شناسهٔ خبر: 68173671 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

فوری؛خبر مهم وزیر برای بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با آپشن 90 درصدی از شهریور ماه؟

در ادامه آخرین اخبار مربوط به همسان سازی و واریز حقوق بازنشستگان را بخوانید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرنگار شایلین بهبودی:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما داریم تلاش می‌کنیم و آیین‌نامه‌ها آماده شده است. امیدواریم آیین‌نامه در دولت هر چه سریع‌تر تصویب شود و به مرحله اجرا در آید.

در حالی حقوق مرداد بازنشستگان هم در حال واریز است که رقم جدیدی بابت متناسب‌سازی به حقوق بازنشستگان افزوده نشده است. این اتفاق در رابطه با حقوق تیرماه نیز رخ داد و بازنشستگان حقوق تیر را بدون هیچ مبلغ اضافه‌ای دریافت کردند. اما پیش از انتخابات، ۳ میلیون تومان به حقوق بازنشستگان بابت متناسب‌سازی واریز شد و به همین دلیل، امروز برخی از بازنشستگان، آن ۳ میلیون واریزی که برای سه ماه داده شد را سیاسی برداشت کرده و به پای انتخابات نوشته‌اند.

این در شرایطی است که پیش از این، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز ماهانه یک میلیون تومان متناسب‌سازی تا زمان صدور احکام اصلاحی به صورت علی الحساب خبر داده بود.

وی اعلام کرده بود که هیچ مشکلی در اجرای این طرح با واریز مبالغ از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد و بعد از تامین منابع مالی این اقدام صورت می‌گیرد.

با این حال، عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در واکنش به عدم اجرای متناسب‌سازی حقوق، تاکید دارد: بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانند که قانون متناسب‌سازی برای آنها به همان پرداخت ۳ میلیون تومان مابه‌التفاوت قبل از انتخابات ختم شود.

او تاکید کرد: ۵ ماه از سال گذشته و این قانون هنوز اجرا نشده است؛ شخص وزیر کار باید جوابگو باشد.

کریمی متذکر شد: از مسوولان می‌خواهیم هر چه زودتر تکلیف متناسب‌سازی را مشخص کنند و ما امیدوارم دولت و مسوولان بعدی حواسشان به معیشت ضعیف بازنشستگان باشد و متناسب‌سازی را به نحوی درست به مرحله اجرا برساند.

در همین رابطه، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که بعد از واریز ۳ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دیگر رقم جدیدی را بازنشستگان در حقوق خود مشاهده نکردند و به همین دلیل این شائبه ایجاد شده که متناسب‌سازی احتمالا منتفی شده است، گفت: خیر، متناسب‌سازی یک قانون است و قانون هم الزاما باید اجرا شود.

وی افزود:، اما در آن دوره قانون دیرهنگام ابلاغ شد؛ هم قانون بودجه و هم قانون برنامه هفتم توسعه. بر همین اساس، در همه صندوق‌ها، از جمله صندوق تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌ها، دولت تصمیم گرفت که تا زمانی که موانع برطرف شود و یک رویه واحدی ایجاد شود و احکام کارگزینی صادر شود، به صورت علی‌الحساب پرداختی را داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من امیدوار هستم که دولت جدید حتما متناسب‌سازی را اجرا کند و این یک قانون است و باید هم اجرا کنند. ما داریم تلاش می‌کنیم و آیین‌نامه‌ها آماده شده است. امیدواریم آیین‌نامه در دولت هر چه سریع‌تر تصویب شود و به مرحله اجرا در آید.

مرتضوی در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که این ۳ میلیون تومانی که واریز شد، چند درصد از آن ۴۰ درصدی است که باید امسال به حقوق بازنشستگان اضافه شود؟ عنوان کرد: واقعا محاسبه نکرده‌ام. در بعضی جا‌ها بیشتر از آن ۴۰ درصد است.

