شناسهٔ خبر: 68172528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مراسم تودیع و معارفه معاون علمی رئیس جمهور برگزار شد؛

وداع معاون علمی ابراهیم رئیسی از ساختمان لادن/ حسین افشین معارفه شد/ محمدرضا عارف: ایران در فناوری از مدعیان بزرگ دنیاست

اقتصادنیوز: معاون اول رئیس جمهور گفت: در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف صبح سه‌شنبه؛ 23 مرداد 1403 در مراسم تودیع و معارفه دهقانی فیروزآبادی و حسین افشین معاونان پیشین و جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اظهار کرد: در گذشته گاهی برای ایجاد یک درس در یک دانشگاه بزرگ مشکل داشتیم. در راه اندازی های، عموما با اغماض اساتید را انتخاب می کردیم و حداقل ها را نداشتیم. یک مجموعه ۱۷۵ هزار دانشجویی در مراکز آموزش عالی داشتیم که بخشی از آنها کیفیت نداشت و منحل کردیم اما امروز به جایی رسیده ایم که در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم.

وی تاکید کرد: این نتیجه زحمات و تلاش های جوانان پر انرژی و پرشور کشور بوده است که در این ۴ دهه این جوانان بودند که ما را به سمت جلو هل دادند و امروز وضعیت خوبی داریم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: آقای دهقانی گفت که افشین به او گفته است من راه تو را ادامه می دهم؛ طبیعی است راهی که این معاونت انتخاب کرده، راهی درست و همراه با نتایج روشن است که باید حتما ادامه یابد.

عارف خاطرنشان کرد: رئیس جمهور همه جا وقتی یک مسئولی گزارش می دهد، می گوید هدف چیست؟ یعنی ما امروز از شما هدف ۴ ساله می خواهیم.

عارف افزود: موضوعی در کل برنامه‌های توسعه هم موجود دارد، توجه به مزیت نسبی است. به محض این‌که از موضوع مزیت نسبی صحبت می‌کنیم، اول نیروی انسانی مطرح می‌شود.  شاخص‌های کمی و کیفی نیروی انسانی، یک سرمایه معنوی را برای ما به ارمغان آورده است. منابع زیرزمینی، ظرفیت بالای دانشگاه و کیفیت آن، مزیت نسبی است که باید در همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها استفاده شود.

وی با بیان این‌که «تعهدات ملی ما یکی دیگر از مزیت‌های ماست»، گفت: ما چه تعهدات ملی داریم؟ سند چشم‌انداز، در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد؛ جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و حتما باید جبران شود.  

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: محوریت تحقق سند چشم‌انداز به طور طبیعی به عهده معاونت علمی است. گام‌های اولیه برداشته شده و به جای رسیدیم که بدون استناد به نیروی جوان علمی نمی‌توانیم جلو برویم. زمانی که این سند تصویب می‌شد، ما در برخی از شاخص‌ها، جایگاه اول یا دوم در منطقه را داشتیم. یادمان باشد  ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم. شاخص‌های مد نظر ما در طول ۲۰ سال گذشته بسیار دگرگون شده است. ما در این فضای رقباتی می خواهیم پیشتاز باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: اولین کلید عملیاتی برنامه هفتم توسعه را دیروز با تشکیل شورای عالی راهبری این سند خوب، زده شد. درآن جلسه عموما از اهداف خوب و مترقی‌ای این برنامه صحبت شد.ایرادی که به این سند می‌شود گرفت این است که منابع مورد نیاز دیده نشده است؛ در برنامه هفتم تکلیف شده که دولت ظرف یک سال منابع را لحاظ و به مجلس ارسال کند؛ ان‌شاالله این ایراد هم رفع می‌شود.

عارف با اشاره به این‌که  معاونت علمی را دستگاه نمی‌دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه‌ها باشد بلکه یک معاونت ستادی است، تاکید کرد: حرف معاونت علمی ریاست جمهوری، حرف علمی رئیس جمهور و دولت است لذا وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود. دولت که با خودش رقابت نمی‌کند. دستگاه‌ها ممکن است رقابتی داشته باشند که بد هم نیست که گاهی این رقابت ها به اختلاف تبدیل می شود که دولت و رئیس‌جمهور باید آن را حل کند. علی الاصول مرجع حل اختلاف های علمی دستگاه ها، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است. خواهشم این است که به هیچ وجه این معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را دستگاه ندانید که اگر دستگاه بدانیم هم منابع تقسیم می شود و هم مسئولیت ها که نباید اینگونه شود. همه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور در بخش علم و فناوری در این معاونت باید مدیریت شود.

نظر شما