شناسهٔ خبر: 68141550 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت‌الاسلام حسینی خبر داد:

مهلت دریافت ایده و طرح‌های قرآنی تمدید شد

سمانه نوری زاده قصری

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تمدید ۱۰ روزه مهلت ارسال ایده، طرح و برنامه‌های قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج قرآن خبر داد و گفت: فعالان این عرصه تا پایان مردادماه مهلت ارسال اثر دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس تصمیم شورای راهبری اجرای اسناد توسعه فرهنگ قرآنی که دبیران کمیسیون‌های هفتگانه شورای توسعه در آن حضور دارند، مقرر شد از صاحبان ایده، طرح و برنامه اجرایی کشور طی فراخوان عمومی خواسته شود تا برنامه‌های خود را برای اجرا در سال ۱۴۰۳ ارائه نمایند.

بر همین اساس از تمامی سازمانها، نهادها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات عمومی و تخصصی در حوزه قرآن کریم از جمله مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، مراکز علمی - فرهنگی، خانه‌های قرآن و عترت، شرکتهای دانش بنیان، شتابدهنده ها، خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری قرآنی و یا اشخاص حقیقی برای ارائه ایده، طرح و برنامه اجرایی دعوت به عمل آمد.

با توجه به محدودیت منابع قرآنی، به شرایطی از جمله داشتن سابقه و کارنامه عملکرد موفق در حوزه مربوط به برنامه اعلام شده، داشتن توانایی مدیریت منابع مالی و منابع انسانی، امکان تأمین بخشی از هزینه‌های برنامه از سوی خود یا جلب مشارکت از خیرین و … که برای پیشنهاد دهنده‌ها پیش بینی شده است و در فرآیند ارزیابی و انتخاب طرح‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت.

در صورتی که طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی به گستره و جامعه مخاطبین ملی و بین المللی توجه کرده باشند و از فناوری‌های نوین و دانش بنیان برای رفع نیازهای فنی و تخصصی جامعه در حوزه قرآن استفاده کرده و مرتبط با نوآوری و کسب و کار قرآنی باشند، اولویت بیشتری برای انتخاب خواهند داشت.

محورهای اصلی فراخوان جمع آوری ایده، طرح و برنامه، از جمله، توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن کریم «با اولویت حفظ و تدبر»، تولید هدفمند آثار هنری و رسانه‌ای تبلیغی و ترویجی قرآنی، دستیابی به منابع مالی پایدار قرآنی و تقویت زیرساختی مؤسسات مردمی قرآن و عترت است. تا پیش از این مهلت ارائه طرح و برنامه‌ها تا ۲۰ مرداد ماه مشخص شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از تمدید مهلت در نظر گرفته شده برای ارسال طرح‌ها، ایده‌ها و ابتکارات قرآنی، خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته فعالان این حوزه به مدت ۱۰ روز دیگر مهلت خواهند داشت تا طرح‌های خود را به نشانی https://formafzar.com/form/ng۴i۶ ارسال کنند.

وی در مورد جزئیات این موضوع گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی با هماهنگی دستگاه‌های عضو، فراخوانی را برای حمایت از مجموعه‌های خلاق حوزه قرآن کریم، صاحب ایده و مبتکر صادر کرد تا کمکی هر چند کوچک به فعالیت این مجموعه‌ها صورت گیرد.

حسینی با اشاره به اینکه این عدد و اعتبار بسیار محدود است و کارهای قرآنی هم بسیار متنوع است، بیان کرد: لذا این مجموعه‌ها برای دریافت حمایت‌ها باید دارای ویژگی‌هایی باشند، اولاً اینکه طرحشان خلاقانه و فناورانه باشد، همچنین باید خودشان توان جذب بخشی از منابع را داشته باشند و طرح‌شان هم مربوط به یک کار اساسی و زمین مانده باشد.

قائم‌مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه اعتبارات بر اساس یک اولویت‌سنجی توزیع خواهد شد، تصریح کرد: توزیع منابع مربوط به این حمایت‌ها بر اساس یک بررسی کارشناسی و داوری انجام می‌شود و طبعاً یکی از اولویت‌ها این خواهد بود که ایده ارائه شده گفتمان‌ساز و فرهنگ‌ساز باشد و بتواند در حوزه‌های تبلیغی و ترویجی کار جالبی را به انجام برساند، یا اینکه یک کار زیرساختی به ویژه در جهت تقویت فعالیت‌های مردم بنیاد ارائه دهد.

وی اظهار کرد: افراد و مجموعه‌های صاحب ایده اگر طرح‌هایی در این راستا دارند و می‌تواند فعالیت‌ها را پیش ببرد، طرح‌های خود را به سامانه در نظر گرفته شده همراه با پیوست‌های مد نظر ارسال کنند.

حسینی در پایان تأکید کرد: پیگیری خواهیم کرد تا از طریق دستگاه‌ها، مجموعه‌ها و خیرین منابعی به این حمایت‌ها اضافه شود تا شاید مساعدت بیشتری برای مجموعه‌ها در نظر گرفته شود.

نظر شما