شناسهٔ خبر: 68181002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

روسیه کاردار سفارت این کشور را احضار کرد/ ماجرا چیست؟

اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که کاردار سفارت مولداوی در مسکو را در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال استقرار جنگنده‌های «اف-۱۶» واگذار شده به اوکراین در خاک مولداوی، احضار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه الکساندر چترارو کاردار مولداوی در روسیه در ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد) به این وزارتخانه احضار شده است، نوشت: دیپلمات‌های روسی نگرانی جدی خود را درباره اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های روسیه و مولداوی مبنی بر اینکه جنگنده‌های «اف-۱۶» که غرب به اوکراین واگذار می‌کند، در فرودگاه‌های مولداوی مستقر خواهند شد، به کاردار مولداوی منتقل کردند.

طبق بیانیه این وزارتخانه، دیپلمات‌های روسی تداوم نظامی‌سازی مولداوی و رزمایش‌های مشترک نیروهای مسلح این کشور با گروه‌هایی از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز مورد بحث قرار دادند.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های روسیه خاطرنشان کردند که این تحرکات با وضع قانون اساسی بی طرفی دائمی مولداوی و تعهدات آن بر اساس اسناد منشور کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) در تضاد است.

وزارت امور خارجه روسیه افزود که دیپلمات‌های روسی از کاردار مولداوی خواستند که به وضعیت بی‌طرفی خود که اساس دولت جمهوری مولداوی است، به شدت پایبند باشد و اقدامی که می‌تواند به تشدید بحران اوکراین دامن بزند را انجام ندهد.

 وزارت دفاع مولداوی اواسط مرداد ماه در بیانیه‌ای از برگزاری یک رزمایش نظامی با حضور نظامیان آمریکا و رومانی در کشور خود خبر داده بود و اعلام کرد: هدف از این رزمایش، توسعه توانایی‌های عملیاتی و افزایش قابلیت همکاری نیروهای شرکت‌کننده است. یگان‌های فنی-نظامی و سامانه‌های توپخانه ارتش ملی به این رزمایش می‌پیوندند.

خبر مرتبط
کی‌یف به دنبال اشغال این منطقه روسیه است؟

اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: کی‌یف به دنبال اشغال منطقه کورسک روسیه نیست.

از سوی دیگر، مولداوی بارها روسیه را به ترتیب دادن جنگ ترکیبی علیه این کشور، مداخله در انتخابات و اجرای کمپین‌هایی برای انتشار اطلاعات جعلی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرده است.

 

نظر شما