شناسهٔ خبر: 68138876 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

راهپیمایی هزاران صربستانی در بلگراد

هزاران نفر از شهروندان صربستانی در بلگراد علیه راه اندازی مجدد یک معدن مناقشه برانگیز لیتیوم دست به راهپیمایی زدند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، راه اندازی مجدد این معدن مناقشه برانگیز در حالی صورت گرفته که قرار است به عنوان منبع انرژی حیاتی در انتقال انرژی سبز اروپا عمل کند.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، در پی این راهپیمایی دو چهره برجسته معترض گفتند که توسط مقام‌های امنیتی در حالی بازداشت شدند که به آنها هشدار داده شده بود که هرگونه اقدام در راستای مسدودسازی راه‌ها در جریان این راهپیمایی غیرقانونی است.

یکی از معترضان گفت: «ما اینجاییم تا علیه چیزی که فراتر از سیاستگذاری‌هاست، دست به اعتراض بزنیم. نباید حفر و استخراج معدن در اینجا صورت بگیرد.»

صربستان منابع عظیمی از لیتیوم در نزدیکی شهر «لوزنیسا» در غرب دارد؛ جایی که این پروژه معدن توسط گروه بزرگ معدن «ریوتینتو» در حال بهره‌برداری است.
 

اعتراضات صربستانی‌ها علیه راه اندازی مجدد یک پروژه معدنی

این منابع عظیم در سال ۲۰۰۴ کشف شد اما در پی چندین هفته اعتراض گسترده، دولت مجبور شد تا این پروژه را در ۲۰۲۲ متوقف کند.

اما دولت اخیرا پس از تصمیم دادگاه در ماه گذشته که دستور لغو مجوزهای اعطا شده به ریوتینتو را «مطابقت با قانون اساسی و قانون» اعلام کرد، روی این موضوع تغییر جهت داد.

چند روز بعدتر نیز صربستان به آغاز به کار مجدد این پروژه چراغ سبز نشان داد و تفاهم نامه‌ای را با اتحادیه اروپا امضا کرد که نشان از گام نخست برای توسعه منابع لیتیوم صربستان به حساب می‌آید.

این پروژه به دلیل نگرانی‌ها درباره آلودگی آب و به خطر انداختن سلامت عمومی، در صربستان طرفدار زیادی ندارد.

همچنین این اعتراض در بلگراد موج جدیدی از اعتراضات در سراسر صربستان پس از ابقای مجوزهای این معدن است.

الکساندر ووجیچ، رئیس جمهور صربستان بارها متعهد شده تا زمانی که تضمینی در مورد پروتکل‌های ایمنی زیست محیطی ایجاد نشود، هیچ عملیات معدنی آغاز نخواهد شد.

نظر شما