وی توضیح داد: افزایش حقوق هر کسی متفاوت است. حداقل‌بگیران یک وضعیت دارند و متوسط‌بگیران یک وضعیت دارند و حداکثربگیران هم یک وضعیت دارند. محاسبه نکردم تا ببینم چند درصد پوشش داده است. بعضا –به خصوص در صندوق تامین‌اجتماعی- بیشتر از ۴۰ درصد و بعضا متناسب با ۴۰ درصد و بعضا هم کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این شائبه‌ها که شاید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شده باشد، تاکید کرد: این یک قانون است. قانون با قانون متنفی می‌شود. متناسب‌سازی هم در قانون برنامه آمده است و هم در قانون بودجه.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اعتبارات هم از محل یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای بازنشستگان کشوری و لشگری پیش‌بینی کرده‌اند، اما در حوزه تامین‌اجتماعی قرار شد از محل پرداخت مطالبات تامین‌اجتماعی پرداخت شود و حتما تجهیز منابع خواهد شد و اجرایی می‌شود.

جزئیات جدید از واریز معوقات حقوق بازنشستگان

وی بیان کرد: مطالباتی که گفته می‌شود همان مطالبات انباشته شده است که ما حتما پیگیری می‌کنیم. دولت اراده‌اش بر این است که مطالبات صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت کند. کما این که در سنوات گذشته هم دولت کریمانه به این موضوع پرداخت و تقریبا بالغ بر ۲۲۰ همت تسویه بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی را داشتیم و سایر صندوق‌ها هم به همین شکل بخش قابل توجهی از مطالب‌شان را اخذ کردند.

اما همواره به لحاظ اجرای احکامی که در بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود باز دوباره تکالیفی را برای صندوق‌ها ایجاد می‌کنند که لاجرم دولت باید به صورت سنواتی مطالبات صندوق ها پرداخت و الا صندوق‌ها دچار مشکل خواهند شد.

مرتضوی درخصوص این‌که متناسب و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باتوجه به این که احکام برنامه هفتم ابلاغ نشده مانده است، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: باید ابلاغ شود. همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود اجرا خواهد شد اگر قانون برنامه هفتم ابلاغ شود حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند آن اصلاحیه هم اصلاح شود قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال هزار چهارصد و سه خواهد بود، هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین هزار چهارصد و سه اعمال می‌شود. تازمانی که آیین نامه تنظیم وابلاغ نشود، تمامی محاسبات افراد حدس وگمان است وبه احتمال زیاد ملاک محاسبه میانگین حقوق مشمول کسور شاغل مشابه در هر طبقه / گروه در هر دستگاه ملاک عمل قرارخواهد گرفت.

فرض کنیم بازنشسته مدیر مدرسه باطبقه ۱۲ و گروه ۱۶ شاغل مشابه اش به صورت میانگین حکم همکار شاغل فوق باشد. در اینصورت ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل فوق به شرح ذیل خواهد بود.

جمع حکم = ۲۶۱۶۵۶۴۵۷

کسر می شودعایله و اولاد و مناطق کمتر توسعه یافته جمعابه مبلغ =۳۶۱۵۹۱۰۱

حقوق مشمول کسورحکم فوق = ۲۲۵۴۹۷۳۵۶

۹۰ درصد حقوق مشمول کسور فوق= ۲۰۲۹۴۷۶۲۰ می باشد.

حکم بازنشسته مدیر قبل از۱۴۰۰ با سی سال سابقه و گروه ۱۶ یا طبقه ۱۲ درحال حاضر مساوی ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ می باشد.

تفاوت حقوق بازنشستگان باشاغل فوق مساوی :

۲۰۲۹۴۷۶۲۰ منهای ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ میباشد که حاصل ۵۰۹۳۵۸۲۸ ریال می باشد.

۴۰ درصد تفاوت حقوق مشمول کسور شاغل با بازنشسته فوق مساوی با ۲۰۳۷۴۴۳۱ ریال است.

گمانه زنی هایی صورت گرفت که زمان اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ۱۴۰۳ خواهد بود و ما به التفاوت های فروردین و اردیبهشت نیز از این ماه پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بر اساس محاسبات کسری بودجه نخواهیم داشت، گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است.

داود منظور، روز شنبه ۱۲ خرداد در نشست خبری در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان افزود: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سال اجرایی شود به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مورد بخش دولتی پیش‌بینی قانون بودجه با همکاری مجلس تصویب کردیم تا این پرداخت ها بدون اختلال رخ دهد به طوری یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد: مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهند و از ابتدای سال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم گفت: تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت مبلغ نهایی شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

نظر شما