شناسهٔ خبر: 68148288 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

صدرنشین واردات دنیا کدام کشور است؟ / جایگاه ایران کجاست؟

اقتصادنیوز: عربستان با واردات 712 هزار تن جو و گندم از روسیه در سال زراعی 2024-2025، به بزرگترین واردکننده غلات جهان تبدیل شد. مصر نیز جایگاه دوم واردکنندگان غلات را به خود اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  در بازه زمانی مورد بررسی، مصر با واردات ۵۲۹ هزار تن غلات از روسیه، در رتبه دوم واردکنندگان غلات از این کشور قرار گرفت. با این وجود، مصر همچنان مقام نخست خود را به عنوان بزرگترین واردکننده گندم از روسیه حفظ کرده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در جایگاه سوم تا پنجم کشورهای واردکننده غلات، کشورهای لیبی، مراکش و بنگلادش قرار گرفته‌اند. براساس داده‌های انجمن غلات در بازه زمانی مورد بررسی لیبی با واردات ۳۱۷ هزار تن گندم و سایر غلات در رتبه سوم قرار دارد.

مراکش هم به لطف خرید انحصاری ۳۱۴ هزار تن گندم وارد پنج واردکننده برتر شد و برای صادرکنندگان گندم فرانسه چالش ایجاد کرد.

براساس داده‌های اعلام شده بنگلادش در رده پنجم کشورهای واردکننده غلات قرار گرفت،  مجموع خرید غلات این کشور برابر با ۲۵۳ هزار تن گندم در لیست پنج کشور برتر وارد کننده غلات قرار گرفته است. اما با توجه به رویدادهای سیاسی روسیه ممکن است تامین غلات روسیه با ریسک مواجه شود و این وضعیت می‌تواند سیاست امنیت غذایی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

خبر مرتبط
جزئیاتی از واردات غلات به ایران/ واردات ذرت افزایش یافت

اقتصادنیوز: واردات ذرت به کشور در اولین فصل سال جاری نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی افزایشی ۱۶ درصد و از لحاظ ارزشی کاهشی 11 درصدی داشته است.

روند واردات غلات ایران

ایران هم در ماه گذشته میلادى، حدود ١٢٧ هزار تن ذرت و ٣٢ هزار تن جو از روسیه خریداری کرده است و به نوعی این شرایط روی نحوه تامین نهاده در ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت.

میزان واردات گندم طی چهار ماهه نخست سال جاری معادل ۳۲۷ هزار و ۹۲۶ تن ، میزان واردات جو به میزان ۷۶۱ هزار و ۱۶۲ تن  و میزان واردات ذرت ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۴۸۳ تن و کنجاله سویا یک میلیون و 900 تن بوده است . به لحاظ درصدی میزان واردات نسبت به پارسال در همین بازه برای ذرت ۲۵ درصد ، جو ۲۲ درصد و کنجاله سویا ۱۲۰۰ درصد افزایش داشته 

 

برچسب‌ها:

نظر شما