شناسهٔ خبر: 68158315 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی انجام می‌شود؛

آغاز سومین فصل پژوهش میدانی محوطه باستانی ایزگام دشت

فاطمه کریمی

سومین فصل پژوهش میدانی محوطه باستانی ایزگام دشت جنت رودبار رامسر با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمدرضا خلعتبری سرپرست هیئت کاوش با اعلام این خبر گفت: پژوهش در این محوطه باستانی در سال جاری با نگرش انجام گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم، مطالعات آرکئو ژئوفیزیک، نقشه‌برداری و تهیه پرونده ثبتی این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی و مقدمات شکل‌گیری نخستین سایت موزه در غرب مازندران انجام می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی خاطرنشان‌کرد: محوطه باستانی ایزگام دشت بر اساس انجام یک برنامه اضطراری بررسی و شناسایی، در سال ۱۳۶۸ شناسایی و با توجه به اهمیت آن از نظر دارا بودن دوره‌های مختلف تمدنی، پیشنهاد کاوش در آن همان سال ارائه شد، لیکن به هر دلیلی که بود کاوش این محوطه ارزشمند تا سال ۱۳۹۶ به بوته فراموشی سپرده شد.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه نخستین فصل کاوش ایزگام دشت در سال ۱۳۹۶ انجام و بر اساس نتایج آزمایشات کربن چهارده آثار کشف شده از آن متعلق به عصر مفرغ میانی (۱۶۰۰-۲۰۰۰ ق. م)، (دوره آهن ۵۰۰-۱۵۰۰ ق. م)، دوره تاریخی و اسلامی بوده تصریح‌کرد: نتیجه این کار پژوهشی در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ» چاپ و منتشر شده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: دومین فصل کاوش این محوطه در سال ۱۴۰۲ با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و حمایت‌های سید شمس‌الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی انجام شد که نتایج آن در قالب کتابی با عنوان «آماردها، نخستین ساکنان بومی غرب مازندران» در دست تدوین است.

خلعتبری اظهارکرد: هیئت اعزامی در سال جاری را متخصصینی از باستان‌شناسان دوره‌های مختلف، متخصص آرکئوژئوفیزیک، انسان‌شناس جسمانی، معمار، نقشه‌بردار، طراح و … همراهی می‌کنند و این برنامه پژوهشی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

نظر شما