شناسهٔ خبر: 68166132 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ایمن سازان آتش در اصفهان

گروه گزارش- آتش‌نشانی یکی از حوزه‌های مهم و بحرانی در حفظ امنیت و سلامت عمومی جامعه است. یکی از عوامل اساسی در مدیریت و مبارزه با حریق، استفاده از انواع ایستگاه آتش‌نشانی با تجهیزات و ابزارهای مناسب است. این ایستگاه‌ها نقش اساسی در امدادرسانی به مصدومان، خاموش کردن حریق‌ها و کنترل وضعیت‌های بحرانی دارند. در این مقاله به معرفی انواع ایستگاه آتش‌نشانی، وظایف و تجهیزات مورداستفاده در هر نوع ایستگاه پرداخته خواهد شد. این اطلاعات به مدیران، آتش‌نشانان و علاقه‌مندان به امنیت و حفاظت از جان و مال جامعه کمک خواهد کرد تا با شناخت بهتری از این ایستگاه‌ها، بتوانند بهبودهای لازم در سیستم‌های آتش‌نشانی خود اعمال کنند و در مقابل حوادث حریقی بهتر عمل کنند.

صاحب‌خبر -

در شهرها و کشورهای بزرگ جهان، برای جلوگیری و مبارزه با آتش از تجهیزات آتش‌نشانی استفاده می‌شود. در تاریخچه آتش‌نشانی جهان، دو    باید موردتوجه قرار گیرد. اول اینکه چه انگیزه‌هایی موجب تشکیل و راه‌اندازی سازمان‌های آتش‌نشانی شده است؟ دوم اینکه کشورهای صنعتی پیشرفته نسبت به سایر کشورها بیشتر به تشکیلات آتش‌نشانی توجه دارند. درواقع، سازمان آتش‌نشانی و خدمات آن برای حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر آتش‌سوزی و حوادث می‌توانند نقش بسیار مهم و بزرگی را ایفا کنند.

سازمان آتش‌نشانی مسئولیت نظارت یکپارچه بر تمام واحدهای تشکیل‌شده در سراسر کشور را بر عهده دارد و این ایستگاه‌ها طبق قوانین و مقررات سازمان آتش‌نشانی کشوری، فعالیت می‌کنند. هدف اصلی این سازمان، تامین ایمنی در سطح جامعه است و به این منظور، آموزش‌های کاربردی را از طریق رسانه‌های مختلف با مردم به اشتراک می‌گذارد. همچنین، شماره تماس ویژه ۱۲۵ برای ارتباط با کارشناسان واحد آتش‌نشانی و اعزام نیروها به محل موردنظر استفاده می‌شود. با توجه به گستردگی جغرافیایی و احتمال بروز حوادث در نواحی مختلف کشور، ایستگاه‌های آتش‌نشانی متعددی تأسیس‌شده‌اند که نیروهای خبره و آموزش‌دیده با استفاده از تجهیزات ایمن و پوشش مناسب، به اطفا حریق و نجات جان هم‌وطنان می‌پردازند. این ایستگاه‌ها بر اساس منطقه موردنظر، وظایف نیروها، تجهیزات موجود و تخصص انواع آتش‌نشانی، به سه دسته کلی ایستگاه‌های حریق، ایستگاه‌های حریق و نجات، و ایستگاه‌های پشتیبانی تقسیم می‌شوند. یادگیری در مورد خطرات آتش‌سوزی کلید جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی است. برای اینکه کسب‌وکار خود را تا حد امکان ایمن نگه‌دارید، لازم است کارکنان آموزش ایمنی و آتش‌نشانی را دریافت کنند.

شرکت در آموزش ایمنی و آتش‌نشانی مهارت‌هایی مانند تشخیص خطرات، توانایی تکمیل ارزیابی خطر آتش‌سوزی، اقدام در پیشگیری از آتش‌سوزی و درنهایت درک نحوه واکنش در مواقع اضطراری را برای کارگران فراهم می‌کند. همه این‌ها مهارت‌های ضروری هستند و به کارکنان این پتانسیل را می‌دهند که خطرات آتش‌سوزی را در محل کار کاملاً از بین ببرند.

بهترین مشکلات آن‌هایی هستند که از آن‌ها اجتناب شود. مهم‌ترین عامل در آموزش ایمنی آتش‌سوزی، یادگیری شیوه‌های قوی پیشگیری از آتش‌سوزی است. برخی از تأسیسات خطرات بیشتری دارند، مانند رستوران‌هایی با وسایل آشپزی تجاری یا امکاناتی که به‌طور منظم مواد فرار را مدیریت می‌کنند. همچنین، ساختمان‌های پرجمعیت مانند بیمارستان‌ها و هتل‌ها باید سطح بالاتری از ایمنی زندگی را حفظ کنند، جایی که هر کارمند باید خطرات آتش‌سوزی را به حداقل برساند.

هنگامی‌که کارکنان به‌درستی آموزش ببینند، متوجه می‌شوند که چگونه خطرات آتش‌سوزی را کاهش دهند. نگهداری درست مواد شیمیایی، مراقبت اصولی از تجهیزات و مواد، و نگهداری صحیح ماشین‌آلات تنها برخی از فعالیت‌هایی است که کارکنان می‌توانند برای پیشگیری و کاهش خطر آتش‌سوزی انجام دهند.

اصفهان و آتش‌سوزی

اصفهان آتش‌سوزی‌های شهری متعددی را پشت سر گذاشته و تلفن آتش‌نشانی در این شهر همواره زنگ می‌خورد. از عملیات آتش تا نجات حیوان و انسان و هزاران چالشی که حل آن تنها از دست آتش‌نشانان برمی‌آید. در روزهای اخیر نیز آتش‌نشانان اصفهان درحرکتی قهرمانانه توانستند آتش‌سوزی در یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شرق اصفهان را خاموش کرده و از پس حریق بربیایند. حریق کارخانه‌ای صنعتی که تولید جاروبرقی را بر عهده داشت.

یکی از منابع محلی به دنیای اقتصاد می‌گوید: «از ساعت ۵ عصر تا ۵ صبح عملیات خاموش کردن آتش طول کشید و نزدیک ۱۵ ایستگاه آتش‌نشانی به منطقه عازم شدند. علت حادثه مشخص نیست و دوربین‌ها سوخته است. به‌طورکلی نزدیک صد درصد کارخانه در آتش سوخت.»

منصور شیشه‌فروش، معاون بحران استانداری، به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است: با اشاره به وقوع حریق در شرکت تولیدی سپاهان جارو واقع در شهرک صنعتی جی اصفهان، اظهار کرد: آتش‌سوزی ساعت ۱۷ و ۲۲ دقیقه عصر از سوله داخلی شرکت آغاز شد که بلافاصله تعداد ۱۲ گروه آتش‌نشانی وامدادی با تجهیزات و ماشین‌آلات اطفاییِ و تانکرهای آب‌رسان برای اطفای حریق و کنترل حادثه اعزام شدند.با گزارش وقوع حریق در شرکت تولیدی سپاهان جاروبرقی شهرک جی اصفهان، گروه‌های آتش‌نشانی وامدادی از سازمان آتش‌نشانی اصفهان، شهرداری اصفهان، شهرک‌های صنعتی جی و سجزی، آتش‌نشانی شهرهای قهجاورستان و آتش‌نشانی شهرک جی و شهرهای مجاور با ۳۵ دستگاه و تجهیزات لازم به محل اعزام شدند تا ایمن‌سازی محل و پیشگیری از سرایت آتش به سوله مجاور عملیاتی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه‌های خودروهای نجات و تانکرهای آب‌رسان به محل اعزام و کنترل حریق ایمن‌سازی محل و جلوگیری از سرایت به واحدهای مجاور انجام شد، گفت: در اثر این حادثه ۱۲ نفر دچار دودگرفتگی شدند که درمان سرپایی توسط عوامل اورژانس وامدادی در محل صورت گرفت.

وی بابیان اینکه شرکت تولیدی جاروبرقی یادآور پیروزی بیمه در برابر حریق است، خاطرنشان کرد: در اثر این حادثه خساراتی به محصولات شرکت دپوی اقلام و مواد اولیه و سازه سوله و تجهیزات و ماشین‌آلات واردشده است، ازاین‌رو مراحل لکه‌گیری و ایمن‌سازی کامل حریق در حال انجام است که مقرر شد عوامل آتش‌نشانی تا ایمن‌سازی کامل در محل استقرار داشته باشند.

 

نظر شما