شناسهٔ خبر: 68161883 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

وزیر دفاع ترکیه: آتش‌بس در اوکراین اولویت است

در بحبوحه نگرانی‌ برخی از طرف‌ها درباره رویگردانی آنکارا از غرب، وزیر دفاع ترکیه در سخنانی گفت به طور کامل به مسئولیت‌هایشان در قبال ناتو متعهد هستند، اما هم‌زمان از روابط با سازمان‌ همکاری شانگهای دفاع کرد. او همچنین آتش‌بس در اوکراین را اولویت دانست.

صاحب‌خبر -

این اظهارات در حالی مطرح شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته میلادی گفته بود، آنکارا به دنبال این است که شریکی در سازمان همکاری شانگهای باشد؛ سازمانی که در ۲۰۰۱ توسط روسیه، چین و دیگر کشورهای آسیای میانه به عنوان وزنه‌ای در برابر ائتلاف‌های غربی ایجاد شد و اردوغان گفته بود که دلیلی وجود ندارد که آنکارا عضوی از این نهاد نباشد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه گفت، عضویت این کشور در ناتو این کشور را از توسعه روابطش با سازمان همکاری شانگهای باز نمی‌دارد.

وی افزود: «جدای از آن، اولویت ما این است که به وظایف خود در قبال ناتو به عنوان یک متحد مهم عمل کنیم و همبستگی با متحدان خود را تقویت کنیم. تمرکز ما باید این باشد که ناتو آماده، مصمم و قوی باشد.»

آنکارا از زمانی که توسط ایالات متحده تحریم و به دلیل دستیابی به سامانه دفاعی اس-۴۰۰ روسی از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ حذف شد، در تلاش برای تهیه ۴۰ جنگنده اف-۱۶ و ۷۹ کیت مدرن‌سازی از واشنگتن بوده است. این قرارداد پس از موافقت ترکیه از طرح سوئد برای عضویت در ناتو به تصویب رسید.

وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: «خرید این جنگنده‌ها مطابق با تقویم تعیین شده ادامه دارد و مذاکرات در مورد جزئیات معامله در حال انجام است. ما از توافقی که در مورد خرید اف-۱۶ و مدرن‌سازی به دست آمده خرسندیم و امیدواریم پروژه تا تحویل آخرین جت بدون مشکل تکمیل شود.»

گولر در پاسخ به اینکه آیا ترکیه می‌خواهد به برنامه اف-۳۵ بازگردد، گفت: «مذاکرات بین آنکارا و واشنگتن در این مورد ادامه دارد. ترکیه همچنان علاقه‌مند به خرید ۴۰ فروند جنگنده مدل یوروفایتر تایفون از آلمان، انگلیس و اسپانیا است، اما هنوز هیچ پیشرفت مشخصی صورت نگرفته و امیدواریم پاسخ مثبتی از متحدان دریافت کنیم.»

وزیر دفاع ترکیه همچنین در مورد روابط با سوریه سخن گفت. اردوغان ماه گذشته گفته بود از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دعوت خواهد کرد تا در مورد عادی‌سازی روابط که آنکارا پس از جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ آن را قطع کرد، گفت‌وگو کند. اما اسد گفت که چنین مذاکراتی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که همسایگان بر موضوعات اصلی از جمله خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه تمرکز کنند.

گولر در این رابطه گفت، ۲ کشور می‌توانند بار دیگر در سطح وزرا نشست داشته باشند.

این مقام همچنین در مورد احتمال خروج نظامیان ترکیه از سوریه هم گفت: «ما آماده‌ایم تمام حمایت‌های لازم را برای پذیرش قانون اساسی جامع، برگزاری انتخابات آزاد، عادی‌سازی و ایجاد فضای امنیتی همه‌جانبه ارائه کنیم. و تنها زمانی که این کارها انجام شود و امنیت مرزهای ما به طور کامل تامین شود، از طریق هماهنگی متقابل، آنچه لازم است انجام خواهیم داد.»

وی گفت گام‌های مشترک اخیر ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم «نقطه عطفی» در روابط است و افزود که کار فنی برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک برای فعالیت‌های نظامی ادامه دارد. به گفته گولر، بخش عراقی کریدور تجاری پروژه جاده توسعه با عراق، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی در معرض تهدید شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک است و نیاز به تامین امنیت دارد.

یاشار گولر همچنین گفت ترکیه به «رویکرد متعادل و فعال» خود برای صلح احتمالی بین روسیه و اوکراین ادامه می‌دهد و افزود که آتش‌بس باید در اولویت باشد.

ترکیه با این ۲ کشور در دریای سیاه مرز مشترک دریایی دارد و از زمان حمله روسیه در دو سال پیش، با ارائه حمایت نظامی و سیاسی از اوکراین، در عین مخالفت با تحریم‌های غرب علیه روسیه، به دنبال حفظ روابط خوب با هر ۲ کشور بوده است.

وی همچنین گفت که تصمیم ماه گذشته ترکیه برای ارسال پشتیبانی دریایی به آب‌های سومالی که در سال‌های اخیر به یک متحد کلیدی تبدیل شده است، با هدف گسترش حمایت ضد تروریسم آنکارا از موگادیشو به سمت امنیت دریایی است./ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما