شناسهٔ خبر: 68133577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یکدلی مجلس و دولت برای کابینه قوی

بنابر اعلام قبلی، قرار است امروز فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. همچنین بنابر اخبار اعلامی، از روزشنبه ۲۷مردادماه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد.

صاحب‌خبر -
در این میان، لزوم همراهی حداکثری مجلس با گزینه‌های پیشنهادی دولت برای تشکیل یک کابینه قوی و کارآمد به فضای غالب در میان نمایندگان تبدیل شده است. این همراهی حداکثری البته نافی عمل به وظایف نمایندگی و بررسی دقیق صلاحیت وزرای پیشنهادی نیست. در ادامه و در گفت‌و‌گو با دو نماینده مجلس، الزامات تعامل میان مجلس و دولت را مورد بررسی قرار داده‌ایم. 
     
تلاش مجلس این است که کابینه زودتر تشکیل شود 
به گزارش جام‌جم‌آنلاین، سید‌جلیل میرمحمدی‌میبدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تعامل و همراهی بین دولت و مجلس‌ اظهار کرد:هرچه تعامل وهمراهی بین مجلس ودولت بیشتر باشد، زمینه برای رسیدن به اهداف و رفع مشکلات کشور زودتر فراهم خواهد شد.وی با تاکید بر این‌که تعامل بین مجلس و دولت به‌طور قطع باید دو‌طرفه باشد، افزود: حتما تلاش مجلس بر این است که کابینه زودتر تشکیل شود و فعالیتش‌ را آغازکند.عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در‌حالی است که به جرات می‌توان گفت تاکنون دربحث انتخاب وزرا تعامل ورایزنی با مجلس صورت نگرفته است وما خبر دقیقی از گزینه‌های آقای رئیس‌جمهور نداریم.میرمحمدی‌میبدی ادامه داد:امیدواریم آقای پزشکیان که سال‌ها سابقه ‌فعالیت به‌عنوان نماینده مجلس در کارنامه خود‌ دارد‌ افرادی را معرفی کند که از شاخص‌های لازم برخوردارباشندتا به این شکل نمایندگان با طیب‌خاطر و فراغ‌بال به گزینه‌های مطرح شده ازسوی ایشان رأی اعتماد بدهند.‌عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآورشد:رهبرمعظم انقلاب درخصوص ویژگی‌ و معیار‌های ضروری برای افرادی که وزیر و میدان‌دار اقتصاد، فرهنگ، سازندگی و تولید خواهند شد، فرمودند: کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدین و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد.
   
نمایندگان فارغ از مرزبندی‌های سیاسی صلاحیت وزرا را بررسی می‌کنند 
سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که تعامل بین دولت و مجلس سبب تسریع و تسهیل تحقق حقوق مردم خواهد شد، گفت: البته علاوه بر این تاکید، ایشان‌ به حساسیت‌های مجلس هم اشاره کرده‌اند. وی با بیان این‌که مجلس دوازدهم نسبت به مشکلات کلان کشور از اشراف خاصی برخوردار است، ادامه داد: نمایندگان مجلس‌ فارغ از مرزبندی‌های جناح‌های سیاسی و سلیقه‌های سیاسی، ‌صلاحیت وزرا را بررسی خواهند کرد و برای این مهم به نیازهای کشور در داخل و ‌حوزه بین‌الملل نیز توجه خواهند داشت. سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که انتظار می‌رود که آقای پزشکیان درخصوص انتخاب وزیر بهداشت و وزرای متولی اقتصاد و معیشت مردم نهایت دقت را داشته باشند، گفت: لازم به یادآوری است که آقای پزشکیان سابقه فعالیت به‌عنوان وزیر بهداشت را نیز دارند. اسحاقی ادامه داد: علاوه بر این ایشان ‌حدود 20 سال نیز سابقه فعالیت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را دارد و در برنامه‌های انتخاباتی نیز همواره بر اهمیت بحث‌ عدالت در سلامت تاکید داشته است.وی یادآورشد: بنابراین با توجه به این سابقه انتظار داریم که آقای پزشکیان گزینه درخشانی را برای وزارت بهداشت و درمان در‌نظر گرفته باشد.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این گزینه‌های وزرای متولی اقتصاد و معیشت مردم نیز بسیار مهم هستند، زیرا باید از شاخص‌هایی مانند با‌تجربه بودن و کارآمدی برخوردار باشند.‌ ‌اسحاقی ادامه داد:‌ نکته دیگر این که به شکل مکرر گفته می‌شود آقای پزشکیان با مقام معظم رهبری درخصوص تمام اعضای کابینه مشورت می‌کنند. این در‌حالی است که باید تاکید کرد مقام معظم رهبری درخصوص انتخاب اعضای کابینه در همه ادوار به موضوعات کلان و معیارهای لازم ‌اشاره فرموده‌اند.  وی عنوان کرد: به این ترتیب نمایندگان مجلس هنگام بررسی صلاحیت وزرا با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب عمل خواهند کرد.‌

نظر شما