شناسهٔ خبر: 68134622 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

زکریا یوسفی به مهر خبر داد؛

آوازهای اورامان جهانی می شوند/ در تدارک چند کار مهم

علیرضا سعیدی

یکی از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از انتشار بین المللی یک اثر با همراهی یک خواننده پیشکسوت منطقه اورامان، تولید یک آلبوم و تالیف ۲ کتاب جدید خبر داد.

صاحب‌خبر -

زکریا یوسفی پژوهشگر، مدرس و نوازنده سازهای کوبه ای که طی سال های اخیر فعالیت های متعددی را در عرصه های اجرایی و پژوهشی موسیقی انجام داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تشریح تازه ترین فعالیت هایش در عرصه موسیقی توضیح داد: مدتی است که با راه اندازی یک استودیوی شخصی مشغول انجام فعالیت هایی در عرصه موسیقی هستم که مشتمل بر تولید آثار متعددی در حوزه موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی الکترو آکوستیک و موسیقی فیوژن در گونه های بی کلام و با کلام است.

وی افزود: یکی از همین فعالیت هایی که به تازگی فرآیند انتشار بین المللی آنها آغاز شده مربوط به تولید تک آهنگ هایی با کلام برگرفته از موسیقی منطقه اورامان با صدای توفیق رحیمی در ژانر موسیقی الکتروآکوستیک است که به اعتقاد من دربرگیرنده ویژگی های بسیار جذابی به لحاظ موسیقایی است. مسیری که با توجه به صدای بسیار خوب آقای رحیمی به عنوان یک خواننده پیشکسوت اما کمتر شناخته شده منطقه کردستان تلاش کردم تا فضای متفاوتی را به گوش شنیداری مخاطبان برسانم. این خواننده هنرمندی هفتاد ساله، بسیار توانمند اما گمنام است که کوشش کردم با ساخت هشت قطعه با محوریت صدای او و تلفیق متفاوت آن با موسیقی منطقه اورامان اثری را ارائه دهم که بتواند در عرصه های بین المللی نیز مورد توجه قرار گیرد.

این نوازنده و پژوهشگر گفت: براساس برنامه ریزی هایی که انجام دادم قطعات این آلبوم در فواصل زمانی مختلف بر بستر پلتفرم های بین المللی و معتبر جهانی عرضه می شود و بعد از این فرآیند نیز تصمیم دارم این هشت قطعه موسیقایی در کشورمان را پیش روی مخاطبان قرار دهم.

یوسفی در پایان در توضیح دیگر فعالیت های موسیقایی خود بیان کرد: در این چند وقت که همراه با علیرضا قربانی در تور کنسرت های ایران و کشورهای دیگر حضور مستمری داشتم، کتاب جدیدی به نام «موسیقی در طریقت مولویه و قادریه» را تالیف کردم که به زودی منتشر می شود. جلد دوم کتاب «بندیر» را هم دارم که به زودی در کشورمان منتشر می شود. این در حالی است که فعالیت های متعدد دیگری را هم در حوزه اجرا و تولید اثر دارم که به زودی جزئیات آنها را منتشر خواهم کرد.

زکریا یوسفی از جمله هنرمندان، پژوهشگران و تنظیم کنندگان فعال حوزه موسیقی است که در سال‌های اخیر ضمن فعالیت در حوزه نوازندگی سازهای کوبه‌ای، در حوزه تنظیم و تولید آثار موسیقایی مختلف به ویژه موسیقی الکترونیک و موسیقی فیوژن پروژه ها و آثار تجربی جدیدی را پیش روی مخاطبان قرار داده است. وی علاوه بر نوازندگی در کنسرت‌های داخلی و خارجی آهنگسازان و خوانندگان مطرح و شناخته شده و تألیف چند کتاب، در آلبوم‌های «پیدای ناپیدا»، «سایه‌های خورشید»، «یقین گمشده»، «روژیار»، «اورامان تا بادینان»، «یاد نگاه»، «سر سماع»، «شارو»، «در حلقه دف»، «وَ» و «سبوی تشنه» نیز حضور داشته است.

نظر شما