شناسهٔ خبر: 68158259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بررسی برنامه وزرای پیشنهادی خارجه، دادگستری و دفاع/ عراقچی بر اجرای قانون اقدام راهبردی تاکید کرد

صاحب‌خبر -
بررسی برنامه وزرای پیشنهادی خارجه، دادگستری و دفاع/ عراقچی بر اجرای قانون اقدام راهبردی تاکید کرد
خبرگزاری آریا - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در نخستین جلسه بررسی برنامه ها و سوابق وزرای پیشنهادی، وزیر پیشنهادی خارجه خود را معتقد به دیپلماسی و میدان و مجری قانون اقدام راهبری دانست.

به گزارش خبرگزاری آریا، ابراهیم رضایی با اشاره به جلسه امروز صبح دوشنبه 22 مردادماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور بررسی برنامه ها و سوابق وزرای پیشنهادی، گفت: در بخش ابتدایی این جلسه وزیر پیشنهادی امور خارجه ضمن اشاره به سابقه خود در سپاه پاسداران و دستگاه دیپلماسی بر همکاری با ارکان وزارت خارجه از سالهای پس از انقلاب تاکنون اشاره کرد و نقش مشاوره خود در دولت شهید رئیسی را یادآور شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آقای عراقچی برنامه خود را `سیاست خارجی فراگیر فعال و اثر گذار` نامگذاری و تاکید کرد که مبانی سیاست خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت، اهداف بالادستی، بیانیه گام دوم رهبر انقلاب و مصوبات مجلس تدوین خواهد شد و سه ماموریت خود را در حوزه سیاست خارجی تامین منافع ملی و افزایش ثروت ملی، تحکیم امنیت ملی و ارتقاء قدرت کشور و حفظ عزت و تقویت منزلت کشور عنوان کرد.
رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه تولید و افزایش منزلت جمهوری اسلامی را نیز از ماموریت های اصلی وزارت خارجه عنوان کرد و اشاره داشت که قرار دادن سیاست خارجی بر مدار توسعه و دیپلماسی اقتصادی از دیگر محورهای فعالیت وی در صورت رای اعتماد مجلس خواهد بود. همچنین تداوم دیپلماسی متکی بر دانش و فن آوری و سیاست حسن همسایگی و توسعه روابط با همسایگان در دستگاه دیپلماسی را مورد تاکید قرار داد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های آفریقا، شرق آسیا، چین و روسیه و تعامل عزتمندانه و کارکردگرایی با اروپا از موضع برابر و مدیریت تخاصم با آمریکا نیز مورد توجه وی بود. همچنین بر استفاده از ظرفیت سیاست خارجی برای رفع تحریم ها و بی اثر کردن آنها نیز تاکید کرد.
وی با بیان اینکه آقای عراقچی تاکید کرد هیچ تفاوتی بین میدان و دیپلماسی قائل نیست، گفت: وزیر پیشنهادی تصریح کرد این دو از نظر وی یگانه هستند و هر دو باهم باید پیش برود و مذاکره نیز باید مبتنی بر قدرت باشد. همینطور در بخش سوم بر پیشبرد دیپلماسی پارلمانی تاکید کرد. تزریق روحیه جهادی به بدنه وزارت خارجه نیز مورد اشاره ایشان بود. ضمن اینکه سیاست خارجی با وفاق ملی را نیز از الزامات توسعه سیاست خارجی بر شمرد.
رضایی ادامه داد: آقای عراقچی در کمیسیون اعلام کرد که معتقدم بدون مولفه های قدرت نمی‌شود با کسی صحبت کرد، همینطور ایشان تاکید کرد جزء باند نیویورکی ها نیست و به اجرای قانون اقدام راهبردی معتقد است.
وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی امور خارجه عنوان کرد که این قانون دست مذاکره کننده ها را پر کرده و میتوان مذاکرات را با این قانون پیش برد و در ادامه نیز برنامه های اصلاح در ساختار وزارت خارجه و احیای دانشگاه وزارت خارجه را مطرح کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: تاکید بر دیپلماسی پارلمانی، توجه به فن مذاکره، شایسته سالاری در انتخاب سفرا، تقویت نمایندگی های ایران در خارج از کشور، توجه ویژه به فن مذاکره، خطر بازگشت باند نیویورکی ها و کوشش شرافت مندانه برای رفع تحریم نیز از موارد مورد اشاره نمایندگان بود البته جلسه دیگری نیز جهت برسی برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون برگزار خواهد شد.
به گزارش خانه ملت، عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح ادامه نشست امروز صبح کمیسیون به خبرنگار خانه ملت، گفت: در ادامه جلسه آقای رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری گزارشی از سه دهه حضور خود در مسئولیت های قضایی ارائه کرد، همچنین ایشان به دوران مسئولیت خود در دیوان محاسبات نیز اشاره و بر لزوم توسعه تعامل مجلس و دولت تاکید کرد و وفاق سه قوه را یک اصل برای پیشبرد اهداف وزارت دادگستری برشمرد.
وی ادامه داد: در این جلسه نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نیز دیدگاه ها و تذکرات مورد نظر خود را از جمله ضرورت رسیدگی به عدالت در پرداخت های به کارکنان قوای مققنه و قضاییه و نظارت بر رفتار قضات و ساماندهی امور برای تکریم ارباب رجوع در سازمان های زیر مجموعه وزارت دادگستری را با وزیر پیشنهادی مطرح نمودند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی دفاع که در ادامه جلسه مورد بررسی قرار گرفت، گفت:در این جلسه نیز امیر نصیرزاده اهداف و اسناد بالادستی حوزه نظامی و دفاعی را مورد اشاره قرار داد و به تشریح برنامه های خود در جغرافیای راهبردی ایران پرداخت هیمنطور ایشان در پاسخ به سوالات نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی بر این نتکه تاکید کرد که موضوع خدمات رفاهی و معیشتی کارکنان نیروهای مسلح در کنار ماموریت های مهم وزارت دفاع در تقویت بنیه دفاعی پیگیری خواهد شد و تصریح کرد در صورت اعتماد مجلس عملکرد مبتنی بر آینده نگری و دکترین دفاعی پیش دستانه سرلوحه فعالیت های ایشان باشد و بر این نکته نیز تاکید نمودند که به دنبال منابع پایدار برای پیشبرد اهداف وزارت دفاع است و تلاش برای تقویت توان در جنگ نامتقارن از برنامه های این وزارت خانه و شخص وزیر خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع وزارت دفاع جلسه دیگری با وزیر پیشنهادی برگزار و کمیسیون مجدد برنامه های امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده را بررسی کند./
پایان پیام 

نظر شما