شناسهٔ خبر: 68182165 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

رسانه عبری زبان: اسرائیل با یک اشتباه موشک باران می‌شود

یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد یک اشتباه محاسباتی می‌تواند اسرائیل را در معرض موج عظیم موشک‌های ایران قرار بدهد.

صاحب‌خبر -

روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی که در شماره امروز سه شنبه آن منتشر شد، اعتراف کرد، دامنه تنش فعلی بین اسرائیل از یک سو و ایران و حزب الله از سوی دیگر می‌تواند نقطه ضعفی برای اسرائیل محسوب شود، زیرا مستقیما به ارزیابی‌های نادرست و اشتباه سیاستمداران اسرائیلی مربوط می‌شود، محاسباتی که می‌توانند منجر به فروپاشی چتر پدافندی اسرائیل توسط ایران و متحدانش شود.

این رسانه عبری زبان به مهم‌‌ترین ارزیابی‌های اشتباه نهادهای سیاسی رژیم صهیونیستی پرداخته و در این رابطه می‌نویسد:

اولین اشتباه سیاستمداران اسرائیل تصمیم آنها در ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران بود، بدون آن که به بقیه پارامترها که می‌توانند تاثیرات بعدی خود را بر اسرائیل داشته باشند، توجهی بکنند.

دومین اشتباه محاسباتی اسرائیل از نگاه این رسانه عبری زبان، به نقل از محافل آمریکایی نقل شده و در آن تاکید شده است، سیاستمداران اسرائیل این مسئله را در نظر نگرفته بودند که ایران تهاجم آوریل گذشته خود را به خوبی آنالیز کرده و در واقع با این تهاجم سوراخ‌های موجود در ساختار پدافندی اسرائیل را مشخص کرده است.

منابع آمریکایی در این رابطه تاکید کردند، این اولین باری نیست که اسرائیل ارزیابی‌های غیر صحیحی از اوضاع داشته است.

این منابع همچنین به معاریو خبر دادند، بنیامین نتانیاهو هم در این راستا اشتباه بزرگی را مرتکب شد، زیرا پیش بینی نمی‌کرد که ایران بر گرفتن انتقام ترور هنیه اینگونه پافشاری کند.

این رسانه پر مخاطب در رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت: تصمیم گیرندگان ترور هنیه این مسئله را مد نظر خود قرار ندادند که ایران توانمندی عبور از چتر پدافندی اسرائیل را دارد و به تبع آن از چتر پدافندی ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده را که قرار است مانع از رسیدن موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به مرزهای (فلسطین اشغالی) شود، را هم در صورت تصمیم به انجام تهاجم، هم خواهند گذشت.

معاریو سپس به نقل از کارشناسان نوشت: خطر اصلی آن است که احتمالا ایران از تهاجم قبلی خود تجربه اندوزی کرده و این تجربه باعث شده است تا تهران تاکتیک‌های جدید تهاجمی طرحی کرده و از این طریق سامانه‌های پدافندی را مختل و از کار بیاندازد.

منابع آگاه همچنین به این رسانه خبر دادند، مسئولین سیاسی که تصمیم ترور را با این پیش فرض گرفتند که اقدام آنها هیچ رد پایی از اسرائیل در آن قرار نخواهد داد و اقدام اسرائیل بدون واکنش انتقامجویانه ایران به پایان خواهد رسید، به همین خاطر چراغ سبز انجام ترور در زمان برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران صادر شد.

در بخش دیگری از این نوشتار هم آمده است، چهار ماه قبل از آن هم اسرائیل ارزیابی‌های اشتباه مشابهی داشت، زمانی که دست به ترور ژنرال محمد رضا زاهدی داخل کنسولگری ایران، در دمشق پایتخت سوریه زد.

ارزیابی‌های اسرائیل در آن زمان هم این بود که ایران دست به اقدام انتقامجویانه در مقابل این ترور نخواهد زد و بر گرفتن هزینه این اقدام از اسرائیل پافشاری نخواهد نمود، به ویژه که تل‌آویو رسما مسئولیت این اقدام را به عهده نگرفت./تسنیم

 

نظر شما