شناسهٔ خبر: 68136655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

تخصیص اعتبار برای برچیدن داربست‌های گنبدقابوس در اولویت سازمان مدیرت گلستان

ابوالفضل آذری

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان در جلسه بررسی مسائل و موضوعات سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس، گفت: امسال تخصیص اعتبارات موردنیاز برای مرمت در راستای برچیدن داربست‌های میراث جهانی گنبدقابوس را حتما در اولویت می‌گذاریم.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا نورانی در جلسه بررسی مسائل و موضوعات سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس که روز شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور عبدالحکیم آق‌آرکاکلی نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، مهدی دهرویه معاون استانداری گلستان و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس، محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و جمعی از مسئولان در گرگان برگزار شد، گفت: متاسفانه در گذشته اعتبارات سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان هدررفت زیادی داشت اما امروز شاهد ساماندهی اعتبارات در این حوزه‌ها هستیم.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین برندی فاخر در سطح ملی و استانی است که حتما از اجرای این برنامه مهم فرهنگی که آورده‌های بسیاری در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین معرفی ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی استان دارد، حمایت خواهیم کرد.

او بیان کرد: با توجه به این که گنبدکاووس را می‌توان به‌عنوان هاب منطقه در نظر گرفت، نیاز است تا بازارچه صنایع‌دستی دائمی در این شهرستان ایجاد شود و حتما باید در تامین منابع این طرح از ظرفیت‌های ملی و استانی بهره‌برد.

نورانی تاکید کرد: امسال تخصیص اعتبارات موردنیاز برای مرمت در راستای برچیدن داربست‌های میراث جهانی گنبدقابوس را حتما در اولویت می‌گذاریم.

ضرورت ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در گنبدکاووس

در ادامه این نشست نیز مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: میراث جهانی گنبدقابوس به منظومه‌ای کامل از داشته‌های ایرانی و اسلامی است که متناسب باارزش‌های تاریخی و هویتی این اثر ارزشمند به آن اهمیت داده نشده است.

محمدجواد ساوری بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان صنایع‌دستی در گنبدکاووس ایجاد بازارچه دائمی عرضه محصولات صنایع‌دستی در این شهرستان یک ضرورت است.

او خاطرنشان کرد: میراث جهانی گنبدقابوس، شهر تاریخی جرجان، دیوار بزرگ گرگان و امامزاده یحیی‌بن‌زید(ع) از ظرفیت‌های شاخص و بسیار خوب شهرستان گنبدکاووس است که می‌بایست از این پتانسیل‌ها در راستای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی استان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: انتظار داریم مصوباتی در شهرستان به تصویب رسیده همچون ایجاد سرویس‌های بهداشتی در محوطه میراث جهانی گنبدقابوس که در تعهد شهرداری گنبدکاووس است، به‌زودی عملیاتی و اجرایی شود.

آمادگی فرمانداری برای ایجاد بزرگ‌ترین بازارچه صنایع‌دستی در منطقه شرق استان

معاون استانداری گلستان و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در ادامه این جلسه گفت: گنبدکاووس در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار غنی است و برای بهره‌مندی از پتانسیل‌های بی‌نظیر در این حوزه‌ها باید تلاش کنیم.

مهدی دهرویه بیان کرد: میراث جهانی گنبدقابوس، شهر باستانی جرجان و امامزاده یحیی بن زید(ع) از ظرفیت‌های بسیار خاص  از آثار شاخص استان برای جذب گردشگر است که برای حفاظت و مرمت آن پیگیر اعتبارات ملی و استانی موردنیاز هستیم.

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس تاکید کرد: امسال تمام ظرفیت‌ها و توان را برای رفع داربست‌های میراث جهانی گنبدقابوس و ساماندهی هرچه‌زودتر مرمت این پروژه اختصاص خواهیم داد.

او بیان کرد: آمادگی داریم بازارچه بزرگ صنایع‌دستی در منطقه شرق استان را با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در شهرستان ایجاد کنیم. این بازارچه می‌تواند در محل کارخانه پنبه‌پاک‌کنی این شهرستان که به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده، اجرایی شود.

دهرویه تصریح کرد: در گنبدکاووس شاهد عقب‌ماندگی تاریخی بسیاری هستیم که با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان نظیر اسب‌دوانی و مسابقات سوارکاری، این عقب‌ماندگی‌ها می‌تواند جبران شود.

بررسی آخرین وضعیت میراث جهانی گنبد قابوس، شهر باستانی جرجان، موزه بزرگ گلستان و ایجاد بازارچه دائمی محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از اهم موضوعات مطرح‌شده در این نشست بود.

انتهای پیام/

نظر شما