و نگاه ما این بوده که این دیپلماسی بر دیپلماسی سیاسی ارجح است. واقعیت این است که در فناوری کلاسیک ۳۰سال از دنیا عقب هستیم و نمی‌توانیم به آنها برسیم‌. ما در فناوری‌های پیشرفته که با دنیا فاصله نداریم، باید به سمت پیشتازی برویم و در برخی از آنها هم برتر هستیم. ما در تلطیف روابط سیاسی می‌توانیم دیپلماسی علمی را دنبال کنیم.»

 معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه‌های نسل چهارم ارتقا پیدا کنند، گفت: «باید تعدادی از دانشگاه‌ها را باید برای تحول‌آفرینی وارد این چرخه کنیم. در سال‌های گذشته به دلیل محافظه‌کاری وزرا اموری به معاونت علمی واگذار شده که کار دستگاه‌های اجرایی بوده و باید اصلاح و بازگردانده شوند .ما باید کارهایی انجام دهیم که دیگران به این دلیل که صلاحیت سازمانی ندارند نمی‌توانند آن را انجام دهند. داوطلبانه بدون ورود ما لطفا خودتان بررسی کنید و امور قابل واگذاری را برگردانید. کار این معاونت حل مشکلات باشد و ببینید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی چه مشکلی دارند.»

وی افزود: «خواهش ما از دکتر افشین این است که گزارشی از اقدامات مهم ارائه دهند و بگویند ما با چه‌ سازو‌کاری باید پیش برویم. ما باید پیشتاز باشیم و اینکه این امر با چه ‌سازو‌کاری محقق می‌شود را باید پیدا کنیم. خواهش من این است در خصوص اقدامات بنیاد نخبگان بازنگری صورت گیرد و روی گسترش آن برنامه‌ریزی شود. کار بنیاد کشف استعداد است و استعداد صرفا علمی نیست و باید کشف شود و افراد را در مسیری که باید هدایت کرد. در مورد پارک‌های فناوری راهکار دولت این است که در بخش خصوصی توسعه پیدا کند. نکته قابل بیان این است که باید شاخصی بیان شده و سهم معاونت در آن مشخص شود. دنبال عدد‌سازی نباشید. آقای دکتر دهقانی گزارش خوبی دادند و گزارش اخلاق‌مدارانه‌ای ارائه شد که قابل تقدیر است.» عارف همچنین تاکید کرد: «معاونت علمی را دستگاهی نمی‌دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه‌ها باشد، بلکه یک معاونت ستادی است، حرف معاونت علمی ریاست‌جمهوری، حرف علمی رئیس‌جمهور و دولت است، بنابراین وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود. دولت که با خودش رقابت نمی‌کند؛ دستگاه‌ها ممکن است رقابتی داشته باشند بد هم نیست که گاهی این رقابت‌ها به اختلاف تبدیل می‌شود که دولت و رئیس‌جمهور باید آن را حل کند؛ علی‌الاصول مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه‌ها، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است.»

او در ادامه تصریح کرد: «خواهشم این است که به هیچ‌وجه این معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور را دستگاه ندانید؛ اگر دستگاه بدانیم هم منابع تقسیم می‌شود و هم مسوولیت‌ها که نباید این‌گونه شود؛ همه اختیارات و مسوولیت‌های رئیس‌جمهور در بخش علم و فناوری در این معاونت باید مدیریت شود.»

 

نظر شما