شناسهٔ خبر: 68172336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

تولد گوساله عجیب در خراسان با ۸ دست و پا

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر گفت: «گوساله‌ای دارای ۸ دست‌وپا در روستای محمدیه شهرستان کاشمر به دنیا آمد.»

صاحب‌خبر -

سعید خانزاده اظهار کرد: در پی این اتفاق که کلینیسین و دامپزشک بخش خصوصی این شهرستان جهت سخت‌زایی مراجعه کرده بود با این پدیده نادر و گوساله‌ای دارای ۸ دست و پا و مرده مواجه شد.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: پس از کمک به زایمان سخت گاو شاهد گوساله‌ای با ۸ دست و پا، و ناقص الخلقه‌ای بودیم که مرده به دنیا آمد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر در ادامه تصریح کرد: در جنین این گوساله اندام‌های حرکتی اضافه یک گوساله دیگر تشکیل، ولی به پدیده دوقلو ختم نگردیده است که در بعضی منابع علمی به پدیده جنین عنکبوتی معروف است.

تولد گوساله عجیب در خراسان با ۸ دست و پا

وی نیز در خصوص دلیل بروز موارد ناقص الخلقه زایی گفت: ناقص الخلقه زایی عموماً به علت بروز نقص‌های ژنتیکی حاصل می‌شود که ممکن است ناشی از استفاده از برخی دارو‌ها در دوره آبستنی یا تغییرات و جهش ژنتیکی و گا‌ها وجود هم خونی بین دام نر و ماده باشد.

خانزاده افزود: بسیاری از این حیوانات یا مرده به دنیا می‌آیند و یا در چند روز یا هفته اول پس از تولد به دلیل همین اختلالات تلف می‌شوند.

وی به دامداران توصیه کرد ضمن استفاده از مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها برای رفع کمبود‌های دام قبل از آغاز دوره آبستنی، جهت جلوگیری از بروز این‌گونه موارد بهتر است از روش‌های نوین مانند تلقیح مصنوعی با استفاده از اسپرم مناسب جهت آبستنی دام‌های سنگین از لقاح گاو‌های با نسبت فامیلی و هم‌خونی و در نتیجه موارد ناقص الخلقه زایی جلوگیری شود.

نظر شما