شناسهٔ خبر: 68148798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پیش‌گویی مقام سابق ژاپنی از آینده اوکراین/ مذاکرات صلح انجام می‌شود؟

اقتصادنیوز: «کازوهیکو توگو» رئیس سابق اداره اروپا و آسیا در وزارت امور خارجه ژاپن تاکید کرد که اگر مذاکرات صلح انجام نشود، اوکراین ممکن است تجزیه شده و به سه بخش تقسیم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  رئیس سابق اداره اروپا و آسیا در وزارت امور خارجه ژاپن با اشاره به اینکه روسیه در سه ماه آینده ممکن است بخش‌های زیادی از اوکراین را تصرف کند، هشدار داد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، اوکراین ممکن است تجزیه شده و به سه بخش تقسیم شود.

توگو در ادامه با بیان اینکه امکان تقسیم شدن اوکراین به سه بخش به دلیل امتناع ایالات متحده و انگلیس از مذاکره با روسیه در مورد جنگ میان مسکو و کی‌یف وجود دارد، تاکید کرد: در صورت تحقق این سناریو، بخش شرقی اوکراین به فدراسیون روسیه و بخش غربی آن به اروپای غربی خواهد پیوست و در قسمت مرکزی هم یک اوکراین کوچک به پایتختی کی‌یف باقی خواهد ماند.

رئیس سابق اداره اروپا و آسیا در وزارت امور خارجه ژاپن در ادامه با اشاره به پیشنهاد صلح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد صلح پوتین را غیرقابل قبول دانسته و صلحی را مورد قبول می‌‎دانند که در آن مرزهای ۱۹۹۱ اوکراین به رسمیت شناخته شده باشد اما تحقیق چنین چیزی محال است.

خبر مرتبط
اوکراین در انتظار انتقام سخت/ زاخارو هشدار داد

اقتصادنیوز: «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «پاسخ سخت» مسکو به حملات اخیر نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه، زیاد طول نخواهد کشید.

دیپلمات سابق ژاپن با تاکید بر اینکه در حال حاضر اوکراین و حامیان غربی آن باید پیشنهاد صلح رئیس جمهور روسیه را جدی گرفته و نباید فرصت مذاکره را از دست بدهند، خاطرنشان کرد: اگر صحبت از تقسیم اوکراین به سه بخش باشد، وضعیت و شرایطی که پوتین اکنون در پیشنهاد صلح خود مطرح کرده است، در آینده رویایی شیرین ولی دست‌نیافتنی به نظر خواهد رسید.

«آندری یرماک» رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پیش تر در بیانیه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری کنفرانس دوم صلح اوکراین در سال جاری، اعلام کرد: باید هرچه زودتر به جنگ در اوکراین پایان دهیم.

در بیانیه رئیس دفتر زلنسکی آمده است: امیدوار هستیم کنفرانس دوم صلح اوکراین که می‌تواند در سال جاری برگزار شود، راه را برای پایان دادن به خصومت‌ها هموار کند.

این بیانیه می‌افزاید: مهم‌ترین انتظار از کنفرانس دوم صلح اوکراین، تعریف پیش‌شرط‌های اساسی برای توقف خصومت‌ها است چرا که ما باید هرچه سریعتر به جنگ در اوکراین پایان دهیم تا به صلح عادلانه دست یابیم.

مقام‌های کی‌یف که تا پیش از این قاطعانه مخالف مذاکره با روسیه و پایان دادن به جنگ با این کشور بودند، در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای شروع به صحبت در مورد مذاکره احتمالی با مسکو و پایان دادن به درگیری کرده‌اند.

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

 

نظر شما