شناسهٔ خبر: 68153173 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

یادداشت سفارت روسیه در تهران درباره روز دریای خزر

سفارت روسیه در تهران در یادداشتی به مناسبت روز دریای خزر بیان داشت که به منظور تامین امنیت و ثبات منطقه خزر، کشورهای ساحلی بر اصل عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای ثالث در دریای خزر توافق کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سفارت فدراسیون روسیه در تهران به مناسبت روز بین‌المللی "دریای خزر" (12 آگوست) یادداشتی را در خصوص دریای خزر و همکاری‌های پنج کشور ساحلی آن منتشر کرده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

دریای خزر به دلیل موقعیت جغرافیایی، منابع غنی، تنوع زیستی، ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی، میراث تاریخی و فرهنگی، گستره آبی منحصر به فردی به حساب می‌‎آید.

‌‎روز بین‌المللی خزر 18 سال است که در کشورهای منطقه خزر یعنی جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان جشن گرفته می‌شود. در واقع در این روز کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر (کنوانسیون تهران) در سال 2006 لازم الاجرا گردید که پایه‌های همکاری زیست محیطی در منطقه را پایه ریزی کرده و آمادگی پنج کشور را برای تعامل منطقی و سازنده در خصوص حفظ اکوسیستم منحصر به فرد این گستره آبی مورد تایید قرار داد.

‌‎همچنین در تاریخ 12 اوت 2018 (21 مردادماه 1397)، کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به امضا رسید. این سند اساسی برای منطقه و وضعیت حقوقی بین المللی دریای خزر مورد توافق "پنج کشور" را مشخص کرده و اصول و رویه‌های اصلی تعامل بین کشورهای خزر را تعیین کرد.

‌‎توافقات به ثبت رسیده در کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در خصوص صلاحیت انحصاری طرفین در حل و فصل مسائل مربوط به این گستره آبی از اهمیت بسیاری برخوردار است. تنها پنج کشور ساحلی دریای خزر حق حاکمیت بر دریای خزر و منابع آن را داشته و مسئولیت حفظ دریای خزر و توسعه پایدار منطقه را در قبال نسل‌های فعلی و آینده بر عهده دارند.

‌‎به منظور تامین امنیت و ثبات منطقه خزر، کشورهای ساحلی بر اصل عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای ثالث در دریای خزر توافق کرده و به آن پایبند هستند.

در چارچوب تعمیق همکاری‌ها در حوزه امنیت، "پنج کشور"ساحلی در حال مذاکره برای تدوین اقدامات اعتمادساز در زمینه فعالیت‌های نظامی در دریای خزر هستند. در آینده، منطقه خزر قرار است به بخشی قوی و قابل اعتماد در معماری امنیتی اوراسیا تبدیل شود که اساس یک نظام چند قطبی جدید در روابط بین الملل خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما