شناسهٔ خبر: 68147264 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

باد شدید و گردوخاک در راه این استان‌ها | روزنو

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۶ استان و وزش باد شدید و احتمال طوفان گرد و خاک در ۲۱ استان هشدار داد.

صاحب‌خبر -
روزنو :

خبرگزاری ایسنا: سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۶ استان و وزش باد شدید و احتمال طوفان گرد و خاک در ۲۱ استان هشدار داد.

باد شدید و گردوخاک در راه این استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک یکشنبه (۲۱ مرداد) در گلستان، فارس، جنوب سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان، دوشنبه (۲۲ مرداد) در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، شمال و شرق هرمزگان، جنوب غرب کرمان، جنوب اصفهان، فارس، ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی سه‌شنبه (۲۳ مرداد) در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، فارس، نیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان، جنوب غرب کرمان، شمال و غرب هرمزگان، چهارشنبه (۲۴ مرداد) در خراسان شمالی و شرق گلستان، پنج‌شنبه (۲۵ مرداد) در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، کرمان، شمال هرمزگان دور از انتظار نیست.

احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وقوع صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال مد نظر قرار گیرد.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش گرادیان فشاری آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد با گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک به‌ویژه در شرق کشور یک‌شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، کرمان، یزد، قم، تهران، اصفهان، مرکزی، کرمانشاه، خوزستان و ایلام و دوشنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، سیستان و بلوچستان، یزد، شرق هرمزگان، قم، تهران، اصفهان، مرکزی، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، البرز و خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، تهران، قم، البرز، مرکزی، اصفهان، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان طی سه شنبه، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، اصفهان، کرمان، مرکزی، کرمانشاه، همدان، ایلام و خوزستان طی چهارشنبه و خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان طی پنجشنبه درگیر این وضعیت آب و هوایی خواهد شد.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اشاره کرد و سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

نظر شما