شناسهٔ خبر: 68182445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پنتاگون: از عملیات «کورسک» بی‌اطلاع بودیم

اقتصادنیوز: سخنگوی پنتاگون در واکنش به عملیات نفوذی اوکراین در منطقه «کورسک» مدعی شد کی‌یف از قبل تصمیمش برای اجرای این عملیات را به اطلاع واشنگتن نرساند.

صاحب‌خبر -
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ارتش اوکراین از روز سه‌شنبه گذشته دست به اجرای عملیات نفوذی در منطقه «کورسک» روسیه زده و بزرگترین حمله ارتش یک کشور خارجی به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون را رقم زد. مقام‌های مسکو اعلام کردند که نیروهای اوکراینی در نتیجه این عملیاتشان تا کنون بیش از ۲۴ شهرک را در کورسک به تصرف خود درآورده و بیش از ۱۲۰ هزار نفر از این منطقه گریخته‌اند. «اولکساندر سیرسکی» ، فرمانده ارتش اوکراین روز دوشنبه مدعی شد نیروهای او کنترل ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را به دست گرفته‌اند.
 
«پاتریک رایدر» ،سخنگوی پنتاگون امروز سه‌شنبه در واکنش به این عملیات ارتش اوکراین در کورسک، مدعی شد کی‌یف از قبل تصمیمش برای اجرای این عملیات را به اطلاع واشنگتن نرساند اما دارد حملاتش در روسیه را در چارچوب سیاستهای معین شده از سوی واشنگتن در زمینه استفاده از تسلیحات آمریکایی به اجرا در می‌آورد.رایدر در یک کنفرانس مطبوعاتی که متن آن از سوی وزارت دفاع آمریکا انتشار یافت گفت: «آنها تصمیمشان را به ما از قبل اطلاع ندادند و البته می‌دانید که ما در حال مشورت و رایزنی و بحث بر سر این عملیات با آنها هستیم.»سخنگوی پنتاگون در ادامه ادعا کرد حملات اوکراین با تسلیحات آمریکایی در منطقه کورسک مطابق با سیاست‌های آمریکا نسبت به استفاده از این تسلیحات هستند.
 
او اظهار کرد: «تا کنون ارزیابی ما این بوده که این حملات در چارچوب‌های سیاست‌هایی که ما تعیین کرده‌ایم هستند. این سیاست‌ها که به طور ویژه با استفاده از تسلیحات آمریکایی مرتبط هستند تغییر نکرده‌اند.»رایدر در ادامه بیان داشت: «ما با اوکراینی‌ها در ارتباط هستیم و هر زمان که اطلاعات بیشتری برای ارائه کردن داشته باشیم مطمئنا این کاررا خواهیم کرد.»به گزارش خبرگزاری «تاس» ، اوکراینی‌ها تا کنون در ضمن عملیاتی که در کورسک اجرا کرده‌اند ۱۲ غیر نظامی را کشته و ۱۲۱ تن دیگر از جمله ۱۰ کودک را زخمی کرده‌اند. روسیه اعلام کرده که اوکراین ۲۰۳۰ سرباز خود به علاوه ۳۵ تانک و ۳۱ نفربر زرهی را در ضمن این عملیات از دست داده است.روز ۳۱ مه (۱۱ خرداد) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد «جو بایدن» ، رئیس جمهور آمریکا با استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی در داخل خاک روسیه موافقت کرده است. به گفته بلینکن سیاست آمریکا این بوده که حملات اوکراین با این تسلیحات به خاک روسیه تنها در مناطق مجاور خارکیف رخ دهد اما برد حملات در آینده ممکن است افزایش یابد. کابینه آلمان نیز در همان روز اعلام کرد اوکراین می‌تواند از تسلیحات آلمانی برای دفاع در برابر حملات روسیه در نزدیکی منطقه خارکیف استفاده کند. اما حالا به نظر می‌رسد کشورهای غربی دیدگاه‌هایشان درباره محدودیت‌های استفاده اوکراین از تسلیحات آنها در خاک روسیه را تغییر داده‌اند.
«ولادیمیر پوتین» ، رئیس جمهور روسیه روز ۲۸ مه به ناتو در رابطه با استفاده اوکراین از تسلیحات اعضای ائتلاف علیه کشورش هشدار داده و گفت: «اعضای ناتو باید بفهمند که دارند با چه چیزی بازی می‌کنند.»او خاطر نشان کرد روند تعیین اهداف و مسیرهای پروازی تسلیحات مدرنی که آنها به اوکراین داده‌اند می‌تواند از راه دور یا به صورت خودکار تعیین شود و نیازی به حضور نظامیان اوکراینی ندارد و این پارامترها توسط تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این تسلیحات تعیین می‌شوند.

نظر شما