شناسهٔ خبر: 68158031 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

برای نخستین بار بومی سازی شد؛

استفاده از پتوهای سرامیکی نسوز در واحدهای احیا شرکت فولاد خوزستان

پتوی سرامیکی محصولی است دیرگداز، عایق حرارتی و انعطاف پذیر که ماده اولیه آن الیاف سرامیکی فله می‌باشد. بنابراین پس از تولید این الیاف در یک پروسه مداوم، محصول نهایی بدون استفاده از چسب تهیه می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، استحکام کششی این پتو از طریق ایجاد اتصالات مکانیکی داخلی (سوزنکاری) تامین می شود. ضخامت پتوهای سرامیکی در محدوده ۶ الی ۵۰ میلیمتر (یک چهارم اینچ تا دو اینچ) بوده و دانسیته های آن از ۶۴ الی ۲۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب قابل تولید می باشند.

دسته بندی پتوهای سرامیکی بر اساس دانسیته و دمای کارکرد انجام می شود. مشخصات پتوهای سرامیکی که عمده استفاده از آن ها با توجه به شرایط محیطی، ریفرمرهای واحدهای احیا شامل: خاصیت دیرگدازی که می تواند دماهای در محدوده‌ی ۹۵۰ الی ۱۶۰۰ درجه تحمل کند، هدایت حرارتی و ظرفیت حرارتی پایین، پایداری حرارتی و شیمیایی خوب، استحکام کششی بالا و مقاومت به شوک حرارتی عالی، قابلیت جذب صدای خوب، پایداری در برابر ارتعاشات مکانیکی می‌باشد.

الیاف اولیه این محصول پس تولید مذاب، به دو روش روش گریز از مرکز و دمش باد تولید می‌شود. روش گریز از مرکز: در این روش الیاف به واسطه نیروی گریز از مرکز و ریزش مذاب بر روی غلطک های چرخان با دور بالا به الیاف تبدیل می گردد، طول الیاف به دست امده از این روش بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی متر و قطر ۳ تا ۵ میکرون می باشد و استحکام کششی بالای دارند.

روش دمش باد: در این روش با دمش باد به نازل مذاب، الیاف سرامیکی مورد نیاز تولید می گردد. الیاف در این روش دارای طولی معادل ۲ الی ۳ میلیمتر و قطری معادل۵۰ تا ۱۰۰ میکرون می باشد. از دیگر کاربردهای پتوهای سرامیکی می توان عایق کاری سطوح محفظه حرارتی انواع کوره های صنعتی، پوشش نازل های ریخته گری (جلوگیری از اکسیداسیون وشوک حرارتی)، پوشش قالب های ریخته گری دقیق، درزبندی حرارتی میان قسمت های مختلف تجهیزات ریزش مذاب، دیگ های بخار و مراکز حرارتی، عایق روی انواع لوله های دما، تعمیرات انواع کوره ها و گرمکن ها و به عنوان واشرهای دمای بالا نام برد.

تا پیش از سال ۱۳۹۹ فرآیند تولید این نوع محصول در کشور عزیزمان ایران فراهم نبود و این محصول کاملاً از کشورهای خارجی خرید (عمدتاً از چین، آلمان و فرانسه) تامین و وارد فولاد خوزستان می شد، اما با کمک کارشناسان ایرانی، تیم فنی نسوز و واحد خرید طی بازدید از خط تولید یک شرکت دانش بنیان و آشنایی با توان آن، پارامترهای فنی موردنظر چک گردید.

در ادامه یک محموله آزمایشی تامین شد و در ریفرمر واحد احیا زمزم یک در تاریخ ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ در واحد احیا توسط نسوز سایر نواحی با موفقیت نصب و در چرخه بهره برداری قرار گرفت. با رصد محصول مصرفی در بازه ۶ ماهه، مشخص شد که پتوهای سرامیکی مصرفی بدون مشکل در مدار قرار دارند؛ لذا شرکت مذکور در وندور لیست تامین کنندگان قرار گرفت. استفاده از محصولات داخلی و بومی سازی شده برای پیشبرد اهداف و کاهش هزینه ها و پیشگیری از خروج ارز، حایز اهمیت بوده و قیمت تمام شده این محصول ایرانی و با کیفیت، ارزانتر از محصولات خارجی می‌باشد. گفتنی است، در مدت سالیان گذشته با حمایت مدیریت سازمان، تقریباً ۹۹ درصد محصولات نسوز مورد مصرف در شرکت فولاد خوزستان (اعم از فولادسازی و سایر نواحی) بومی‌سازی شده است.

نظر شما