شناسهٔ خبر: 68129388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در ۹ بقعه متبرکه شهرستان کاشان

اصفهان - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: ۹ بقعه متبرکه در شهرستان کاشان به نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت ۳۰۰ کیلووات مجهز شده است.

صاحب‌خبر -

مسلم محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با اجرای نیات در بقاع متبرکه شهرستان کاشان اظهار کرد: موقوفات حاصل نیت خیرخواهانه واقفان نیک‌اندیش است که در طول دوران‌های مختلف با بررسی وضعیت جامعه و نیازسنجی لازم و با بهره‌گیری از احادیث و روایات و در راستای احساسات و عواطف پاک انسانی توسط واقفان شکل گرفته است.

وی افزود: واقفان از مال خود گذشته‌اند تا گره‌ای از کار مردم باز کنند و یا به ترویج دین و مذهب کمکی داشته باشند؛ بنابر این بر تمامی متولیان وقف لازم است تا برابر نظر واقفان خیراندیش اجرای امینانه نیت داشته و علاوه‌بر رفع مشکل مردم طبق نظر واقف بهره و ثوابی نصیب او حتی پس از مرگ داشته باشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان ادامه داد: در شهرستان کاشان که شهری مذهبی است و پیشینه تشیع در آن با حضور حضرت علی فرزند امام محمدباقر (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری نمایان است، مردم عقیده زیادی به سنت نبوی وقف داشته و موقوفات زیادی از خود به جا گذاشته‌اند.

وی با اشاره به تعداد موقوفات در این شهرستان بیان کرد: ثبت تعداد دو هزار و ۳۸۰ موقوفه مشتمل بر ۹ هزار ۵۱۶ رقبه وقفی در کاشان نشان از خلوص نیت، دینداری و حس انسان دوستی مردم شهرستان کاشان دارد.

محمودزاده افزود: پراکندگی نیات در این شهرستان به نحوی است که ۳۹ درصد متعلق به مصارف مساجد ،۳۲ درصد نیات مذهبی، ۱۳ درصد نیات اجتماعی، ۹ درصد نیات خیریه، پنج درصد نیات بقاع متبرکه و مابقی را نیات مرتبط با حوزه‌های علمیه تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: نیات مذهبی عموماً روضه‌خوانی و تعزیت‌داری اباعبدالله و نیات اجتماعی مشتمل بر آب‌انبارها، حمام‌ها و ابنیه عمومی و عام‌المنفعه مشابه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان با اشاره به استفاده از درآمد موقوفات تصریح کرد: برابر قوانین و مقررات اوقاف، درآمد موقوفات همه ساله بایستی پس از مصارف ضروری حفظ و احیای موقوفه صرف نیت واقفان شود و این استمرار به طور مداوم از طریق سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و اماکن متبرکه سازمان در حال انجام است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده در بقاع متبرکه کاشان عنوان کرد: در سال‌های گذشته با مساعدت سازمان اوقاف و امور خیریه، در ۹ بقعه متبرکه شهرستان کاشان نیروگاه‌های خورشیدی تجهیز و راه‌اندازی گردیده است.

محمودزاده افزود: این نیروگاه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ کیلووات در بقاع متبرکه امامزادگان علی‌بن محمدباقر، نورالهدی، یونس، ولی‌بن موسی راوند، هادی، قاسم فین، عبداله لتحر، داود قمصر و امامزادگان جوینان تجهیز و راه‌اندازی شده و همه روزه به تولید برق شهرستان کمک می‌کنند.

وی در ارتباط با احداث مجموعه‌های تفریحی و گردشگری در این شهرستان عنوان کرد: پروژه کاروانسرای شاه عباسی قمصر با اخذ مجوز سازمان طی دو مرحله به مزایده گذاشته شده که در حال حاضر به دلیل ایراد در درخواست‌ها در اختیار کمیسیون سرمایه‌گذاری استان جهت اجاره به سرمایه‌گذاران ذی‌صلاح قرار دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان ادامه داد: همچنین یک باب حمام قدیمی میدان کهنه نیز در حال اخذ مجوزهای لازم از سازمان برای سرمایه‌گذاری است.

نظر شما