شناسهٔ خبر: 68175043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مقر حماس در بغداد افتتاح می شود؟

وزیر خارجه عراق تأکید کرد بغداد هیچ تصمیمی درباره افتتاح مقر حماس در عراق نگرفته است.

صاحب‌خبر -

 «فواد حسین» وزیر خارجه عراق گفت: ما هیچ تصمیمی درباره افتتاح دفتر حماس در عراق نگرفته‌ایم. ما درحال حاضر با گروه‌ها، ایران و آمریکا برای دور کردن آتش جنگ از عراق در تماس هستیم.

ماه میلادی گذشته نیز سه مسئول عراقی گفته بودند هیچ طرحی برای انتقال حماس به بغداد وجود ندارد.

 سبهان الملا جیاد، مشاور امور سیاسی نخست وزیر عراق، به العربی الجدید گفت: گزارشات مربوط به برنامه یا قصدی برای انتقال تعدادی از رهبران حماس به عراق و باز کردن دفاتر برای آن‌ها نادرست است. چنین طرح‌هایی وجود ندارد و اصلا از سوی هیچ طرفی به ما ارائه نشده است. صحبت از فشار ایران بر عراق برای پذیرش این اقدام «دور از واقعیت» است.

خالد الیعقوبی، مشاور ویژه امنیتی نخست وزیر عراق نیز در تماسی با العربی الجدید تأکید کرد اخبار منتشر شده در این زمینه «نادرست» است.

با این حال، یکی از اعضای پارلمان عراق از ائتلاف حاکم (چارچوب هماهنگی شیعیان)، روز دوشنبه به العربی الجدید گفت که کشورش از میزبانی رهبران و شخصیت‌های حماس در صورت درخواست آن‌ها ممانعت نمی‌کند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: سال‌هاست که شخصیت‌های مهم مقاومت فلسطین در بغداد رفت و آمد می‌کنند، اما اقامت دائمی ندارند. رویکرد کلی سیاسی و دولتی این است که اگر جنبش حماس تقاضای افتتاح مقر دائمی در بغداد را داشته باشد، مخالفتی وجود ندارد با این حال این جنبش چنین درخواستی نداده است. اجماع سیاسی و مردمی برای پذیرش هرگونه فعالیت مقاومت فلسطین در بغداد و عراق به طور کلی وجود دارد.

بعد از اینکه اسکای نیوز عربی به نقل از روزنامه نشنال ادعا کرده بود حماس قصد دارد قطر را ترک کند و به عراق برود، عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس گفته بود که این اخبار صحت ندارد.

هم‌چنین شنبه بغداد شاهد همایشی درباره ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با حضور رهبران امنیتی و سیاسی و نخبگان عراقی و فلسطینی بود. این همایش که توسط موسسه الخنجر و حزب «حاکمیت» عراق با عنوان «انگیزه‌ها، مواضع و پیامدها» برگزار شد، شامل چهار موضوع اصلی بود: پیامدهای ترور هنیه، طبقه‌بندی این جنایت در سطح بین‌المللی و نقش نهادهای مذهبی در جامعه در مورد فلسطین و نقش مردمی در این زمینه.

 

برچسب‌ها:

نظر شما