شناسهٔ خبر: 68136639 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

خودرو از انحصار خارج شده است؟

عصر خودرو- برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که با وجود ۳۷ شرکت تولید‌کننده خودرو و آزادسازی واردات، دیگر نمی‌توان از انحصار خودرو سخن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این اظهارات در شرایطی است که بخش اعظم بازار خودرو همچنان در اختیار دو شرکت ایران‌خودرو و سایپاست و خودروهای مونتاژی و وارداتی همچنان سهم اندکی از بازار خودروی کشور را در اختیار دارند.

اما اینکه دست‌اندرکاران صنعت خودرو تاکید بر حذف انحصار از بازار خودرو دارند، از این روست که آزادسازی قیمت خودرو منوط به رفع انحصار است؛ این در شرایطی است که حالا دو دیدگاه در مورد رفع انحصار شکل گرفته است.

دیدگاهی که عنوان می‌کند انحصار خودرو به واسطه تعدد شرکت‌های خودروساز و واردات برطرف شده و دیدگاه دیگری که تاکید دارد اگر‌چه واردات آزاد شده و خودروسازان مونتاژی هم سهم مناسبی از بازار خودرو دارند؛ با‌این‌حال دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا همچنان بخش اعظم بازار را در اختیار دارند و به واسطه حضور دولت در ایران‌خودرو و سایپا، شرایط تولید و عرضه این دو شرکت به‌طور ویژه‌  انجام می‌شود و دولت با بازی تعرفه‌ای و همچنین شل و سفت کردن پیچ تخصیص ارز به خودروسازان مونتاژی، به‌نوعی بازار را به نفع دو خودروساز یادشده تنظیم می‌کند.

این دو دیدگاه در شرایطی است که اگرچه سهامداری دولت در ایران‌خودرو و سایپا به نوعی حضور این دو شرکت را در بازار خودروی کشور پررنگ‌تر کرده، بااین‌حال زمینه رشد زیان انباشته و زیان‌دهی در این دو خودروسازی را نیز موجب شده است.

در‌حال‌حاضر با وجود حکمرانی دولت خودروسازان با زیان محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند و دولت با قیمت‌گذاری دستوری مانع از اصلاح قیمت در این شرکت‌ها شده است؛ بدین‌ترتیب انحصاری که هم‌اکنون در بازار خودرو کشور شکل گرفته انحصاری زیان‌آور است که سودی برای خودروساز ندارد. دولت با اسم رمز انحصار از یک سو در واردات خودرو مداخله می‌کند و  از سوی دیگر خودروسازان را در انباشتی از زیان و ضرر نگه داشته است.

نظر شما