شناسهٔ خبر: 68149495 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

افزایش مبادلات تجاری ایران و عمان به ۲‌میلیارد دلار

دنیای‌اقتصاد : حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و عمان در سال‌۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰‌میلیون دلار بوده که این رقم در سال‌۲۰۲۲ به بیش از ۲‌میلیارد دلار رسیده‌است. به گزارش «ایسنا» دبیرخانه همایش فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی ایران و عمان، محمد امیرعبداللهیان دبیر همایش «معرفی فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی ایران و عمان» با اشاره به بر‌‌گزاری این رویداد در روز ۳۰مهرماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما، اظهار کرد: این همایش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی و اقتصادی کشور با حمایت و مشارکت نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و پزشکی، زیست‌بوم بازار ارز و سرمایه‌گذاری کشور جهت ارائه توصیفی و تصویری کامل از قابلیت‌‌‌‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط کلان اقتصادی دو کشور، تقارن و تبادل اطلاعات فعالان اقتصادی و ایجاد زمینه‌‌‌‌های تحول در مسیر توسعه اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

وی گفت: معرفی قابلیت‌‌‌‌های نهادهای علمی و فرهنگی و مالی، توانمندی‌ها و دستاوردهای بازار سرمایه، رونق اقتصادی دو کشور، افزایش ظرفیت‌ها برای رقابت بازار ارز و سرمایه فی‌مابین دو کشور با بازارهای مشابه منطقه و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان علمی، فرهنگی و اقتصادی، جلب مشارکت بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ارائه جدیدترین روش‌های تامین مالی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری و تبادل اطلاعات فنی و تجاری از مهم‌ترین اهداف بر‌‌گزاری این همایش است. امیرعبداللهیان افزود: این همایش فرصتی منحصربه‌‌‌‌فرد برای مشارکت‌‌‌‌کنندگان داخلی و خارجی در دستیابی به اطلاعات عمومی و تخصصی حوزه‌های مختلف و گوناگون بازار سرمایه کشورمان ایجاد می‌کند که طی بر‌‌گزاری ملاقات‌‌‌‌ها و جلسات، فرصتی را در اختیار گروه‌ها و اصناف داخلی قرار خواهد داد تا به معرفی ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی خود بپردازند و از این طریق به پویایی و هم‌افزایی هرچه بهتر کسب‌وکار خود اهتمام ورزند.

وی بیان کرد: عنصر اعتماد طی چند دهه‌گذشته، در مناسبات ایران و عمان منجر به فراهم‌کردن زمینه و زیرساخت مطمئن برای توسعه همکاری‌ها در عرصه‌‌‌‌های مختلف و نزدیکی مواضع و رویکردها نسبت به تحولات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی شده‌است. رایزنی‌‌‌‌های مستمر و تبادل هدفمند هیات‌‌‌‌ها، میان دو کشور همواره در جریان است و این موضوع، روابط جمهوری‌اسلامی ایران و سلطنت عمان را متمایز از بسیاری از کشورهای منطقه‌کرده که اکنون از رشد قابل‌توجهی نیز برخوردار شده‌است. وی با یادآوری اینکه روابط اقتصادی ایران و عمان با صادرات مواد شوینده و روغن در سال‌۱۳۴۹ آغاز شد،اعلام کرد: حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و عمان درسال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰‌میلیون دلار بوده که این رقم در سال‌۲۰۲۲ به بیش از ۲‌میلیارد دلار رسیده‌است. از دلایل اصلی رشد اقتصادی ایران و عمان کمیسیون مشترک اقتصادی بین این دو کشور در ۲۰ سال‌گذشته است.

 

نظر شما